Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikähän auttaisi pakkoajatuksiin jotka liittyvät läheisten ja omaan turvallisuuteen jne?

Vierailija
08.12.2022 |

Lapsuudessa ja nuoruudessa kärsin vähän samantyylisistä pakkoajatuksista, mutta nuorena aikuisena ne helpottuivat. Nyt aikuisena samaa on alkanut ilmaantua uudestaan eli alan päässäni paisuttelemaan pelkoja esim. sellaisista asioista jos kumppanille tapahtuisi jotain, jos kodille tapahtuisi jotain, ajaisin itse kolarin jne. Nämä eivät ole kai enää sellaisia normaaleja ohimeneviä ikäviä ajatuksia, vaan aiheuttavat voimakasta ahdistusta. Saatan tarkistella kumppanilta vähän väliä että hän on kunnossa, enkä pysty nukahtamaan ennen kuin kuulen että hän on iltaisin kotiutunut turvallisesti omaan kotiinsa. Välillä ajaessa tuntuu, että saan paniikkikohtauksen kun ajan pakonomaisesti ajattelemaan onnettomuuksien mahdollisuutta. Saatan palata kotiin koska pelkään, että olen jättänyt jonkun sähkölaitteen päälle vaikka järjellä tiedän etten ole, jne. Sellainen yleinen turvattomuuden tunne ja pelko tuntuu mielessä ja kehossa, tunne siitä etten pärjää jos jotain tapahtuu. Erityisesti kumppanin menettäminen tuntuu ajatuksena siltä, etten haluaisi edes elää jos niin kävisi. Osaako joku auttaa, mistä tämä voi johtua ja mitä on tehtävissä?

Julkiselta on hirmu vaikea saada keskusteluapua tällä hetkellä, yritetty on. Yksityiselle ei ole tällä hetkellä vielä varaa mutta toki täytyy alkaa säästämään jos tämä pahenee. Lääkkeillä en haluaisi turruttaa, koska minulla on niistä niin negatiivisia kokemuksia. Ylipäätään en haluaisi mitään pikaratkaisua, koska olenhan ennenkin onnistunut välillä elämään ilman tällaisia pelkoja. Tiedän että se on mahdollista, koska aina nämä eivät vaivaa. Voiko hypnoosi auttaa? Meditointi ja urheilu on jo osa elämää, toki ensimmäistä voisin tehdä paljon enemmän ja useammin. Onko joku saanut omia pakkoajatuksia hallintaan ja halukas jakamaan minkälaisilla keinoilla/oivalluksilla? Tämä on todella raskasta pelätä ikään kuin turhaan kokoajan, kehoni on ylivirittynyt ja mieli stressaantunut. Oma kuolema ei ahdista yhtä paljon kuin rakkaimpien.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee häiritsevä ajatus,sano itsellesi tämä on vain häiritsevä ajatus, ei totta. mieti joku sana tai lause joku positiivinen jota toistat mielessä kun alkaa tulla häiritseviä ajatuksia. rukoilu voi auttaa. rukoile niin saat mielesi rauhoittuun.musiikin kuuntelu jotta saat ajatukset katkaistua.

Vierailija
2/7 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaessa saatan esim. alkaa pakonomaisesti ajattelemaan näkyä itsestäni kun makaan onnettomuuspaikalla verisenä. Sydän hakkaa ja alan hidastelemaan liikenteessä, en tiedä enää mikä on aito vaara ja mikä vain pelkoa. Yleensä saan itseni rauhoiteltua ja en haluaisi antaa näille valtaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun tulee häiritsevä ajatus,sano itsellesi tämä on vain häiritsevä ajatus, ei totta. mieti joku sana tai lause joku positiivinen jota toistat mielessä kun alkaa tulla häiritseviä ajatuksia. rukoilu voi auttaa. rukoile niin saat mielesi rauhoittuun.musiikin kuuntelu jotta saat ajatukset katkaistua.

Kiitos. Yritän miettiä tuollaisen lauseen jo valmiiksi! Ap

Vierailija
4/7 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollaisia on tullut voimakkaana stressioireiluna ja varsinkin PMS-aikaan. Kokemusta noista on ajoittain noin 15 vuoden ajalta. Mä annoin niiden ajatusten tulla enkä takertunut niihin. Se ajatus ei muutu todeksi, etkä tule hulluksi. Onhan ne toki käsittämättömän raskaita. Itsellä auttanut pieni murunen tiettyjä masennuslääkkeitä (pakko-oireisen annostus) ja sitten spironolaktoni pms-oireita hillitsemään. Lopullisesti ongelma poistui, kun erosin väkivaltaisesta alkoholistimiehestäni. En tiedä, mitä sinun pitää muuttaa päästäksesi tasapainoon?

Vierailija
5/7 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoajatuksiin on tärkein hoitomuoto epävarmuuden sietäminen. Eli ei tartu tai möyhi niitä ajatuksia lainkaan, missään nimessä ei tarkista mitäään jne. Tämä nostaa ahdistusta hetkellisesti - paljon. Kun sietää sitä, keho alkaa ymmärtää että vaaraa ei ole. Päivien, viikkojen kuluessa. Eli älä hoida ahdistusta varmisteluilla ja ajatteluilla vaan päinvastoin, ajattelet että voi olla tai voi olla olematta - en voi tietää.

Paha tunne tekee hoitotyötä. Paha tunne siitä että ei varmistele tai tarkistele tekee sinulle hyvää. Voit yrittää vuorotellen sietää ajatuksia ja siirtää niitä.

-> tutustu edelliseen ja moniin muihin duodecimin virallisiin hoito-ohjeisiin kirjassa Työkirja pakko-oireiden hoitoon.

Vierailija
6/7 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pakkoajatukset aiheuttavat pakko-oireita. Ahdistuksen paisuessa alan siivomaan raivoisasti, laskemaan, monta kertaa teen asioita, naputtelemaan, sammuttelemaan ja sytyttelemään valoja, rukoilemaan pakonomaisesti ym. älytöntä. Luulen, että lapsuudestani on jäänyt joku perusturvattomuuden tunne. Pakkoajatuksia ja oireita on ollut jo yli 20 vuotta. Lasten saanti helpotti oireita vähän, kun ei ollut aikaa niin huolestua ja oireilla. Nyt huomaan, että ajatukset ja oireet ovat taas pahenemassa. Liittyvät varmaan siihen, että lapset liikkuvat yhä enemmän kodin ulkopuolella. Raskasta on sekä itselleni että perheelleni. Voimia ei ole hakeutumaan terapiaan. Ahdistuslääkkeitä en halua. Olen kokeillut niitä unettomuuteen, mutta olo oli entistä huonompi ja tokkuraisempi ja paino alkoi nousta.

Vierailija
7/7 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lievän käyttäytymisneuroosin pystyy vaihtamaan toiseen siirtämällä huomionsa siihen korvaavaan tai olisiko enemmän poisoppimista ja korvautuu itsestään jollakin muulla.