Saako työnantaja selville jostain että minulla myös toinen työpaikka?
Olen ollut yli kaksi vuotta 100% etätöissä ja vuosi sitten otin lisäksi toisen työpaikan vastaan. Myös 100% etätyö. Molemmat työnantajat tyytyväisiä. Vanhalla työnantajalla verokortti ja uuden työnantajan sovittu että laskutan 40h/viikko.
Kaikki mennyt hyvin tähän asti, mutta alan miettii että voiko tulla ongelmia ja saavatko työnantajat tietoa tästä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen myös, en nyt ihan 40 h/vko mutta noin 15-25 tuntia viikossa. Molemmat tulee hoidettua mutta osaa joutuu tekemään sitten iltaisin ja/tai viikonloppuisin. Molemmat työnantajat tyytyväisiä. Miten laskutat toisesta? Jonkun kevytyrittäjyyden kautta?
Ihan oma oy omemassa minkä kautta laskutan. Sillä pystyn maksimoida nettotulot parhaiten. Laskutan 65€ tunti ja toisessa palkka 5200.
Laskutettavasta summasta ei paljon jää. Kaikki menee ns. kuluhin - auto, kämppä (toimisto), matkakulut, ruokailut
Enemmän olisin huolissani verottajasta kuin työnantajasta. Jos laskutat 10 000 kuussa ja kaikki menee kuluihin, saatetaan katsoa peitellyksi osingonjaoksi jos kaikki kulut menee firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen myös, en nyt ihan 40 h/vko mutta noin 15-25 tuntia viikossa. Molemmat tulee hoidettua mutta osaa joutuu tekemään sitten iltaisin ja/tai viikonloppuisin. Molemmat työnantajat tyytyväisiä. Miten laskutat toisesta? Jonkun kevytyrittäjyyden kautta?
Ihan oma oy omemassa minkä kautta laskutan. Sillä pystyn maksimoida nettotulot parhaiten. Laskutan 65€ tunti ja toisessa palkka 5200.
Laskutettavasta summasta ei paljon jää. Kaikki menee ns. kuluhin - auto, kämppä (toimisto), matkakulut, ruokailut
Ihan bullshittiä ettei siitä muka jää juuri mitään käteen kulujen jälkeen. Etkö juuri sanonut laskuttavasi 40 tunnista per viikko? Se on noin kymppitonni kuussa ja siitä jää kaikkien kulujen jälkeen paljonkin käteen.
t. toinen yrittäjä
Meillä ei työnantaja maksanut palkkaa, kun selvisi, että työkaveri oli tehnyt päivällä muita töitä. Totesi vain, että sopimuksen mukaan työaika oli klo 8-16 ja välissä tunnin ruokatauko. Koska näytti siltä, että työaikaa oli käytetty muuhun (kalenterissa ns. keskeytymättömän työn aikaa), niin palkkaa ei maksettu. Meni oikeuteen asti, siellä sovittelussa todettiin, että työnantaja oli oikeassa, muuta palkallista ei saanut tehdä aikana, jonka oli "myynyt" työnantajalle. Ilta- tai yötyötä olisi voinut tehdä.
Viikossa on 168 tuntia.
Jos työpaikkasi eivät ole kilpailevissa yrityksissä ja jos työnantajillesi on sama, mihin kellonaikaan työt teet (tai sitä ei kontrolloida), niin se ei kuulu kenellekään, miten viikkosi tunnit käytät.
Älä nyt ainakaan avaudu tästä kuviosta kummallekaan työnantajalle tai vielä vähemmän työkavereille, koska silloin voit olla varma, että olet pulassa.
Se vitsin tulorekisteri voi olla ongelma. Työpaikkaa muuten ei varmaankaan saa selville, mutta tulot saattavat saadakin.
Vierailija kirjoitti:
Se vitsin tulorekisteri voi olla ongelma. Työpaikkaa muuten ei varmaankaan saa selville, mutta tulot saattavat saadakin.
Millä tavoin ne pääsevät tulorekisteriin? Mun nähdäkseni sinne pääsee vain palkanlaskija, ja he on yleensä ulkoistettuja ja vaitiolovelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutettavasta summasta ei paljon jää. Kaikki menee ns. kuluhin - auto, kämppä (toimisto), matkakulut, ruokailutIhan bullshittiä ettei siitä muka jää juuri mitään käteen kulujen jälkeen. Etkö juuri sanonut laskuttavasi 40 tunnista per viikko? Se on noin kymppitonni kuussa ja siitä jää kaikkien kulujen jälkeen paljonkin käteen.
t. toinen yrittäjä
Auto oy:n nimissä, vaikka kotikonttorin etätyö? Autoetu? Ruokaetu? Matkakulut?
Työnpaikassani mikäli tekee 100% työaikaa, voi maksimissaan muulla tehdä 20% työaikaa. Enempää ei saa tehdä ja tästä 20 % pitää ilmoittaa. Eihän kukaan voi tehdä 200% työaikaa ainakaan hyvin.
Ap halusi siis huomiota keksimällä ihan kuvitteellisen tilanteen. Aloittajalla ei ole sitä ekaakaan työpaikkaa.
Kyllähän tuota kahta kokoaikaista duunia voi etänä tehdä hyvin. Isoin ongelma tuossa on valitettavasti se työntekijä itse. Ennemmin tai myöhemmin kämmäät jotain minkä johdosta hommaa alkaa purkautumaan jommalle kummalle työnantajalle.
Teetkö eteenpäin laskutettavaa työtä? Jos teet, ja laskutusaste jotain 90 % niin tuskin ketään työnantajaa kiinnostaa milloin ja missä ajassa tunnit on tullut jos laskutat omat palkkakulusi. Millä alalla olet? Vahva it-ala epäilys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin ne pääsevät tulorekisteriin? Mun nähdäkseni sinne pääsee vain palkanlaskija, ja he on yleensä ulkoistettuja ja vaitiolovelvollisia.
Kyllä tulorekisteriin muutkin pääsevät. Enkä vielä ole tavannut palkanlaskijaa, joka ei olisi avoin sen yrityksen johdolle/hr:lle, jonka palkkoja laskee. Siinä loppuu muuten työt hyvin nopeasti, koska lojaaleita palkanlaskijoita kyllä löytyy. Lisäksi palkanlaskijahan lähettää laskelmat aina ensin yritykselle hyväksyttäväksi ennen kuin laittaa ne maksuun. Aika sokea pitää laskelman tarkastajan olla, mikäli ei huomaa niin suurta veroprosenttia verrattuna palkkasummaan. Eli viimeistään siinä kohtaa varmistaa palkanlaskijalta mistä on kyse, ellei itse ala tulorekisteristä asiaa tutkimaan.
Jos teet sivutointa samalla alalla ilman lupaa, saat kenkää.
Jos väität tekeväsi kokoaikatyötä etkä tee, tulee monoa.
Hanki sivutoimilupa ja tee rehellisesti
Verottaja, tuo veitikka, saattaa tietää jo kaksinaamaisuudestasi ja voi lipsauttaa.
Kuka oikeasti uskoo näihin huonoihin provoihin? Aikamoista riskipeliä pelaisi jos tekisi täyttä päivää kahdelle työnantajalle kertomatta. Jotenkin ei sovi edes suomalaiseen luonteenlaatuun, näitä tapahtunut maailmalla kyllä ja ennemmin tai myöhemmin siitä kiinni jää. Eiköhän tässäkin aloituksessa ollut taas tarkoitus mustamaalata etätyötä. Hyvä yritys ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulorekisteriin muutkin pääsevät. Enkä vielä ole tavannut palkanlaskijaa, joka ei olisi avoin sen yrityksen johdolle/hr:lle, jonka palkkoja laskee. Siinä loppuu muuten työt hyvin nopeasti, koska lojaaleita palkanlaskijoita kyllä löytyy. Lisäksi palkanlaskijahan lähettää laskelmat aina ensin yritykselle hyväksyttäväksi ennen kuin laittaa ne maksuun. Aika sokea pitää laskelman tarkastajan olla, mikäli ei huomaa niin suurta veroprosenttia verrattuna palkkasummaan. Eli viimeistään siinä kohtaa varmistaa palkanlaskijalta mistä on kyse, ellei itse ala tulorekisteristä asiaa tutkimaan.
Mulla on 14 sijoitusasuntoa ja muitakin tuloja, joista voisin maksaa ennakkoverot mutta olen valinnut että vedetään palkasta isolla %.
Ei kyllä palkanlaskija kiinnitä mitään huomiota kenenkään veroprosentteihin eikä tiedä mitä vähennyksiä vaikka on. Siis veroprossan perusteella ei voi päätellä yhtään mitään eikä sinne tulorekkariinkaan pääse näkemään kuin niiden yritysten palkkoja, joita lasket. Ei siis näe mitenkään henkilöittäin kaikkia tuloja.
Voitko itse päättää kokousajat? Yllättävää jos tiimeissä tai koko taloissa ei kukaan koskaan keksisi menoa samalle viikonpäivälle.