kysymys vauvan pukemisesta!
Esikoista odotan ja kaikenlaista pyörii mielessä. Kokemusta pienen lapsen hoidosta ei ole..
Ja kysynkin nyt varmaan ihan hassua.
-Vauvathan nukkuu todella paljon myös päivisin, syö nukkuu, syö ja taas nukkuu :)
Eli pitääkö vauvalle jokavälissä vaihtaa yöpuku päälle ja taas kun on hereillä, niin " normaalit" vaatteet? Ei kai nyt kokopäivää yöpuku päällä olla? Riittääkö jos vähentää vaatetusta, jättää esim. bodyn päälle päikkäreille ja yöllä käyttää sitten yöpukua...?
-Pesettekö vauvanvaatteet teidän omien vaatteiden seassa? Koska eikös vauvan bodeja ja pöksyjä saa olla aikamoinen läjä likaisena, ettei tarvitse vajaita koneellisia pestä..?
-Ja voiko vaatteita pitää peräkkäisinä päivinä päällä, jos eivät tunnu/näytä likaisilta?
Kiitos vastauksista! MYÖS KAIKKI MUUT NEUVOT JA NIKSIT OVAT ENEMMÄN KUIN TERVETULLEITA!
Kommentit (3)
Piti vielä vastata tuohon viimeiseen kysymykseesi, että itse vaihdan vauvalta oikeastaan joka päivä vaatteet, joskus harvoin saatan pitää samoja housuja/bodeja jos ovat puhtaat. Yökkärikin saattaa olla pari yötä, mutta sitten menee jo vaihtoon. Ehkä osaa selittää miksi, jotenkin on vain kiva vaihtaa puhtaat vaatteet puhtaalle vauvalle ;)
2
Vauvan vaatteet ovat yleensä materiaaliltaan sellaisia, että käyvät yhtä hyvin nukkumis- kuin muuhunkin käyttöön. Useimmat vauvat varmaan hermostuisivat ihan täysin, jos monta kertaa päivässä oltaisiin vaatteita vaihtamassa (joskus tietysti on pakko, kun niitä kakkavahinkojakin sattuu), joten ne samat joustavat, kiristämättömät vaatteet käyvät sekä unille että valvoessa.
Meillä ei ole koskaan pesty vauvanvaatteita erillään muusta pyykistä. Pesuaineet ovat olleet hajustamattomia jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää, ja huuhteluainetta olen alkanut uudestaan käyttää nyt, kun nuorin on toisella vuodella.
Voit ihan hyvin käyttää samoja vaatteita pidempään kuin päivän, jos pysyvät tahrattomina. Tässäkin voit miettiä, miten itse toimit omien vaatteidesi suhteen - käytätkö esim. samaa paitaa kaksi päivää, jos siinä ei ole tahroja tai et ole erityisemmin hikoillut?
Kysyitkö ihan tosissasi tuota yöpuku-päivävaate -asiaa? Vaihdatko itsellesi kesken päivää yökkärin päälle, jos menet päiväunille?
Nuo toiset kuulostikin ihan järkeviltä kysymyksiltä sen suhteen, että täällä palstalla huomaa niissä olevan kahta koulukuntaa. Toiset siis eivät pese vauvanvaatteita muiden vaatteiden seassa, käyttävät ehkä eri pesuainetta eivätkä laita huuhteluainetta. Mä pesin ihan ekat kerrat (siis kaikki uudet vaatteet) keskenään, mutta sen jälkeen on kaikki samaa lämpötilaa vaativat pesty sekaisin.