Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menemme pian naimisiin. Sukulaiseni eivät pukeutumisesta tai etiketeistä perusta. Ärsyttää/surettaa jo valmiiksi.

Vierailija
06.12.2022 |

Sukulaiseni eivät tosiaan kauniiksi pukeutumisesta välitä, ja tiedän elämäni mittaisella kokemuksella, että hääjuhlaamme tulee saapumaan omaa sukuani loukkaavan alipukeutuneena. Ovat juuri sitä porukkaa, jota kravatit kuristavat ja juhlamekot pelottavat. Tukan kampaus? Pffft, linnan juhliinko tässä ollaan menossa?!

Olen nostanut kissan pöydälle useita kertoja ennen muiden sukulaisten rippijuhlia, valmistujaisjuhlia ym., ja vastaus on aina "rumat ne vaatteilla koreilee, normaalille ihmiselle riittää kohtelias käytös" (ja sitten kertovat mm. ripulivitsejä ja yksityiskohtaisia tarinoita ruokamyrkytyksistä ruokapöydässä. Ikisuosikki on tarinat hissipieruista ja niille röhönauraminen...). Ärsyttää siis jo valmiiksi. Olen itse tarkka pukeutumisetiketeistä juhlissa (varmaan siksi olen niin nipo, koska sukulaiseni ovat niin leväperäisiä, joten minun täytyy nipottaa koko suvun puolesta). Onko tosiaan liikaa vaadittu, että juhlaan pukeudutaan juhlavaatteisiin? Arkea on 364 päivää vuodessa, yksi päivä juhlavaatteissa ei tapa. Mua vaan niin hävettää astella jonkun muun juhliin, ja bongata omaa sukuani ainoina loukkaavan arkisissa vaatteissa olevina. Kaikilla muilla normaalit juhlavaatteet kunnioittamassa juhlakalua ja juhlapäivää, ja oma poppoo arkivaatteissa tallustelemassa kuin ei mitään.

En edes tiedä, mitä tällä avautumisella etsin. Sukulaiseni eivät tapojaan muuta, enkä voi olla kutsumatta heitä juhliini pelkän arkisen pukeutumisen takia. Olemme muuten siis hyvissä väleissä, läheisiäkin tietenkin. Surettaa vaan lähteä valmistelemaan kaunista juhlapaikkaa ja silittää kauniita juhlavaatteita, kun sukulaiseni tallustavat paikalle arkivaatteissa, vähän kuin vaatetuksellaan signaloiden "olisipa tämä nyt nopeasti ohi, pistäydyttiin vain ohikulkumatkalla kun mökki on täällä päin, pitäisi vielä ehtiä haravoimaan pihaa ja pilkkomaan puita". Puolison suku kunnioittaa juhlaa juhlavaatetuksella.

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä muutakaan voi tehdä, kuin sopeutua vaan.

Vierailija
2/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut pääasia, että tullaan juhliin, mutta pukeutumisesta ja etiketeistä viis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kutsuun pukukoodi niin ymmärtävät jäädä pois? Kai sentään osaavat lukea?

Vierailija
4/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä sukulaisille juhlat erikseen. Juhlat joihin et itsekään panosta sen enempää sekä sitten harvoille ja valituille ne kauniit juhlat (näissä juhlissa voit mennä virallisesti naimisiin niin ei tunnu feikiltä).

Vierailija
5/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo ymmärrän. Mutta tärkeintä olisi kuitenkin, että kaikilla olisi juhlissa rentoa ja mukavaa, ei kulissit. Ehkä tuollaisissa hääjuhlissa liikaa alkaa puskea pintaan tiettyihin muotteihin pakottaminen. Siksi ne ovat yleensä vähän angstisia tilaisuuksia vaatimuksineen ja etiketteineen.

Vierailija
6/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5 jatkoa vastaaviin vänkäysketjuihin - otetaanko kengät pois vai ei...

Vierailija
7/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita etiketti vaatimus, älä kutsu ollenkaan tai sit vaan sopeudut. Tai pidät juhlat hyvin pienenä. Kuvaaja kans paikalle että voit myöhemmin viel "ihastella".

Vierailija
8/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

auts, eihän se tosiaan edes vaatisi mitään mekkokavalkaadia vain malliin suorat housut, juhlavat/siistit kengät(voi olla myös korottomat jos ei esim jalat kestä tai muuten tykkää), siisti yksivärinen paita johon piristykseksi kaulakoru( jos ei aidot iske, joku glitter-versiokin pelastaa :)) ja tukka föönaamalla/kihartamalla ojennukseen. Meikkiinkään ei tarvita kun tasoittava bb-voide ja vaikka huulipuna. Mut kaikki eivät osaa/viitsi kunnioittaa muita ulkoisella habituksella. Varmaan sama posse joka käy verkkareissa töissä.

Vierailija
9/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää naimisiin maistraatissa (todistajat saa talon puolesta) tai pyytäkää pappia vihkimään teidät vaikka omassa kodissanne (hankitte itse todistajat).

Miksi ja keitä varten ylipäätään pitäisi jotain hääjuhlia järjestää?

Vierailija
10/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.

JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.

- AP

Vierailija
11/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kutsuun pukukoodi niin ymmärtävät jäädä pois? Kai sentään osaavat lukea?

Kirjoitat kutsuun: Asuste Smart Casual, nuo sukulaisesi kun eivät tiedä mitä tuo tarkoittaa, niin googlettavat ja ei sitten unohdu tuo.

Vierailija
12/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei raha1 juhlaan ostaa kuteita. Ole pitämättä juhlat.Kerkiät perua. Varra kaupunkisi hienomaista hotelista hää yö.Ennen huoneeseen menoa Hotelin ravintolaa saliin.Pydätte soitaa hää valsinne siellä.Leikikää hotellin asiakkat ravintolassa on hienosti,etiketin mukaisesti puketuneet sukulaisenne.

Vierailija
13/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ne vaatteilla kokeilee. Ja toiseksi miksi pitäisi esittää jotain parempaa kun oikeasti on?

Vierailija
14/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat läheisiäsi ja on nyt tehtävä valinta että otatko heidän vikoineen mukaan vai jätätkö pois. Suosittelen välttämään sukuriidat ja hyväksymään heidät ja nauti juhlistasi.

Ainoa missä voit yrittää on mielestäni nuo puheet: voisit vakavasti yrittää sanoa että se ei ole kohteliasta että jos kompromissina ruokailun ajan ei vessapuheita mutta sitten illemmalla voi vähän relaa.

Vierailija
15/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu niitä ihmisiä jotka ei vastaa sun arvomaailmaa ja pukeudu täydellisesti. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
16/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti meinasi livetä tuohon, että "rumat ne vaatteilla koreilee", mutta sai kun saikin aina jotkut siistimmät vaatteet laitettua päälle ennen juhlia. Ehkä apuna oli jossain vaiheessa se, että olin silittämässä ja höyryttämässä vaatteet hänelle ja isälle. Isäni on aina puolestaan ollut todella tarkka siitä, että juhliin pukeudutaan siististi ja juhlavasti, kuten myös kaikkiin muihinkin tapahtumiin. Kotoa ei poistuta kuin pustasta revittynä. Hiukset kammataan ja hoidetaan ja naama katsotaan, että on siisti. Vaatteet silitetään muutenkin kun ovat pyykistä tulleet ja ovat aina puhtaat ja ehjät. Kun aikuistuin ja muutin pois niin isäni pari kertaa ennen juhlia ilmoitti äidille, että jos ei ala löytymään siistiä vaatetta päälle ja kunnioiteta juhlaa niin hän jättää äidin pois matkasta. Nykyään äiti pukeutuu siististi aina kun lähtee ulos ja jättää ne kulahtaneimmat ja reikäsimmät vaatteet kotiin. Juhliin on aina hyvinkin siististi pukeutuneena. Epäilen, että äidillä oli tuolloin jokin masennuskausi päällä kun ei jaksanut kiinnostaa oma ulkonäkö.

Koen itse todella epäkohteliaana saapua juhliin alipukeutuneena ja vieraana myös on kiusallista jos joku saapuu reilusti alipukeutuneena. Suoraan sanoen en ole ihan varma, miten heihin pitäisi suhtautua ja kuinka heidän kanssaan käyttäydytään, en ole ikinä tälläiseen tilanteeseen törmännyt. Kotimaassamme olemme ihan normaalisti pukeutuneita. Mies käyttää töissä pukua kravaatilla ja minulla on aina kotelomekko päällä. Häihin ja muihin ihaniin juhliin laitan aina jonkun kolmesta teetetystä silkkimekosta päälle erilaisin asustein ja korkokengät tietenkin jalkaan. Mies sitten suhteuttaa oman pukemisen pukukoodin mukaan ja värit riippuen siitä, minkä mekoistani laitan. Kengät ovat hänelle heikkous ja ne ovat aina viimeisen päälle.

Koita ajatella, että he ovat omat yksilönsä ja sinä olet omasi. Et ole pelkästään sukusi jäsen vaan olet paljon muutakin. Jos he eivät halua kunnioittaa sinun juhliasi pukeutumalla sen mukaisesti niin he siinä "häpäisevät" itsensä, et sinä. Jos eivät osaa puhua siististi edes juhlissa niin he siinä itsensä "häpäisevät", et sinä. Sinä olet oma yksilösi. Nauti juhlistasi, vaikka vieraasi eivät sitä odottamallasi tavalla tee. 

Vierailija
17/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne vaatteilla kokeilee. Ja toiseksi miksi pitäisi esittää jotain parempaa kun oikeasti on?

Ei se ole mitään "paremman esittämistä" että pukeutuu tilanteen mukaan, ihan normaaleja käytöstapoja.

Vierailija
18/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.

JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.

- AP

Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?

eri

Vierailija
19/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät osaa olla tilaisuuden vaatimalla arvokkuudella, älä kutsu ollenkaan. Ei se ole mitään hienostelua että pukeutuu tilanteen mukaan.

Vierailija
20/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?

eri

Etkö sinä keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pönöttää nyrpeänä puvussa tai pukeutua johonkin crokseihin ja verkkareihin? Se puku päällä voi olla pönöttämättä ihan yhtä hyvin kuin verkkareissakin. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä että häihin/muihin juhliin on ihan ok mennä missä tahansa vaatteissa? Ja minä kun luulin olevani rento juhlapukeutumisen suhteen.