Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut sanovat ettei 37 astetta ole kuumetta

Vierailija
07.12.2022 |

Jos normaali lämpötilani on 35 ja olo on heikko. Kuinka silloin voi sanoa ettei ole kuumetta.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuh, ihmetellyt ihan samaa. Paska olo jos on 37 astetta. Itellä 36 - 36,5 normaalisti. 38 tuntuu jo todella pahalta. Mut sitten jotkut "ammattilaiset" viel sanoo, ettei sul ole kuumetta jos on 37. Ei ymmärretä, että se 37 ei ole mikään absoluuttinen vakio, joka pätee kaikilla. No jooh, purin mieltäni tällä kamalalla asialla. Anteeksi, poistun takavasemmalle.

Sulla menee nyt sekaisin puurot ja vellit. Paska olo ei ole sama asia kuin kuume. Kuumeelle on olemassa tietyt lääketieteelliset raja-arvot. Nehän eivät toki tarkoita, etteikö ihminen voisi olla hyvinkin kipeä, vaikka lämpö on alle kuumeen rajan. Ei kuume ole ainut asia, joka ihmiselle aiheuttaa paskaa oloa. Minulla ei tarvitse lämmön nousta kuin puoli astetta ja olen vuodepotilas. En silti ole silloin kuumeessa. 

Vierailija
42/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, ihmetellyt ihan samaa. Paska olo jos on 37 astetta. Itellä 36 - 36,5 normaalisti. 38 tuntuu jo todella pahalta. Mut sitten jotkut "ammattilaiset" viel sanoo, ettei sul ole kuumetta jos on 37. Ei ymmärretä, että se 37 ei ole mikään absoluuttinen vakio, joka pätee kaikilla. No jooh, purin mieltäni tällä kamalalla asialla. Anteeksi, poistun takavasemmalle.

Sulla menee nyt sekaisin puurot ja vellit. Paska olo ei ole sama asia kuin kuume. Kuumeelle on olemassa tietyt lääketieteelliset raja-arvot. Nehän eivät toki tarkoita, etteikö ihminen voisi olla hyvinkin kipeä, vaikka lämpö on alle kuumeen rajan. Ei kuume ole ainut asia, joka ihmiselle aiheuttaa paskaa oloa. Minulla ei tarvitse lämmön nousta kuin puoli astetta ja olen vuodepotilas. En silti ole silloin kuumeessa. 

Puurot ja vellit menee sekaisin ainakin meidän terveyskeskuksessa. Sairauslomaa saa vain, jos on kuumetta ja mittaustapa on mittari kainaloon. Onneksi ei ole tarvinnut enää käydä, kun nykyisessä työssä saa olla omalla ilmoituksella pois. Keskimäärin kerran vuodessa olen sairaana, nyt korona-aikana ei kertaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti 37 on lämpöä, ja 37,5 -> kuumetta.

Näin. Näille on oikeasti asetettu rajat. Toki usein se lieväkin lämmönnousu tuntuu ikävältä ja merkitsee sairastumista.

Meillä on töissä (kunnan sote-puoli) rajana, että töistä saa hengitystieinfektioissa olla pois, jos kuumetta, eli mittari näyttää vähintään 37,5.

Millähän tuonkin voi määritellä aukottomasti? Mittarihan saattaa näyttää minuutin sisään otettunakin kahta eri lukemaa, koska ihmisen ruumiinlämpö vaihtelee eikä mikään mittari ole täydellisen luotettava. Kyseessä on aina enemmän tai vähemmän arvio. Siksi normaaleissa työpaikoissa töihin ei mennä, jos on sairas. 

Vierailija
44/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 ei ole ainakaan mulla normaalilämpö. Se on 36,5. Jos on enemmän niin tiedän että kuumetta pukkaa. 37,2 tekee jo olon huonoksi ja väsyneeksi.

Vierailija
45/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla tuntemillani naisilla peruslämpö on noin 35-36, eli meille 37 on jo lämpöilyå. Itselläni on pahimmillaan romahtanut lämpö 34,2 asteeseen. Olin muistaakseni tulossa kipeäksi tms. Miehillä normaali lämpö on yleensä 37-37,5.

Vierailija
46/46 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla normaali lämpötila on 36,3 tai 36,4. Jos on 37 astetta, olen jo selvästi kipeä muutenkin enkä mene töihin. Jopa todella pahasti sairaana lämpotilani on ollut vain 38,5 astetta. Toisaalta taas veljelläni oli lapsena kaikki kuumeet yli 39 asteen, myös tavallisessa flunssassa. Hänellä toisaalta oli jatkuvia korvatulehduksia.

Epäilen minäkin, että 37 astetta on väärä arvio terveestä ihmisestä. Monellahan on jotain matala-asteista tulehdusta sun muuta eli lämpötila voi siksi olla 37 astetta jatkuvasti ja hehän näillä rajoilla jäävät nyt huomiotta ja hoidotta.

Ikävää, että tässäkin asiassa nojataan pahimmillaan yhteen muinaiseen tutkimukseen. Samahan oli mm. ilmavälitteisyys vs. pisaratartunta asiassa (tehty aikoinaan liian suoraviivaisia oletuksia koska ei ollut mm. aerosolifysiikan osaamista) ja teoriassa tautien lieventymisestä ajan kanssa (puput Australiassa eikä sekään edes mennyt lopulta teorian mukaan). Joskus voisi olla viisasta pureutua näihin "kiveenhakattuihin totuuksiin" vähän paremmin ja uudemman tekniikan ym. kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi