Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinulla ei olisi lapsia, niin viettäisitkö joulua?

Vierailija
05.12.2022 |

Minä en viettäisi joulua yhtään, ellei minulla olisi kahta jo aikuista lasta. He tulevat joka vuosi kotiin. Ja minä raadan kaiken joulun eteen. Teen sellaisen joulun, mihin he ovat tottuneet. Minua ei kiinnosta tippakaan joulu eikä ruuat eikä koristeet. Mikään. Miten voi elää omaa elämää, kun minulta odotetaan joka vuosi tätä sirkusta? Minä myös maksan kaiken, eli kalliiksi tulee. Haluaisin käyttää jouluun kulutetut rahat matkailuun. Jos olisimme kahden miehen kanssa, en tekisi yhtään mitään joulujuttuja.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia ja silti vietän joulua

Vierailija
22/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia ja vietän joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,en ymmärrä sun vinkumistasi. Jos et halua viettää joulua niin et vietä. Piste.

Tyypillinen marttyyri(äiti). On muka niin kauheaa ja ihan pakko järjestää aina kaikki. No mutta ihan oma häpiä jos ei saa suutaan auki.

Vierailija
24/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta laitan kuitenkin joulun itselleni ja miehelleni. Mies hoitaa ruokapuolen, minä siivoamisen ja koristelun. Pidän joulun hämyisestä, kynttilöiden ja jouluvalojen luomasta tunnelmasta kotonani. Korjaan koristeet pois vasta Nuutinpäivänä, ja senkin teen haikein mielin.

Ap voisi ihan hyvin ajatella joulua sitä kautta, mitä itse tahtoo tehdä. Lapset ovat jo aikuisia ja itsenäisiä. Heille ei tarvitse lapsuuden joulua enää rakentaa, jos ap ei niin tahdo.

Vierailija
25/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän, vietetään. Jopa kahdesti peräkkäin. Lapset on jo aikuisia, asuvat omillaan ja viettävät nyt joulun omillaan. Meillä on kahden kulttuurin perhe ja ne joulut on peräkkäin. Vietämme kaksi joulua, ihan perinne syistä. Ei uskonnollisista syistä.

Ei mitenkään korostaen mutta joitain perinteitä kumminkin kunnioittaen. Jouluruuat ei ole enää ihan perinteisiä ja voi olla että joulupäivä on jo pizzapäivä, tai jotain fast food? Muuten meillä vietetään sitä tuplajoulua.

Vierailija
26/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton +40 vuotias nainen. Aloitan joulun laittamisen kotiin marraskuun puolella, valoja ja koristeita. Eilen koristelin kuusen. Laitan ja syön jouluruokia - koska pidän niistä.

Olenko sitten jotenkin lapsellinen - tiedä siitä, mutta joulun aika on mielestäni koko vuoden mielekkäin ja mukavin juhla - vaikka sitä yksin vietänkin.

Vierailija
27/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ap järkkäät sitä joulua, jos et siitä välitä ja aiheuttaa vain pahaa mieltä... Lähde sinne reissuun ja anna muitten juhlia keskenään joulunsa.

Meillä ei vietetä joulua, vaikka on lapsia. En pidä joulusta, en ole koskaan pitänyt, joten en sitä lähde väkisin viettämään tai laittamaan. Muita juhlia on ja leluja lapset saavat muulloinkin, joten eivät mistään jää paitsi. Yhdessä vietetään aikaa, mutta joulusta pysytään erossa. 

Vierailija
28/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei tänne jouluksi ketään tulisi, niin varmaan omaksi ilokseni laittaisin ne joulujutut, joista eniten pidän. Varmaan liiasta joulutouhusta ja jouluruuista tuntisin itseni yksinäiseksi ja palaisi liikaa muistoja. Varmaan tekisin jonkin ihanan vähän jouluisen salaatin ja söisin sen ja lempisuklaita. Varaisin hyviä elokuvia.

Vierailija
29/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vietetty joulua. Käyty moikkaamassa isovanhempia, tehty joulukortteja, haettu kuusi mökkimetsästä jne. Vaikka ei olisi lapsia, kävisin kirkkokonserteissa ja hautausmaalla. Ja käyn nytkin. Erona olisi tietty yksinäisyys ja haikeus jos ei olisi omia lapsia. 

Vierailija
30/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän, vietetään. Jopa kahdesti peräkkäin. Lapset on jo aikuisia, asuvat omillaan ja viettävät nyt joulun omillaan. Meillä on kahden kulttuurin perhe ja ne joulut on peräkkäin. Vietämme kaksi joulua, ihan perinne syistä. Ei uskonnollisista syistä.

Ei mitenkään korostaen mutta joitain perinteitä kumminkin kunnioittaen. Jouluruuat ei ole enää ihan perinteisiä ja voi olla että joulupäivä on jo pizzapäivä, tai jotain fast food? Muuten meillä vietetään sitä tuplajoulua.

Siis sanopa vielä kerran, vietetäänkö teillä kahdesti joulua, siis ihan tuplajoulua, peräkkäin?

Vierailija
31/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vietin joulua joka vuosi ennen lapsiakin. Miehen kanssa alkuun, seurusteluvaiheessa, minun vanhempieni luona, myöhemmin kahdestaan jokunen vuosi ennen lasten syntymää. Pidän joulusta.

Lapsemme ovat jo aikuisia, mutta tulevat meille jouluksi. Kummallakaan ei ole kumppania taikka lapsia. Joulut ovat tietenkin erilaisia kuin heidän ollessaan lapsia, mutta silti mukavia ja varsin perinteisiä. Rennompia tavallaan myös.

Vaikka olisin yksin, viettäisin joulua. Pienesti, mutta viettäisin. Joulu on ihana juhla.

Vierailija
32/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sanopa vielä kerran, vietetäänkö teillä kahdesti joulua, siis ihan tuplajoulua, peräkkäin?

Slaavilaiset viettää "joulua" tammikuun alussa, suunnilleen meidän loppiaisen aikoihin.

Vierailija
33/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kouluikäisiä lapsia, enkä siltikään vietä joulua.

Vierailija
34/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torpedoit siis lastesi yhdet ihanimmat lapsuusmuistot. Onnea valitsemallasi tiellä!

Vierailija
35/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan viettäisi. Inhoan joulua todella paljon.

Vierailija
36/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torpedoit siis lastesi yhdet ihanimmat lapsuusmuistot. Onnea valitsemallasi tiellä!

Mitä ihanaa siinä on, että yhden päivän ajan teeskennellään porukalla?

Vierailija
37/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään joulusta ja kun meillä ei vielä ollut lasta niin mentiin aina vanhemmilleni jouluksi. Yhdessä äidin kanssa tehtiin jouluruuat ja isä kattoi pöydän ja siivosi syömisen jälkeen keittiön. Ei mtn joulusiivouksia ja koristeitakin vaan muutama. Joulukuustakaan ei ole ollut vuosiin. Ei ollut överisti ruokaa vaan just sen verran että riitti aatolle. Joulupäivänä syötiin jo muuta ruokaa.

Nykyään meillä on 1,5v lapsi ja mennään jouluksi mieheni vanhemmille, koska he asuvat lähempänä. Mieheni äiti tekee paljon eri ruokia, ja laittaa kuusen. Hän ei juuri halua apua vaan häärii yksin keittiössä. Aina kyllä tarjoudutaan auttamaan.

Kannattaa sopia lasten kanssa työnjaosta ja kustannusten jaosta. Entä jos viettäisitte aaton yhdessä ja joulupäivänä lähtisit pikku reissuun.

Vierailija
38/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ihmislapsia, 4 jalkaisia vaan ja mun joulu alkaa marraskuun alussa. Tai no syys-lokakuussa askartelen joulukortteja.. Joulukuun alussa mun joulukoti on valmis ja vain nautin joulutunnelmasta ja jouluelokuvista, kuumasta kaakaosta joulukuusen valojen loisteessa karvalapsi vieressä, päivällä kävin lumipyryssä metsässä pitkän lenkin.. Oi mä niin nautin tästä jouluajasta! Happy holidays!!

Vierailija
39/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, enkä vietä joulua. En ole viettänyt varmaan 20 vuoteen. Matkustan aina ulkomaille, mieluiten paikkaan jossa ei vietetä joulua, tai ainakaan sitä ei juuri näy.

Vierailija
40/72 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen pappi, mutta kristitty edelleen. Lukiessani teologiaa tajusin, ettei joulu ole kristillinen vaan pakanallinen juhla. Joulukuusen ja joulun kaikki asiat sianlihan syönteineen ovat kaukana Raamatun kuvaamista Jumalan tahdon mukaisista asioista.