Miksi jotkut sanovat ettei 37 astetta ole kuumetta
Jos normaali lämpötilani on 35 ja olo on heikko. Kuinka silloin voi sanoa ettei ole kuumetta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Koska 37 astetta on ihmisen normaalilämpö.
Ei varmasti ole, se on vain ihmisten harha kuvitelma.
Virallisesti 37 on lämpöä, ja 37,5 -> kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he ei ole lukeneet uusimpia tutkimuksia. Ihmisen normilämpö ei ole 37c, vaan lähempänä 36c, naisilla allekin. Tuo aiemmin lääketieteessä luultu 37c keskiarvo oli mitattu 1800-luvun lopulla Lontoossa kaupunkilaisilta, jolloin kaikilla oli tikku kantapäässä, syfilis ja hammasmätä - eli kaikilla ihmisillä oli silloin lieviä tulehdustiloja ja lämpöä. Nyt 2000-luvulla uusiksi tehty mittaus terveillä osoitti että länsimaisen ihmisen ruumiinlämpö on paljon matalampi. 37c on nykyiselle terveitä elintapoja noudattavalle jo kunnolla lämpöä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/d1f43640-c45a-486f-8472-de94c…
Mun keho ei myöskään ole lukenut näitä tutkimuksia kun sitkeästi pysyttelee 36,6-36,8 lämpötilassa.
Minulla ruumiinlämpö on 35,6 tai 35,7. Olen monta kertaa luullut kuumemittarin olevan rikki ja ostanut apteekista uuden. No uusi on näyttänyt samaa lämpötilaa. On täysin mahdotonta selittää tätä asiaa, jos menee lääkäriin, sillä lääkärit katsovat vain vakiotaulukoitaan. He eivät kuuntele potilaita. Palelen muuten todella herkästi. Kaikki puheet asuntojen nykyisten lämpötilojen laskemisesta aiheuttavat minulle ahdistusta.
Kuume on kyllä 37,5 tai korkeampi lukema. Sillä mitä itse tuntee ei todellakaan muuta asiaa.
Sillä että väittää sinistä punaiseksi ei ole mitään väliä, jos on alle rajan niin töihin on mentävä, 37 asteen kuumetta kun kertakaikkiaan ole olemassa.
Eipä ole koskaan epäilty, tai mitattu, aina on työterveydessä riittänyt kun olen sanonut että on kuumetta. Itselläni normilämpö tuon 35 ja 37 on jo kohtalainen kuume.
Minulle on yks hailee mikä on virallisesti kuumetta ja mikä ei. Jos minulla on lämpö vaikka 37,1 astetta, tunnen oloni kipeäksi ja etenkin ihoa alkaa särkeä. Joka tapauksessa se on merkki siitä, että elimistössä on jotain tekeillä, jolloin hiljennän vauhtia ja lepään enemmän, missä tapauksessa tauti saattaa hiipua saman tien. Toki voisin hiki päässä lenkkeillä, koska eihän minulla ole kuumetta, ja olla sitten viikon tosi kipeänä. Onneksi voin käyttää maalaisjärkeä, kun teen töitä kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he ei ole lukeneet uusimpia tutkimuksia. Ihmisen normilämpö ei ole 37c, vaan lähempänä 36c, naisilla allekin. Tuo aiemmin lääketieteessä luultu 37c keskiarvo oli mitattu 1800-luvun lopulla Lontoossa kaupunkilaisilta, jolloin kaikilla oli tikku kantapäässä, syfilis ja hammasmätä - eli kaikilla ihmisillä oli silloin lieviä tulehdustiloja ja lämpöä. Nyt 2000-luvulla uusiksi tehty mittaus terveillä osoitti että länsimaisen ihmisen ruumiinlämpö on paljon matalampi. 37c on nykyiselle terveitä elintapoja noudattavalle jo kunnolla lämpöä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/d1f43640-c45a-486f-8472-de94c…
Mun keho ei myöskään ole lukenut näitä tutkimuksia kun sitkeästi pysyttelee 36,6-36,8 lämpötilassa.
Minulla ruumiinlämpö on 35,6 tai 35,7. Olen monta kertaa luullut kuumemittarin olevan rikki ja ostanut apteekista uuden. No uusi on näyttänyt samaa lämpötilaa. On täysin mahdotonta selittää tätä asiaa, jos menee lääkäriin, sillä lääkärit katsovat vain vakiotaulukoitaan. He eivät kuuntele potilaita. Palelen muuten todella herkästi. Kaikki puheet asuntojen nykyisten lämpötilojen laskemisesta aiheuttavat minulle ahdistusta.
Kannattaa ostaa ensin kunnon mittari. Joka mittaa tarkan lämmön vaikka ei ole ihossa kiinni. Yllätyin kun sellaisen hankin ja huomasin että mun lämpö pysyttelee 36,3 - 36, 7 välillä koko päivän. Illalla se 36,7. Entinen digimittari näytti tosi alhaisia lämpöjä kuten 35, 6 jne...
Matalan normaalilämmön vuoksi en yleensä edes vaivaidu mittaamaan, ellen ole siinä kunnossa, että lämpö saattaa olla vaarallisen korkea. Jään kotiin, jos olo tuntuu huonolta.
On kuume silloin. Ja ilman kuumettakin joillakin on elimistössä viruksia tai mikä ikinä onkaan.
Että minua hoitajana ottaa päähän potilaat, joille 36 astetta on kuumetta -.- Ja kipu on aina 10, vaikka leppoisasti selailee puhelinta vuoteella.
Nyt näytti tasan 37 astetta. Koko päivän vaihdellut lievästä lämmöstä normaaliin. Eihän tuo muuten haittaisi mitään mutta kolotus ja jatkuvat vilunväreet. Nousisi kunnolla kuume tai laskisi pois. Piruako pitää värkätä tuollain nostaa vähän ja laskee taas.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Näille on oikeasti asetettu rajat. Toki usein se lieväkin lämmönnousu tuntuu ikävältä ja merkitsee sairastumista.
Meillä on töissä (kunnan sote-puoli) rajana, että töistä saa hengitystieinfektioissa olla pois, jos kuumetta, eli mittari näyttää vähintään 37,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Näille on oikeasti asetettu rajat. Toki usein se lieväkin lämmönnousu tuntuu ikävältä ja merkitsee sairastumista.
Meillä on töissä (kunnan sote-puoli) rajana, että töistä saa hengitystieinfektioissa olla pois, jos kuumetta, eli mittari näyttää vähintään 37,5.
Eli sinne vaan räkimään ja köhimään, jos ei ole kuumetta? Kuulostaa kovin typerältä ja suorastaan vaaralliselta toiminnalta.
Kuumetta ei määritellä alilämpöisten perustella, vaan keskimääräisen ruumiinlämmön mukaan. Keskimäärin ihmisen normaali ruumiinlämpö on 36 ja 37 välillä.
Kai tiedätte, että kainalosta mittaamalla tulos on jopa asteen alhaisempi kuin oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte, että kainalosta mittaamalla tulos on jopa asteen alhaisempi kuin oikeasti on?
Kyllä. Siksi mittaan korvasta niin kuin lääkärissäkin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, kun räkätaudit jyllää.....
Juuh, ihmetellyt ihan samaa. Paska olo jos on 37 astetta. Itellä 36 - 36,5 normaalisti. 38 tuntuu jo todella pahalta. Mut sitten jotkut "ammattilaiset" viel sanoo, ettei sul ole kuumetta jos on 37. Ei ymmärretä, että se 37 ei ole mikään absoluuttinen vakio, joka pätee kaikilla. No jooh, purin mieltäni tällä kamalalla asialla. Anteeksi, poistun takavasemmalle.
Koska 37 ei ole kuume. Lievä lämmönnousu ei ole kuumetta. Normaalilämpö minulla on aina sama 36,6.