Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia. Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan. Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua. Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (810)
Mahdollisuus hankkia lisäkoulutusta ilman, että pitää selvittää, miten se vaikuttaa tukiin ja kuka sitä tarjoaa ja koska ja missä. Voidaan pitää hakupakko voimassa koko ajan, jos se on tarpeen, mutta lisäkouluttautumisen ei tarvitsi olla lähtökohtaisesti uhka.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin jotenkin selvittää, minkälainen työ minulle voisi sop9ia. Minulla oli ennen työ, joka tuntui melko sopivalta muuten, mutta siinä oli provisiopalkka joka pieneni koko ajan, koska asiakkaat käyttivät firman palveluja yhä vähemmän. Enkä ole keksinyt mitään muuta mitä minulle sopisi.
Eikös sitä varten ole juuri niitä uravalmennuksia ja ammatinvalintapsykologi työvoimapalveluiden kautta? Tai työkokeiluun sellaiselle alalle, joka voisi kiinnostaa. Itse löysin alan, jota lähdin opiskelemaan ihan niin, että etsin itselleni sen alan firmasta työkokeilupaikan ja olin muutaman viikon ottamassa selvää, että kiinnostaako.
Mikään palvelu ei hyödytä tilanteessa, jossa on paljon työkokemusta, paljon kokemusta töiden hakemisesta ja saamisesta, mutta työkyky on osittain alentunut.
Ehkä just kaipaisin jotain ulkopuolista arviota siitä, mihin työhön voisin soveltua, vaikka sekään ei ratkaise sitä, että kilpailu työpaikoista on tällä hetkellä niin kovaa, ettei auta kuin olla kärsivällinen.
TE -virkailijoiden tulisi painostaa työnantajia palkkaamaan työttömiä töihin. Varsinkin jos yritys saa jotain julkista tukea, painostus tulisi olla ankaraa luokkaa, joko palkkaa työttömiä töihin tai tuet takaisinperintään.
Ois jännää jos ois työtön. Vois ruveta. Vaikka orpo vei rahat tunnin munaan, hei
Koodauskurssi (esim Python), jokin kielikurssi, ennen varmaan olisi ollut hyötyä opetella jotain ohjelmistoja kuten Adobe mutta eipä nykyisin kun tekoäly hoitaa... tai miksei tekoälykurssikin :D
Se on ihan se ja sama minkälaisia työllisyyspalveluja tarjotaan. Tarvitaan työpaikkoja. Yksikään työpaikka ei jää täyttämättä, kun hyllyttäjäksikin hakee tuhansia ihmisiä.
Tervejärkinen ihminen osaa hakea töitä ihan itse, ilman mitään turhia palveluita. senkun marssii yritykseen sisälle tai laittaa sähköpostia tai vaan soittaa. Niin yksinkertaista se on. Niin minä olen tehnyt nuoresta työstä asti aikanaan. Noi työkkärin virastot on olleet turhia, ne työllistää vaan tyhjänpuhujia ihmisiä, onneksi niitä ei enää ole, ovat hekin virkailijat työttöminä.
Itse en tarvi työpaikkaa, mutta aikanaan kun hain, soitin yritykseen suoraan, sai melko heti vastauksia. Minulle kelpasi vain hyväpalkkainen ja siisti sisätyö, ei hoitotyö, ei kauppa alalta, ei ulkotyötä, ei vanhusten eikä lastenhoitoa, ja hyvä palkka. Lapsia kun oli itsellä monta niin se kävi lastentarhasta usein joten lapsia en lähtenyt hoitamaan siksi, miksi hoitaisin lapsia kun niitä oli itsellnikin ja vanhusten kanssa en siksi, ettei vaipanvaihto kiinnostanut.
Ilmaistyötä on nykysin pilvin pimein, mutta palkkatitä ei ole, heti kun tulee puhe rahasta niin se loppuu siihen. Jännä juttu.
Muistakaa että kela raha ei ole palkkaa, vaan palkan maksaa AINA se yritys jolle töitä teet.
Olinpa jossain Megatyöllisyystorilla. Ihan joutavaa, eikä eronnut merkittävästi netissä pyörimisestä. Siellä olisi pitänyt kerätä vuokratyöfirmojen qr-koodeja saadakseen lisätietoja. Minä olin siellä niiden lisätietojen takia. Ja niin oli tuhat muutakin. Ei siellä ihmisjoukossa luoviessa mitään uutta oppinut.
Työkkäri voisi matchata sopivia hakijoita ja avoimia työpaikkoja, auttaa konkreettisesti hakemuksen ja CV:n teossa sekä olla suosittelijana. Ja pakottaa työnantajat samalla tavalla johonkin pakkoon, mikä on nyt hakijalla. Hakijoiden pakko pitää muuttaa. Ei ole järkevää hakea vain pakon vuoksi.
Valtion pitäisi ehdottomasti panostaa kansalaisten uudelleenkoulutukseen muuttuvassa maailmassa. Tämä on sekä Valtion, että kansalaisten etu.
Mutta voiko vaatia älyä ja logiikkaa, kun on perskokkareet vallassa.
Siitä leikataan.
suurin ongelma on tällä hetkellä työpaikkojen puute. Se on ihan sama mitä kaikkia palveluja on, jos ei ole työpaikkoja.
ja sitten koulutusjärjestelmää pitäisi uudistaa. Ei ole mitään järkeä siinä, että ammattikouluissa koulutetaan liikaa ihmisiä väärille aloille ja opetetaan vanhentuneita ammatteja joille ei ole enää kysyntää Suomessa, kuten esim. ompelija.
Kaikki palvelut pois ja työpaikat kehiin vähintään tes palkalla ja 37,5-40h/ viikko. Sopimus heti vakituinen, että saa asunto lainaa. M40
Ensinnäkin lisäkoulutuksen hankkimista pitäisi ehdottomasti helpottaa! Moni taito vanhenee vauhdilla. Ei ehkä mitään kokonaisia usean vuoden tutkintoja, mutta jotain oikeasti työelämän kannalta relevanttia.
Sitten oikeasti osaavaa uraneuvontaa, joku, joka tuntisi työmarkkinan ja jonka kanssa voisi miettiä strategisesti omaa työllistymistä. Ja osaavaa cv- yms. apua. En ole itse kokenut te-toimiston palveluita kovinkaan laadukkaiksi, ammatinvalintapsykologeja lukuunottamatta.
Seksipalveluita niin tulisi hyvä mieli ja työ maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ne mitkään palvelut lisää muiden kun työkkärintätien työpaikkoja :/
Itse olen ihmetellyt, miksi kurssien tilalla ei ole jotain hyödyllistä. Auttaisivat vaikka ajokortissa, hygieniapassissa, työturvakorteissa, tietyökorttia, salmonellatodistusta jne jne. Tai vaikka kädentaitojen ja muiden opiskelujen kursseja.
En taida tuntea ketään, joka on onnistunut työllistymään te-toimiston avulla.
Ovat sokeita tyoelaman vaatimuksille?
Parempi joukkoliikenne. Se vaan huononee koko aika joka paikassa.