Miten voisin alkaa tienata taiteella? (esim.printit)
Minulla on lapsesta ollut taiteellisia lahjoja ja olen käynyt taide alan koulutuksen. Siellä opettaja sanoi, että olen jo valmis kuvittaja. Ongelma on etten tiedä miten tästä eteenpäin, miten voisin alkaa saada rahaa taiteellani? Esim.jos alkaisin myydä jotain printtejä mitä teen tietokoneella ja sitten ne kuvat voisi laittaa t-paitoihin. Olen valtavan huono aloittamaan tämä homman, kun en tiedä mistä aloittaa... Mutta lahjoja löytyy.. Osaan piirtää kaikenlaisia hahmoja, laidasta laitaan.
Kommentit (28)
Minulla on liettualainen tuttava, joka elättää itsensä taiteellaan. Kyseessä on 30+ -vuotias, taidekoulun käynyt nainen. Hän on kehittänyt tynnistettavan tyylin, teoksissa on ihmishahmo(t) on tehty yhdellä, keskeytymättömällä siveltimen vedolla. Tyyli on minimalistinen ja hyvin tunnistettava. Aiheena alastomat ihmiskehot, teokset usein enemmän tai vähemmän eroottisia.
Sandra myy taidettaan pääosin printteinä Etsyn kautta, menekki on nykyään muutamia tuhansia printtejä vuodessa. Hän markkinoi teoksiaan sosiaalisissa medioissa, joissa on linkki hänen Etsy -tilillensä. Lisäksi hänellä on alkuperäisiä teoksia myynnissä yksityisissä taidegallerioissa myyntiprovisioperiaatteella.
Myynnistä joutuu tietenkin maksamaan verot. Kun myynti on vähäistä ja/tai satunnaista, tulot ilmoitetaan veroilmoituksessa henkilökohtaiseen verotukseen, jossa ne lisätään ansiotuloina muiden ansiotulojen päälle. Tässä on jokin euromääräinen raja, jota en nyt muista. Kun toiminta katsotaan jatkuvaksi ja ammattimaiseksi, pitäisi hankkia Y-tunnus. Käytännössä siis ryhtyä yrittäjäksi. Se on alusta lähtien selkein tapa, toiminimiyrittäjäksi on helppo ja halpa ryhtyä netissä lomakkeet täytäen. Työttömyyskorvauksille ynnä muille vastaaville tuille joutuu tosin yrittäjänä sanomaan hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on liettualainen tuttava, joka elättää itsensä taiteellaan. Kyseessä on 30+ -vuotias, taidekoulun käynyt nainen. Hän on kehittänyt tynnistettavan tyylin, teoksissa on ihmishahmo(t) on tehty yhdellä, keskeytymättömällä siveltimen vedolla. Tyyli on minimalistinen ja hyvin tunnistettava. Aiheena alastomat ihmiskehot, teokset usein enemmän tai vähemmän eroottisia.
Sandra myy taidettaan pääosin printteinä Etsyn kautta, menekki on nykyään muutamia tuhansia printtejä vuodessa. Hän markkinoi teoksiaan sosiaalisissa medioissa, joissa on linkki hänen Etsy -tilillensä. Lisäksi hänellä on alkuperäisiä teoksia myynnissä yksityisissä taidegallerioissa myyntiprovisioperiaatteella.
Myynnistä joutuu tietenkin maksamaan verot. Kun myynti on vähäistä ja/tai satunnaista, tulot ilmoitetaan veroilmoituksessa henkilökohtaiseen verotukseen, jossa ne lisätään ansiotuloina muiden ansiotulojen päälle. Tässä on jokin euromääräinen raja,
Lisään tähän kirjoitukseeni vielä huomautuksen: Kun Sandran taide alkoi lyödä läpi ja myyntimäärät kasvoivat, ilmestyi erinäisille kiinalaisille alustoille myyntiin hänen tyyliään matkivia, tai oikeastaan suoraan kopioivia, printtejä. Pilkkahinnalla alkuperäisiin nähden. Taiteilija joutui laskemaan teostensa hintaa tuntuvasti Etsyssä, jotta ne menisivät yhä kaupaksi. Yksityisenä ihmisenä on käytännössä mahdotonta taistella näitä aasialaisia kauppapaikkoja vastaan laittomasta kopioinnista.
Kaikki taiteilijat elättää itsensä seksityöllä. Taidetta tehdään sitten muu aika.
Vierailija kirjoitti:
No tuohon ei voi sanoa muuta kuin että onnea - tarvitset sitä. Joka ikinen piirtäjä yrittää myydä t-paitoja ja printtejä netissä. Sun pitää jotenkin tehdä sellaista taidetta, joka saa ihmiset ostamaan just sinulta niiden 576229 muun samaa tekevän sijasta.
Vaatii todellakin sinnikkyyttä ja vuosien pohjatyön. Mutta on mahdollista.
Harva taiteella rikastuu, kun edes laskujen maksaminen ajallaan ei aina onnistu. Kun kansalaisilla on ostovoima alhaalla, ensimmäisenä karsitaan se, mikä ei ole tärkeää.
Seksi myy aina, sitä sinne taiteeseen. Julistat itsesi feministiksi, niin saat myydä pimpan kuvaa ihan rauhassa. Jopa museot ottaa näyttelyyn, kunhan et ole heteromies.
Printify + Printify Popup Shop.
Printify + Etsy.
Youtube auttaa.
Itse avasin muutama viikko sitten oman Etsy kaupan ja Printify Popup Shop:n.
31 paitaa nyt myynnissä ja aloittelen markkinointia.
Eikö siellä koulussa neuvottu, miten taiteella eletään? Silloin kun minä oli taidealan koulutuksessa, siellä oli aika paljon opetusta yrittäjyydestä ja työelämäsuhteita yritettiin luoda koko opintojen ajan.
Minusta vaikuttaa siltä, että aapeen väite siitä, että hän on käynyt taidealan koulutuksen, on vähintään liioittelua.