Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa kysymys " mitä tietotekniikka taitoja sinulla on".?

Vierailija
09.12.2022 |

Käykö tuohon että osaan käyttää nettiä+

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perliä pitää osata koodata ainakin.

Vierailija
22/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, mitä opettajien rekrytoijat odottavat, kun kirjoittavat työpaikkailmoitukseen, että edellytetään "digivalmiuksia". Minä olen käyttänyt tietokonetta 90-luvulta lähtien töissäni, mutta vaikka olenkin erittäin näppärä, en missään tapauksessa voi väittää hallitsevani mitään tiettyä ohjelmaa suvereenisti. Joka ikisen tietokoneongelman olen ratkaissut ilman apua ja taatusti osaan käyttää kaikkea opetustöihin kuuluvaa tietotekniikkaa, mutta ilmeisesti taas on sanavalinnoista kiinni, kuka duunin saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, mitä opettajien rekrytoijat odottavat, kun kirjoittavat työpaikkailmoitukseen, että edellytetään "digivalmiuksia". Minä olen käyttänyt tietokonetta 90-luvulta lähtien töissäni, mutta vaikka olenkin erittäin näppärä, en missään tapauksessa voi väittää hallitsevani mitään tiettyä ohjelmaa suvereenisti. Joka ikisen tietokoneongelman olen ratkaissut ilman apua ja taatusti osaan käyttää kaikkea opetustöihin kuuluvaa tietotekniikkaa, mutta ilmeisesti taas on sanavalinnoista kiinni, kuka duunin saa.

Niimpä

Vierailija
24/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat analogiset valmiudet?

Osaa kirjoittaa käsin?

Vierailija
25/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro että osaat ottaa vitustasi kuvan nettiin ja uhriutua kun miehet haluaa panna

MVlehdessä ja Laitonlehdessä tämä suosituksena.

Vierailija
26/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen vastataan ne tietotekniikkataidot, jotka sinulla on. Tehtävän luonne sitten määrittää miten tarkasti. 

Esimerkiksi itsen käytän sen verran montaa eri ohjelmistoa, että mainitsen nimeltä vain ne, joilla katson olevan merkitystä työnkannalta. 

Samoin MS Office on minulla vain yksi kokonaisuus. 

Vierailija
27/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa, että osaat käyttää MS Officea ja muita yleisimpiä toimisto-ohjelmia. Se riittää.

Entä jos ap ei osaa käyttää niitä ja mihin sen pitäisi riittää? 

Vierailija
28/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat haluavat esim. sitä, että työnhakija osaa käyttää Wordia ja Exceliä, ja usein positiivista on se, että hallitsee ohjelmoinnin perusasiat. 

Ohjelmoinnin perusasiat vaikkapa kirjanpitäjälle, myyjälle, varastotyöntekijälle jne? Ei tarvita kuin korkeintaan IT-alan hommissa. Ja IT-alallakin on paljon tehtäviä, missä ei tarvitse osata ohjelmoida.

Tarkoittaako "usein on positiivista" samaa kuin tarvitsee osata? Luetun ymmärtämistä ei ainakaan kannata työnantajalle mainostaa.

No en mä tiedä, merkkaako ohjelmointitaidot rekryttäessä kamalasti, jos tehtävä on sellaista, missä tarvitsee käyttää tyyliin pelkkää Wordia.

Vierailija
29/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymykseen vastataan ne tietotekniikkataidot, jotka sinulla on. Tehtävän luonne sitten määrittää miten tarkasti. 

Esimerkiksi itsen käytän sen verran montaa eri ohjelmistoa, että mainitsen nimeltä vain ne, joilla katson olevan merkitystä työnkannalta. 

"Mitä tietotekniikkataitoja sinulla on, voitko kertoa?"

"Ne tietotekniikkataidot, jotka sinulla on."

"Häh!?"

Vierailija
30/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata ainakin kääntää kerneli.

Vierailija
31/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää naureskelko A-ajokortille, se oli aika kattava, ja sieltä opitut taidot ovat käytössä vielä nykyisinkin.

Vierailija
32/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat haluavat esim. sitä, että työnhakija osaa käyttää Wordia ja Exceliä, ja usein positiivista on se, että hallitsee ohjelmoinnin perusasiat. 

Ohjelmoinnin perusasiat vaikkapa kirjanpitäjälle, myyjälle, varastotyöntekijälle jne? Ei tarvita kuin korkeintaan IT-alan hommissa. Ja IT-alallakin on paljon tehtäviä, missä ei tarvitse osata ohjelmoida.

Tarkoittaako "usein on positiivista" samaa kuin tarvitsee osata? Luetun ymmärtämistä ei ainakaan kannata työnantajalle mainostaa.

No en mä tiedä, merkkaako ohjelmointitaidot rekryttäessä kamalasti, jos tehtävä on sellaista, missä tarvitsee käyttää tyyliin pelkkää Wordia.

Yleisesti työllistymiseen vaikuttaa eniten, jos osaa työssä vaadittavat taidot. 

Haluasin kuitenkin nähdä sen duunin 2020- luvulla, jossa käytetään Wordia ja vain Wordia. 

Vierailija
33/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyisin kaikki tieto on löydettävissä Googlesta. Jos et jotain osaa, niin etsi tieto.

Vierailija
34/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin käyttötaitoja ei yleensä erikseen mainita työhakemuksissa, koska nykyään on aikalailla oletuksena, että kaikki osaavat käyttää nettiä. 

Nuoret eivät enää osaa!

https://www.is.fi/digitoday/art-2000008308899.html

Vierailija
35/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin käyttötaitoja ei yleensä erikseen mainita työhakemuksissa, koska nykyään on aikalailla oletuksena, että kaikki osaavat käyttää nettiä. 

Yhdyssanatkin olisi hyvä osata.

Kuuluu äidinkielen perustaitoihin.

Vierailija
36/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä tietotekniikkataitoja sinulla on, voitko kertoa?"

"Ne tietotekniikkataidot, jotka sinulla on."

"Häh!?"

Olitpa nokkela. Näitä ketjuja kun lukee, alkaa ymmärtää, miksi TE- toimisto järjestää työnhakuvalmiuksia. 

Ymmärrät kai, etten voi ap:n puolesta tietää, mitä tietoteknisiä valmiuksia hänellä on. En voi myöskään tietää, mitä duuneja hän hakee, joten en tiedä, mitä hänen pitäisi vastata. 

Vierailija
37/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sanasta "Digivalmiudet" minulle tulee mieleen sellainen ihminen, joka on tottunut käyttämään tietokoneita, ei siis säikähdä, kun saa sellaisen eteensä ja on myös halukas omaksumaan uutta (it-jutuissa ei koskaan ole täysoppinut, koska aina tulee jotain uutta). 

Voisin olettaa, että oman lapseni taannoinen alaluokkien opettaja ei ollut "digivalmis" (nykyään eläkkeellä jo). Hänelle siis lapsenlapset kuulemma opettivat mm. älypuhelimen käyttöä, kun hän sellaisen oli saanut joululahjaksi (muistan lapseni kertoneen) ja hädin tuskin koskikaan Wilmaan. Sitten toisessa äärilaidassa on ne opettajat, jotka toimivat koulujen it-yhdyshenkilönä, jopa saattavat käyttöönottaa ja asentaa tietokoneet, opettaa ohjelmoinnit, editoida videoita, ylläpitää koulun nettisivuja jne.

Vierailija
38/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita mitään. Suomen kieleassä ei ole sellaista sanaa kuin tietotekniikka taitoja.

https://www.cvpohjat.fi/ansioluettelo/it-taidot

Vierailija
39/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeus auttaa ja pikkutuhmuus

Vastaa että, phyton ja käytät sitä innolla

Vierailija
40/70 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin tyhmiä kysymyksiä, jos kysymystäkään ei osata kirjoittaa oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä