Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän luona oli ihan hirveän kylmä!

Vierailija
10.12.2022 |

Ystävälläni on sähkölämmitys. Istuttiin eilen iltaa. Minulla oli yllä merinokerrasto, toppahousut ja paksu collegepusero. Silti tärisin vilusta.

Ystäväkin valitteli, että kun heillä on niin kylmä. Että mitä se on sitten, kun on -20, kun eilen oli vaan joku -4.

Sähkön hinnalle pitäisi nyt tehdä jotain. Muuten ihmiset paleltuvat koteihinsa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt laihdutatte

ne 100 ylimääräistä läskikiloanne ja lakkaatte käyttämistä niitä tauteja kerääviä luonnonkuitu bakteeripesiänne niin ei palella ettekä sairasta flunssia.

Läski lämmittää ja villa.

Vierailija
22/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista laittaa takkaan tuli?

Läheskään kaikissa sähkölämmitteisissä asunnoissa ei ole takkaa.

Siksi olikin kysymys , onko mahdollista, koska tiedostetaan, ettei se aina ole mahdollista. Ap:n tapauksessa tuo mahdollisuus oli onneksi. Takassa voi lämmittää ruokaa ja vettä myös, jos on pata, foliota, makkaratikkuja, uunivuoka tms. Parempi tietysti olisi puuhella tai leivinuuni, mutta jopa nuotiolla ulkona onnistuu. Ei se mikään sivistysvaltion tai hyvinvointivaltion merkki ole, että ihminen kokkaa nuotiolla, kun ei ole varaa käyttää sähköhellanlevyä.

Sähkön hinnan on pakko laskea ja onhan hinnan kohtuullisuus laissakin mainittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 10 % sähkölämmitteisistä taloissa on takka tai kakluuni.

Omakotitaloissa ehkä alle 10% ei ole takkaa ja se on omaa tyhmyyttään.

Tuskinpa vain. Taidat itse olla tyhmä kun et ole tietoinen että aika monesta ok-talosta on aikoinaan poistettu tulisijat kun lämmitysmuoto on vaihdettu.

Ei pidä paikkaansa. Ainoastaan sähkölämmityksen tultua ja sähkön oltua hyvin halpaa osa ihmisistä olivat jopa niin tyhmiä että rakensivat ilman takkaa. Niitä taloja on suht vähän.nykypäivänä pitäisi olla laki että takka on oltava, muuten ei saa vakuutusta, koska sähköjen katkettua on vaarassa homehduttaa talo.

Kyllä pitää paikkansa. Älä nyt viitsi olla lapsellinen, olen kuitenkin rakennustarkastaja kaukolämpörakentamisessa, niin aika paljon sinua enemmän olen nähnyt eri systeemejä.

Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta se määrä josta takka on purettu on prosenttuaalisesti olematon. Kaukolämpö ei ole koskaan ollut niin hyvä että sen tieltä jokin olisi purkanut takkoja, ei kukaan. Yleisesti kaukolämpötalo on kovalla pakkasella hyvin kylmä jo toimiessaankin, mukavaa kodikasta lämpöä ei tule vaikka kääntäisi patterit täysille. Itse en ole vielä kertaakaan käynyt omakotitalossa jossa ei ole jonkinlaista takkaa ja olen kulkenut kuitenkin 40 vuotta tässä maailmassa.

Vierailija
24/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Taidat itse olla tyhmä kun et ole tietoinen että aika monesta ok-talosta on aikoinaan poistettu tulisijat kun lämmitysmuoto on vaihdettu.

Ei pidä paikkaansa. Ainoastaan sähkölämmityksen tultua ja sähkön oltua hyvin halpaa osa ihmisistä olivat jopa niin tyhmiä että rakensivat ilman takkaa. Niitä taloja on suht vähän.nykypäivänä pitäisi olla laki että takka on oltava, muuten ei saa vakuutusta, koska sähköjen katkettua on vaarassa homehduttaa talo.

Kyllä pitää paikkansa. Älä nyt viitsi olla lapsellinen, olen kuitenkin rakennustarkastaja kaukolämpörakentamisessa, niin aika paljon sinua enemmän olen nähnyt eri systeemejä.

Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta se määrä josta takka on purettu on prosenttuaalisesti olematon. Kaukolämpö ei ole koskaan ollut niin hyvä että sen tieltä jokin olisi purkanut takkoja, ei kukaan. Yleisesti kaukolämpötalo on kovalla pakkasella hyvin kylmä jo toimiessaankin, mukavaa kodikasta lämpöä ei tule vaikka kääntäisi patterit täysille. Itse en ole vielä kertaakaan käynyt omakotitalossa jossa ei ole jonkinlaista takkaa ja olen kulkenut kuitenkin 40 vuotta tässä maailmassa.

:D Nyt ei taas tiedä onko trolli vai idi

ootti :D Joten annan olla. Pus <3

Vierailija
25/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin asunnoissa on kylmä sähkön hinnasta riiippumatta, muulloinkin kuin tänä talvena. Täällä patterit kuumana mutta typeristä tuuletusaukoista vetää. 

Vo voi viŧŧu tuki ne aukot, jätät vain hieman tilaa ilman tulla.

Vierailija
26/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskithän ne lämmittää, joten näinä aikoina kannattaa olla kuin karhu.

Ei lämmitä.

Vierailija
27/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin aina joku joskus valittaa miten on niin kylmä kun mittari näyttää 19 astetta. En kutstu sellaisia kylään uudestaan koska en jaksa kuunnella turhanpäiväistä valitusta. En mene itse kylään semmoisiin paikkoihin joissa sisällä on helle, sillä kyläpaikassa ei toivota alastomuutta. Ei sillä että alastomana hilluminenkaan riittäisi, hiki virtaa silti, eikä ihoa oikein enää voi riisua.

Meillä on aina villatakkia ja villasukkaa vieraille tarjolla.

Vierailija
28/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lämmittää ainakin itseä. Kannattaa viedä jotain alkoholipitoista juomaa tuollaiseen kylmään kyläpaikkaan. Esim. alkoholipitoinen glögi, jota ensin vielä lämmitetään kuumaksi. Mutta mikä tahansa alkoholipitoinen tepsii. Sitä voisi siemailla vain sen verran, ettei palelevat liikaa.

Muuten, naiset palelevat miehiä helpommin. Se on ihan tutkittu juttu. Esim. toimisto, jonka lämpötila sopii miehille, on naisille usein liian kylmä.

Vierailija
29/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vaihdevuodet ja kuumat aallot :-)  Aamulla ei ole kylmä herätessä, kun puskee hiki päälle, vaikka makuuhuoneessa on 17-18 astetta.

Muutoin talo on 20-asteinen, lämmitän puilla. Mietin vaan niitä, jotka eivät uskalla puilla lämmittää (tuttavani on tällainen, hieno puuhella, leivinuuni ja varaava takka, mutta eivät käytä niitä, kun sitten tulisi roskia sisälle).

Vierailija
30/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä? Olen koko elämäni asunut kaukolämmön piirissä olleessa ok/rivitalossa. On aina ollut lämmintä.

Vierailija
31/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin aina joku joskus valittaa miten on niin kylmä kun mittari näyttää 19 astetta. En kutstu sellaisia kylään uudestaan koska en jaksa kuunnella turhanpäiväistä valitusta. En mene itse kylään semmoisiin paikkoihin joissa sisällä on helle, sillä kyläpaikassa ei toivota alastomuutta. Ei sillä että alastomana hilluminenkaan riittäisi, hiki virtaa silti, eikä ihoa oikein enää voi riisua.

Meillä on aina villatakkia ja villasukkaa vieraille tarjolla.

Minä en sanonut asunnon lämpötilasta mitään. Ystävä alkoi itse valitella vilua.

Vierailija
32/32 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joku 23 astetta on aivan liian kuuma sisälämpö. n. 20 on optimaalinen. Ei tarvitse alasti oleskella.