Jos sinulla ei olisi lapsia, niin viettäisitkö joulua?
Minä en viettäisi joulua yhtään, ellei minulla olisi kahta jo aikuista lasta. He tulevat joka vuosi kotiin. Ja minä raadan kaiken joulun eteen. Teen sellaisen joulun, mihin he ovat tottuneet. Minua ei kiinnosta tippakaan joulu eikä ruuat eikä koristeet. Mikään. Miten voi elää omaa elämää, kun minulta odotetaan joka vuosi tätä sirkusta? Minä myös maksan kaiken, eli kalliiksi tulee. Haluaisin käyttää jouluun kulutetut rahat matkailuun. Jos olisimme kahden miehen kanssa, en tekisi yhtään mitään joulujuttuja.
Kommentit (72)
Halvaksi tulisi. Aikuiset antaisimme jotkut pienet lahjat tyyliin alkkarit ja pieni jouluateria. Jää ne lahjojen paketoimiset edellisenä yönä klo 2 pois.
Vietettäisiin varmaankin. Mutta kyllä joulu on perinteisesti sukujuhla. Meillekin kokoontuu kolme sukupolvea yhteen: aikuiset lapset ja isovanhemmat tulevat meille. Ei hössötetä, vaan touhutaan yhdessä, yhdessä leipominen aatonaattona mukava perinne, saa jutustella ja kysellä kuulumisia epämuodollisesti. Jokaisella oma tehtävänsä kuusenkoristelusta pienen lahjapussin jakamiseen. Itse olen suht kehno kotihommissa, mies parempi kokki, tytär siistimpi, äidillä vieläkin hoksaavaisempi pöydänkattaja, siksi hommien jakaminen sujuu hyvin. Marttyyrius on ihan turhaa, joulusta voi nauttia vaikka ei ole mikään tehoemäntä.
Lapseni on aikuinen ja muuttanut kotoa jo 16 vuotta sitten. Ei matkusta minun luokseni jouluksi. Joskus vietän joulua, joskus en.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen pappi, mutta kristitty edelleen. Lukiessani teologiaa tajusin, ettei joulu ole kristillinen vaan pakanallinen juhla. Joulukuusen ja joulun kaikki asiat sianlihan syönteineen ovat kaukana Raamatun kuvaamista Jumalan tahdon mukaisista asioista.
Tämän pakanaperinteen takia minä vietän joulua. Toki minulle kelpaa uskonnolliset joululaulutkin radiosta, mutta onhan tuo aika lailla päälle liimattua.
Entinen kristytty, nykyinen ateisti
Onhan tuota joulua vietetty yli 20 vuotta, vaikka lapsia ei ole. Miten nämä liittyvät toisiinsa, lapset ja joulunvietto?
Kyllä aikuinen voi elää miten haluaa. Sanot vaan lapsille, ettet enää haluaa järjestää joulua. Voivat itse järjestää itsellensä joulun kotona.
Jos haluat nähdä lapsia joulun aikoihin, voi vaikka pyytää muuten vaan kyläilemään kahville. Se ei vaadi työtä että keittää kahvit, voi tarjota pullaa tai joulutorttuja.
Minä itse olen jouluihminen, niin jos ei olisi lapsia, tekisin silti jouluruuat itseäni varten, koristelisin kuusen ja ostaisin itselleni ja puolisolleni lahjoja. Nyt on 2 lasta meillä, ja on kiva viettää joulua yhdessä. Sitten kun ovat aikuisia, voi olla etten aina joulua jaksa järjestää, sekin on ihan ok. Voisin myös viettää yksin sellaista joulua, että kävisin ravintoloissa syömässä, ja kotona herkuttelisin suklaalla ja katselisin leffoja, ottaisin rennosti.
"Minä en viettäisi joulua yhtään, ellei minulla olisi kahta jo aikuista lasta. He tulevat joka vuosi kotiin. Ja minä raadan kaiken joulun eteen. Teen sellaisen joulun, mihin he ovat tottuneet. Minua ei kiinnosta tippakaan joulu eikä ruuat eikä koristeet. Mikään. Miten voi elää omaa elämää, kun minulta odotetaan joka vuosi tätä sirkusta? Minä myös maksan kaiken, eli kalliiksi tulee. Haluaisin käyttää jouluun kulutetut rahat matkailuun. Jos olisimme kahden miehen kanssa, en tekisi yhtään mitään joulujuttuja."
Et sitten osaa avata suutasi ja sanoa niille jo aikuisile lapsillesi että he voisivat auttaa järjestelyssä ja maksamisessa ja kokkaamisessa jos joulun haluavat? Tasii han vaan sanot suoraan että et enää jaksa järjestää joulua.
En viettäisi. Minulla on aikuinen lapsi, ja tänä vuonnakin vihjasin varovasti että jos vuoden 2033 joulu vietettäisiin vaikka jossain lämpimässä. Hän aivan kauhistui, että kyllä joulun pitää olla joulu! Tämä siitä huolimatta että hän ei ole ikinä syönyt mitään muuta jouluruokaa kuin riisipuuroa.
Olisikin ihanaa jos viettäisin joulun lapseni kanssa puuroa syöden, mutta ei, jouluun kuuluu lapsen mielessä nimen omaan se että mennään mummolaan jouluna. Viimeiset pari vuotta se on ollut minulle aivan hevlettiä. En mene siihen sen kummemmin, mutta makaisin vaikka ojassa ennemmin kuin menisin sinne, mutta oman lapseni takia on "pakko". Rakastan lastani enkä halua hänelle jouluksi pahaa mieltä. Koko aikuisikäni ole nyrittänyt osallistua äitini marttyyrijoulunvalmisteluihin, mutta tekemäni ei ole koskaan kelvannut. Lopetin yrittämisen muutamia vuosia sitten ja menen todellakin enää vain valmiiseen pöytään enkä edes tarjoa apua. Joka joulun jälkeen hän puhuu että ensi jouluna ei enää, mutta viimeistään marraskuussa jo esivalmistelee joululaatikoita. Toivottavasti lopettaisi.
Ei lapsia vietän rauhallisen joulun kotona. Punaisen pöytäliinan keittiönpöydälle lautan sekä sähkökynttelikön. Pari rasiaa porkkana- sekä lanttua ostan myös muutaman siivun valmista joulukinkkua. Joulutorttuja teen valmiista torttutaikina levyistä. Telkkaria katselen sekä ulkona käyn kävelyllä. Näin vuosia mennyt ja tyytyväinen olen. Hautuumaalla käyn äidinhaudalle viemässä kynttilän.
Vierailija kirjoitti:
En viettäisi. Minulla on aikuinen lapsi, ja tänä vuonnakin vihjasin varovasti että jos vuoden 2033 joulu vietettäisiin vaikka jossain lämpimässä. Hän aivan kauhistui, että kyllä joulun pitää olla joulu! Tämä siitä huolimatta että hän ei ole ikinä syönyt mitään muuta jouluruokaa kuin riisipuuroa.
Olisikin ihanaa jos viettäisin joulun lapseni kanssa puuroa syöden, mutta ei, jouluun kuuluu lapsen mielessä nimen omaan se että mennään mummolaan jouluna. Viimeiset pari vuotta se on ollut minulle aivan hevlettiä. En mene siihen sen kummemmin, mutta makaisin vaikka ojassa ennemmin kuin menisin sinne, mutta oman lapseni takia on "pakko". Rakastan lastani enkä halua hänelle jouluksi pahaa mieltä. Koko aikuisikäni ole nyrittänyt osallistua äitini marttyyrijoulunvalmisteluihin, mutta tekemäni ei ole koskaan kelvannut. Lopetin yrittämisen muutamia vuosia sitten ja menen todellakin enää vain valmiiseen pöytään enkä edes tarjoa apua. Joka joulun jälkeen hän puhuu että ensi jouluna ei enää, mutta viimeistään marraskuussa jo esivalmistelee joululaatikoita. Toivottavasti lopettaisi.
Kannattiko laoselle/lapsille opettaa että joulu kuuluu olla aina samanlainen?
Meillä ei koskaan ole ollut mitään jouluperinteitä jos nyt ei lasketa sitä että kuusi ja jouluvalot on ollut jossain muodossa joka joulu. Joulu on tullut senkin jälkeen kun sitä mummoa ja vaaria jonka luo mennä ei enää ole ollut, myös silloin kun syystä tai toisesta ei ole voitu lähteä kotoa minnekään. Nyt lapset on jo teini-ikäisiä ja tuskin heitä se perinteinen joulu edes kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuinen voi elää miten haluaa. Sanot vaan lapsille, ettet enää haluaa järjestää joulua. Voivat itse järjestää itsellensä joulun kotona.
Jos haluat nähdä lapsia joulun aikoihin, voi vaikka pyytää muuten vaan kyläilemään kahville. Se ei vaadi työtä että keittää kahvit, voi tarjota pullaa tai joulutorttuja.
Minä itse olen jouluihminen, niin jos ei olisi lapsia, tekisin silti jouluruuat itseäni varten, koristelisin kuusen ja ostaisin itselleni ja puolisolleni lahjoja. Nyt on 2 lasta meillä, ja on kiva viettää joulua yhdessä. Sitten kun ovat aikuisia, voi olla etten aina joulua jaksa järjestää, sekin on ihan ok. Voisin myös viettää yksin sellaista joulua, että kävisin ravintoloissa syömässä, ja kotona herkuttelisin suklaalla ja katselisin leffoja, ottaisin rennosti.
Miksi perheellisen joulu sitten pitäisi mennä aina tietyllä ja samalla kaavalla?
Minulla ei ole lapsia ja olen aina viettänyt joulua. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, joiden mielestä joulu on lasten juhla. Ei mun joulu oo koskaan ollut sitä. Myös omassa lapsuudessani joulu kuului kaikille.