Onko yksin asuville aikuisille lainkaan joulukeräyksiä?
Tuli tässä mieleeni, kun tuskailen alati kasvavien menojen kanssa ja yhteensä 11 sukulais- ja kummilasta odottaa savansa minulta joululahjoja, kuten aina ennenkin. Minä pärjään vielä palkallani ja säästöjeni ansiosta saan (aiempaa halvemmat) lahjatkin hankittua, mutta moni muu yksin asuva joutuu varmasti jättämään kaikki joululahjat hankkimatta ja syömään jouluna kaurapuuroa. Lapsiperheet saa ylimääräisiä lapsilisiä, mutta yksin asuvia aikuisia ei muisteta mitenkään. Onko siis mitään sellaista joulukeräystä olemassa, joka keskittyy yksin asuviin aikuisiin?
Kommentit (35)
15! Tuollaiselle mukulalaumalle ostaisin vain karkkipussit. Vai korreloiko lahjan hinta rakkauden määrään.
Kummityttö ripitettiin kesällä, niin ajattelin siirtyä korttilinjalle joulu- ja synttärilahjoissa.
Ei kait tässä enää tarvi hyysätä.
Kitos aloiteen tekijä huomiova kirjotus. Ympäristömme oletta 1 asuva rypee rahassa kun asuu yksin.Varsinkin avioparit!Helpoahan sinun on kun asut yksin jne. Mutta yksi maksaa kaikesta yksin asuvana ikään katsomatta! Oli kyse opiskeliat, yksin asuvat aikuiset tai eläkeläiset. Kaksi on aina kasi vaikka pieni tuloista: Jakavat menonsa. 1 asuva ei pysty jakaa menoja ,vaan maksaa kaikesta yksin.Kaiklla ei ole kelan etuksia,asumistukia ymm.Sekin unohtuu monelta.Varsinkin kun ei puhu omasta taloudellisesta asemasta ja ruikuta köyhyys/ terveyden tilat:On rikas ja terve!
VaahtoVasara kirjoitti:
Kummityttö ripitettiin kesällä, niin ajattelin siirtyä korttilinjalle joulu- ja synttärilahjoissa.
Ei kait tässä enää tarvi hyysätä.
Jos olet kokenut lahjojen hankkimisen "hyysäämisenä", niin olisit kyllä voinut lopettaa jo aiemminkin. Itse en ainakaan haluaisi lahjoja, jos antaja kokee lahjan antamisen jonain taakkana.
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnan joulupuu keräyksessä oli lappuja myös aikuisille. Vanhempieni kotipaikkakunnalla on hyväntekeväisyys järjestö joka tekee joulupusseja vähävaraisille. Pussin saajaksi saa ilmoittaa itse itsensä. Saajista yli puolet on pariskuntia ja yksinäisiä ihmisiä (loput perheitä).
Kerro toki missä tällaiset ovat ja järjestävä taho.
Joulun idea on Jeesus-lapsen syntyminen ja sen vuoksi on lasten ja perheiden juhla, eikä suinkaan kaikkien syrjäytyneiden ja kärsivien kunniaksi. Tämä siitä seuraa kun uskonnon opetus on lopetettu.
pitäähän huolimattoman äidin åpåriä muistaa lapset kuin tikkurilan väri kartasta. äiti tyypillinen demari mulle mulle meille mulle
Vierailija kirjoitti:
Minusta aikuisten ei tarvitse viettää joulua ns. pakolla, on typerää kerätä meille yhtään mitään. Joulu on lasten juhla, ja perinteiset ruoatkaan eivät juuri mitään maksa.
Ei ole mikään lasten juhla. Syntymävuosi ei ratkaise joulun viettoa ja vähiten jonkun lapsiperheen muovikrääsän hankkiminen on joulun tarkoitus.
Apuna ry:n kautta voi auttaa myös yksinäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kuin diakonia josta saa kerran vuodessa köyhät lahjakortin ruokaan.
Diakonia on auttanut minua köyhää ja yksinasuvaa aikuista vuosia monin eri tavoin: kiitos Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyö! Eli ainakin diakoniatyön kautta voi todellakin auttaa meitä yksinäisiä ja köyhiä suomalaisia koko kalenterivuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aikuisten ei tarvitse viettää joulua ns. pakolla, on typerää kerätä meille yhtään mitään. Joulu on lasten juhla, ja perinteiset ruoatkaan eivät juuri mitään maksa.
Ei ole mikään lasten juhla. Syntymävuosi ei ratkaise joulun viettoa ja vähiten jonkun lapsiperheen muovikrääsän hankkiminen on joulun tarkoitus.
onhan lapsen syntymän juhla
Ja täs on teille snadi vinkki: te hittaatte skidin ku on kapaloitu ja goisaa hegojen skruudimestas.
Onko pohjalla ajatus, että tykkäisivät sinusta?
Älä huijaa itseäsi.
Ei tarvi antaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joulun idea on Jeesus-lapsen syntyminen ja sen vuoksi on lasten ja perheiden juhla, eikä suinkaan kaikkien syrjäytyneiden ja kärsivien kunniaksi. Tämä siitä seuraa kun uskonnon opetus on lopetettu.
Avaapa Raamattu. Jeesus nimenomaan hengasi sairaiden, hullujen, köyhien, sokeiden ym kanssa ja paransi monia. Jeesus ei kierrellyt lastentarhoissa puhumassa lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaapa Raamattu. Jeesus nimenomaan hengasi sairaiden, hullujen, köyhien, sokeiden ym kanssa ja paransi monia. Jeesus ei kierrellyt lastentarhoissa puhumassa lapsiperheille.
Ja jatkanpa vielä. Jos haluaisi viettää joulua kunnioittaen Jeesusta, sen viettäisi esim. harjoittamalla hyväntekeväisyyttä tai huolehtimalla yksinäisistä ja köyhistä. Nuo olisivat niitä oikeita lahjoja ja oikealle taholle. Jossain vaiheessa joulu on muuttunut ahneuden ja materialismin riemujuhlaksi, ja lasten palvomisjuhlaksi. Sinänsä typerää, koska jokaisella on jo synttärit kerran vuodessa.
Olen eri kuin ap, mutta ostan joulu- ja synttärilahjoja useammalle lapselle. Pelkästään siskoillani on yhteensä 15 lasta, ja meidän suvussa perhe on ollut aina tärkeä. Pidän siskoihini tiiviisti yhteyttä ja tapaan niiden lapsiakin aina välillä. Osan lapsista tunnen hyvin, osa on jäänyt etäisemmiksi, mutta jokainen niistä on mulle rakas. Tuntuisi tosi kurjalta jättää edes osa niistä ilman lahjoja, vaikka tekisin tietysti niin jos rahasta olisi pulaa.