Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kuoli joitakin vuosia sitten, häneltä jäi rahaa

Vierailija
05.12.2022 |

Tilillä joitakin kymmeniä tuhansia. Isäni on tuhlannut joka euron. En ole tästä vihainen, tai vaadi itselleni mitään, mutta eikös periaatteessa minulla olisi ollut oikeus vaatia? Ainakaan en isälleni anna penniäkään, jos jotain rahaa joskus pyytää.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. olet siis allekirjoittanut jonkun paperin, mutta et tiedä mitä siinä luki? olet niin idiootti että itkettää. 

Vierailija
62/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja on tehtävä 3 kk:n kuluessa henkilön kuoleman jälkeen. Siihen listataan vainajan varat ja velat. Siitä näkee onko pesässä hautajaiskulujen yms. jälkeen enää mitään jaettavaa. Leskellä on oikeus tasinkona saada enintään puolet (riippuen lesken omista varoista) pesän varoista ja vähintään toinen puoli kuuluu perintönä lapselle. Perintövero maksetaan vasta 20 000 euron summasta.

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa isällesi rahaa, jos et niin halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruperu

Vierailija
64/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Perukirja on tehtävä 3 kk:n kuluessa henkilön kuoleman jälkeen. Siihen listataan vainajan varat ja velat. Siitä näkee onko pesässä hautajaiskulujen yms. jälkeen enää mitään jaettavaa. Leskellä on oikeus tasinkona saada enintään puolet (riippuen lesken omista varoista) pesän varoista ja vähintään toinen puoli kuuluu perintönä lapselle. Perintövero maksetaan vasta 20 000 euron summasta.

Näin ollen minun olisi pitänyt saada ainakin n. 10 000e rahaa, mutta enpä saanut. Ei voi mitään. T. Ap

Vierailija
65/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin kirjoitti:

Näin ollen minun olisi pitänyt saada ainakin n. 10 000e rahaa, mutta enpä saanut. Ei voi mitään. T. Ap

Kuten täällä on yritetty sinulle selittää, voit vaatia edelleen perinnönjakoa. En tosin ymmärrä, mistä keksit tuon kymppitonnin.

Vierailija
66/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoitus on suoritettu ja perintö on jaettu- äitisi tiliä ei kuoleman jälkeen pysty käyttämään kuin perikunnan valtakirjalla.  

Paitsi jos tili on herra TAI rouva, niin käyttöoikeus säilyy leskellä edelleen.

Itseasiassa ei. Tämän vuoksi pariskuntien ei kannata tyytyä vain yhteiseen tiliin vaan aina kannattaa olla vähintään yhdellä omalla tilillä myös rahaa. Kuoleman tullen tuon yhteisen tilin rahat jäädytetään. 

Ei jäädytetä. Olen tänne monta kertaa linkittänyt tämän asian, mutta aina joku luulee, että tai tili jäädytetään. Näin ei todellakaan ole

Vierailija
67/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heillä ollut hallintaoikeus testamentti. Silloin et saa mitään ennen isäsi kuolemaa

Vierailija
68/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillasi on ollut keskinäinen testamentti, koska muutoin äitisi perintö olisi jaettu hänen kuoltuaan tai puolet vanhempiesi yhteisestä omaisuudesta, jollei heillä ollut testamenttia makaisi nyt jakamattomana perikunnan tilillä. Puoliso ei peri mitään ilman testamenttia, jos perittävällä on lapsia. Kuoleman jälkeen pariskunnan omaisuus jaetaan tasan ja leskelle jää potista puolet. Loppu menee tasan rintaperillisten kesken. Jos puolisoilla on ollut keskinäinen testamentti, kuolleen puolisko jää leskelle. Rintaperillinen voi tässäkin tapauksessa kuitenkin vaatia lakiosan.

Perunkirjoitus ja perinnönjakotilaisuudet on kai pidetty? Miten et niissä pitänyt huolta oikeuksistasi?

Vierailija
69/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillasi on ollut keskinäinen testamentti, koska muutoin äitisi perintö olisi jaettu hänen kuoltuaan tai puolet vanhempiesi yhteisestä omaisuudesta, jollei heillä ollut testamenttia makaisi nyt jakamattomana perikunnan tilillä.

Pitäisin paljon todennäköisempänä sitä, että ositusta ja perinnönjakoa ei ole vielä tehty. Rahat voivat olla edelleen äidin kuolinpesän tilillä.

Vierailija
70/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saanut rahoja omalle tilillesi perinnönjaossa? Entäs perintövero? Maksoitko kuitenkin perintöveron noista rahoista?

En ole kyllä maksanut mitään verojakaan. Rahat vaan unohtuivat, kukaan ei ole palannut asiaan enää äidin kuoleman jälkeen. Sen vaan tiedän että isällä rahat loppu, joten oletan että kaikki äidinkin rahat on hassattu menemään.

Samoin äidin omaisuudesta saadut rahat isä on pitänyt kaikki itsellään, vaikka itse olen ollut mukana laittamassa omaisuutta pois, hinnoittelemassa myyntiin jne. Tiedän että äitini olisi halunnut antaa osan minulle ja perheelleni, mutta mitäpä sillä on enää merkitystä. Onneksi emme näe nälkää kuitenkaan, mietin vaan että mitenköhän tämän olisi oikeasti kuulunut mennä, että onko isä ihan suoranaisesti toiminut väärin.

T.Ap

Vaikuttaa siltä, että ositusta ja perinnönjakoa ei ole vielä tehty. Kannattaa katsoa perukirjasta (jos siitä näkyy), ovatko äitisi rahat olleet hänen omalla tilillään vai äitisi ja isäsi yhteisellä tilillä. Jos tili oli vain äitisi nimissä, ei isäsi pitäisi pystyä nostamaan siltä rahaa ilman sinun lupaasi.

Niin nyt kun mietin, niin pyysi allekirjoitusta perunkirjoitusta varten ja samassa lupaa että voi hautajaismenot maksaa äidin tililtä, olisiko siinä sitten ollut samassa lupa käyttää tiliä muutenkin. Sain sellaisen kuvan, että tämä on käytäntö. Toisinsanoen minulla ei ollut edes mahdollisuutta missään vaiheessa saada mitään itselleni. No, eipä sitä auta enää miettiä. Lähinnä mietin nyt tätä tässä samalla kun joudun puntaroimaan olenko valmis auttamaan isääni rahallisesti. T. Ap

Minun tietääkseni ei tarvita mitään lupaa keneltäkään, voiko hautajaismenoihin tulleita laskuja käyttää tililtä. Vaan laskut saa toimittaa pankkiin, joka veloittaa ne suoraan vainajan tililtä (jos rahaa on). Oikaiskaa joku, jos olen väärässä?

Vierailija
71/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin kirjoitti:

Hanki se perukirja, niin siitä näet, paljonko sitä omaisuutta on, jos on ja mikä osuus kuuluu sinulle.

Trollilta kuulostat, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Vierailija
72/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin kirjoitti:

Hanki se perukirja, niin siitä näet, paljonko sitä omaisuutta on, jos on ja mikä osuus kuuluu sinulle.

Trollilta kuulostat, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Se ei tarkoita, että on tyhmä, jos ei aiemmin ole tällaisten asioiden kanssa ollut tekemisissä, eikä niistä ole tietoa.

Äitini kuolema oli shokki myös minulle, eikä nämä raha-asiat olleet ensimmäisenä mielessä silloin. Oletin, että isäni hoitaa asiat kuten pitääkin. Vanhemmilla ei ole ollut mitään keskinäistä testamenttia. Olen myös saanut mustaa valkoisella mitä äidin tilillä on ollut rahaa silloin kuin kuoli ja summa oli n. 30 000e ennen hautajais- ym kuluja. Todennäköisesti olen allekirjoittanut jonkun paperin jossa annan isälleni luvan käyttää koko rahan, kun luulin että on normaali perunkirjoitukseen liittyvä lappu. T. Ap

Vierailija
73/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko äidilläsi mitään muuta omaisuutta kuin tuo tilillä ollut raha? Esim. puolet omistusasunnosta tai kesämökistä?

Vierailija
74/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko äidilläsi mitään muuta omaisuutta kuin tuo tilillä ollut raha? Esim. puolet omistusasunnosta tai kesämökistä?

Ei ollut asuntoa tai vastaavaa. Ainoastaan jotain arvokoruja, tauluja ja taide-esineitä. Ne ovat vielä siellä isän asunnossa. Niitähän hän voi sitten rahan puutteessa myydä pois, vaikka tarvii siinäkin varmaan apua. T. Ap

Vierailija
75/75 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoitus on suoritettu ja perintö on jaettu- äitisi tiliä ei kuoleman jälkeen pysty käyttämään kuin perikunnan valtakirjalla.  

Paitsi jos tili on herra TAI rouva, niin käyttöoikeus säilyy leskellä edelleen.

Itseasiassa ei. Tämän vuoksi pariskuntien ei kannata tyytyä vain yhteiseen tiliin vaan aina kannattaa olla vähintään yhdellä omalla tilillä myös rahaa. Kuoleman tullen tuon yhteisen tilin rahat jäädytetään. 

Ei jäädytetä, ellei perikunta sitä vaadi. Levität väärää tietoa.

Kyllä jäädytettiin ainakin mun vanhemmilla. Äiti kuoli ja tili kiinni, perikumta ei vaatinut mitään jäädyttämistä. Ja johan oli takkuaminen että sen sai taas käyttöön.