Vauhtivekarat ja jouluillallinen
Ihanaa, ollaan tulossa taalta Iso-Britanniasta joulun viettoon mummolaan. Mummon joulupoyta odottaa ja sen myota myos illallinen, joka mateineen, kaloineen ja kinkkuineen ja juustopoytineen kestaa vahintaan kaksi ja puoli tuntia. Meidan vilkkaat 5 ja 3 vuotiaat pojat eivat taatusti kesta aloillaan koko tata aikaa -- varsinkaan kun siihen viela lisataan joulupukin odotusjannitys ja se tosi seikka, etta poikien masut ovat jo taynna kahden ruokalajin jalkeen.
Onko teilla kikkoja lasten viihdyttamiseen? Jos pojat paasisivat katsomaan syotyaan DVDta aikuisille jaisi aikaa nauttia ruokasta mutta toisaalta jouluna olisi niin ihanaa, etta koko suku soisi yhta aikaa. (poikamme ovat ainoat lapset joulupoydassa) ONko tama vaan haavetta?
Miten teilla lapset viihtyvat joulupoydassa? Ovatko he vain kertakaikkiaan niin hyvin kasvatettuja etta istuvat siivosti parikin tuntia? En itse viitsisi lahtea uhkauslinjallekkaan tyyliin " joulupukki ei tule, jos ette istu aloillanne" .
Taalla Iso-Britanniassa jouluruoka syodaan joulupaivana, jolloin lahjat ovat jo avattu eika ruokalajeja ole yhta montaa kuin Suomessa, joten lasten kanssa on helpompaa.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan tanne meren taa!
Kommentit (6)
eli syövät oman ruokansa kunnolla ja palaavat sitten vaikka jälkiruualle ja välillä voivat katsoa DVD:tä. Olen myös kuullut, että joissakn perheissä joulupukki tulee jo ennen illallista, niin lapset voivat sitten leikkiä uusilla leiluillaan, kun ovat syöneet ja vanhemmat jatkavat pöydässä istumista.
...mutta kun ne perinteet.... Joulupukki voi jostain syysta tulla vasta kuude n jalkeen!
Piirrettyja siis taitaa olla teidossa...
Taytyy kylla sanoa, etta itse kun olin lapsi, jotenkin me vaan pysyttiin veljeni kanssa siina joulupoydassa. Olikohan aiti laittanut liimaa takapuoleen?? Tosin kun tarkaan muistelen musta tuntuu, etta ruokalajien maara on vaivihkaa kasvanut 80-luvulta elintason nousun myota ja ennen lautaselle lapottiin kinkkua ja kaloja samalla aikaa. Lieko ruotsinlaivat opettaneet mun vanhemmille etta ensin mati, sitten kalat jne :-)
Meillä on 5 ja 1v vauhdikkaat pojat, enkä haaveile, että pysyisivät joulupöydässä koko ateriaa. Tehdään niin, että molemmilla on jo aamulla pienet paketit kuusen alla (tonttu toi), esikoisella dvd tms ja kuopuksella joku lelu ja niillä voivat leikkiä. Sen verran vaaditaan, että tulevat pöytään, joka ruokalajille, eli maistavat alkupaloja, kinkkua ja laatikoita. Kun on syöty, saa nousta pöydästä. Näin toimittiin myös silloin kun olin pieni itse. kahvit juodaan vasta lahojen jaon jälkeen, kuten aina meillä tehdään.
Mielestäni tuon ikäisille riittää, että syövät ja ovat kauniisti pöydässä ruokailun ajan. Koska meilläkin ateria saattaa todella kestää sen 2-3h.
mareila+Anton
Iästä riippuen joko dvd:n ääreen tai monesti on auttanut sekin, että kuusen alla on jokaiselle lapselle yksi paketti, jonka saa avata. Sellainen lahja, jonka kanssa kuluu paljon aikaa ja ilman vanhempien apua..
Ei onnistuisi meillä ei. Siskon poika 1,5 v jouluna kyllä varmaan istuu kiltisti syöttötuolissa koko ajan, on niin rauhallinen vekara mutta meidän neiti jouluna 2,5 v ei kyllä tasan istu missään 2,5 tuntia. Ei edes vaikka tulisi Titinallea taukoamatta, siinäkin pitää juosta ja pomppia sen verran paljon ja käydä kommentoimassa tapahtumia eri ihmisille.
Onneksi meillä jouluateria ei kestä ihan noin kauan, eikä ole niin muodollinen juttukaan, vaikka kaikki kyllä kokoonnummekin porukalla syömään. Vanhempieni tupakeittiössä on myöskin lapsille tilaa leikkiä samassa tilassa. Minusta lapsille kyllä riittää se että istuvat pöydässä niin kauan että itse syövät ja sitten voikin jo mennä.
Vaikkakin kyllä meidän tyttö haluaa luonnollisesti olla siellä missä muutkin eli tulee varmasti innolla pöytään maistelemaan kaikkea ja selittämään tarinoitaan suvulle, mutta eihän siinä kauaa jaksa istua.
Käydään kyllä paljon ravintoloissakin syömässä mutta eihän sielläkään tarvitse paikallaan istua tuntikausia, vaan lapsi voi leikkiä rauhallisesti lattialla tai ravintolan leikkipaikalla. Tai jos ollaan Espanjassa, juoksennella tervehtimässä muita ruokailijoita :-)
Musta tuntuisi siltä että 5-vuotiaalta edellyttäisin kyllä jo rauhassa pöydässä istumista ainakin melkein yhtä kauan kuin aikuisilta mutta en pienemmältä. Mutta en nyt kyllä olekaan mikään kunnon kasvattaja vaan aika lepsu...
Mutta tietenkin vasta, kun ovat kohtuullisen ajan olleet pöydässä kunnolla ja syöneet ruokansa loppuun. Saavatpa aikuisetkin nauttia rauhassa, kun ei tarvitse jatkuvasti komentaa tenavia istumaan kunnolla. ;)
Lapsesi ovat vielä pieniä, joten ehtivät varmasti vielä monta joulua istua ruokapöydässä " kunnollakin" .