Voiko 12v jäädä yövuoron ajaksi yksin kotiin?
Eli miehen kanssa tuli ero. Mies ei lasta ota hoitoon kuin "pakollisen ajan". Teen kolmivuorotyötä ja joskus tulee yövuoroja väkisinkin tehtyä. Voinko siis jättää lapsen yövuoron ajaksi yksin kotiin? On todella itsenäinen ja osaa pitää itsestään huolta.
Ajatuksia?
Kommentit (11)
Mitä mieltä lapsi on? Tiedän, että omat lapset eivät olisi tykäneey tuollaisesta enkä minäkään. En siis itse missään tapauksessa olisi jättänyt. Olisiko jotain kaveria, jolle voisi mennä vaikka maksua vastaan yökylään? Tai siis maksua voisi ainakin tarjota, vaikka eivät sitten ottaisikaan vastaan.
Meillä oli. Naapuri oli tarvittaessa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä lapsi on? Tiedän, että omat lapset eivät olisi tykäneey tuollaisesta enkä minäkään. En siis itse missään tapauksessa olisi jättänyt. Olisiko jotain kaveria, jolle voisi mennä vaikka maksua vastaan yökylään? Tai siis maksua voisi ainakin tarjota, vaikka eivät sitten ottaisikaan vastaan.
Kuulostaa aika työläältä, jos jatkuvasti pitää rampata kaverilla yökylässä tai varsinkin olla ottamassa jotain kaveria itselleen yökylään säännöllisesti. Jonkun lähisukulaisen voisi tällaiseen vielä puolipakottaa, mutta kaverilta en kyllä kehtaisi pyytää. Yksittäiset yöt on aivan eri juttu.
Sanoisin, että riippuu ihan lapsesta. Jos lapsesta tuntuu, että se on OK, niin antaa mennä. Kyllä se hengissä selviää. Jos ei onnistu, niin sitten on varmaan uuden työpaikan etsintä edessä.
Ihan ok ja kännykkä varmaan käytössä? Täällä on paljon ihmisiä jotka eivät 16- vuotiastakaan jättäisi yksin kotiin vaikka kahden vuoden päästä saattaisi asua jo omillaan...
Jos on normaali lapsi, jolla ei ole ongelmia nukkumaanmenon tai iltatoimien kanssa, niin ihan hyvin. Nykyään varmaankin kaikilla on puhelin, jolla voi soittaa tai laittaa viestiä, jos tulee joku hätä. Ja jos nyt on suhteellisen normaalit naapurit, niin voihan sitä sopia, että hätätilanteessa voi olla heihin yhteydessä.
Itse kun on muuttanut 15-vuotiaana omilleen, niin tuntuu oudolta, että tällä palstalla oletusarvoisesti kaikkia alle 18-vuotiaita pidetään kutenkin toistaitoisina ja arjessa pärjäämättöminä.
Jos se sopii lapselle. Joku pärjää, joku voi pelätä yksin. Mielestäni kyllä isällä on vastuu lapsestaan ja velvollisuus hoitaa häntä, jos hoidolle on tarvetta. Jos ei omaa lasta suostu majoittamaan yöksi nukkumaan samaan asuntoon, niin siihen on vaikea keksiä mitään muuta syytä kuin ilkeys. Mielestäni kun lapsen tapaamisia sovitaan, niin lastenvalvojalle pitäisi huomauttaa ettei isä halua omaa lastaan yöksi. Ei kai nuo tapaamiset voi mennä vain isän aikataulujen ja tarpeiden mukaan? Eikö lähinnä ole tarkoitus, että tapaamiset toteutuvat niin kuin lapsen etu sanelee? Isä ei kyllä ansaitse olla isä, jos ei auta lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on normaali lapsi, jolla ei ole ongelmia nukkumaanmenon tai iltatoimien kanssa, niin ihan hyvin. Nykyään varmaankin kaikilla on puhelin, jolla voi soittaa tai laittaa viestiä, jos tulee joku hätä. Ja jos nyt on suhteellisen normaalit naapurit, niin voihan sitä sopia, että hätätilanteessa voi olla heihin yhteydessä.
Itse kun on muuttanut 15-vuotiaana omilleen, niin tuntuu oudolta, että tällä palstalla oletusarvoisesti kaikkia alle 18-vuotiaita pidetään kutenkin toistaitoisina ja arjessa pärjäämättöminä.
En nyt sanoisi. 5-vuotta olen siivonnut 15-16 vuotiaiden ammattikoulusuntoloita ja niissä on aina ollut hirmuinen siivo! Olen ihmetellyt että miten oppilaat ovat pystyneet elämään niissä!
Juu, lapseltahan se on kysyttävä että uskaltaako jäädä yksin yöksi. Hankala paikka kyllä.
Ei, kyllä se kannattaa käskeä ulos🙄
Miten yö eroaa päivästä? Voiko lapsi olla kotona yksin yleensäkään?