Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lainaisitko ystävälle rahaa?

Vierailija
03.12.2022 |

Kyse on suurehkosta summasta, noin 2000 euroa. Eikä ole mikään välttämättömyys syynä, mihin tämä raha menisi.

Toisaalta kyseessä hyvä, pitkäaikainen ystävä ja tuo rahasumma ei vaikuta omaan budjettiini pätkääkään. Asia on hänelle tärkeä ja uskon kyllä, että maksaa takaisin sovitusti.

Mutta jotenkin silti ärsyttää ja epäröin, haluanko lainata. En itse koskaan kehtaisi lainata keneltäkään vastaavaan tarkoitukseen. Ja ystävän rahankäyttö on vähän holtitonta. Aina on rahat loppu, mutta kampaajalla ja kosmetologilla käydään joka kuukausi, syödään ravintoloissa ja reissataan jne. Ja sitten ruinataan toiselta rahaa.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun tilanteessa en lainasi. Omalle ystävälleni lainasin 1000€, tehtiin ihan velkakirja ja maksoi lainansa sovitusti. Kyseessä oli väkivaltaisen eksän luolta muutto, kun ei saanut lainaa tulottomana mistään ja pikavipit on aivan viimeinen tekele. Tuolla tonnilla hän sai muutettua tavarat toiselle paikkakunnalle ja ostettua itselleen tarpeelliset huonekalut. Eli tarpeeseen meni, ja sain omani takaisin. Ja voileipäkakun kaupan päälle. :D

Kela antaa maksusitoumuksen muuttoon kunhan muutto suoritetaan muuttofirman kautta.

Jos pitää paeta väkivaltaista suhdetta, niin ei siinä ole aikaa odotella mitään päätöksiä varsinkaan kun kela voi myös kieltäytyä, eikä pää toimi muutenkaan järkevästi, siitä täytyy lähteä silloin kun pystyy.

Ihana ystävä oli kun auttoi pois

Vierailija
22/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni lainasi minulle rahaa pitkien syöpähoitojeni aikana, kun tuloni romahtivat. Tein tietenkin velkakirjan ja maksoin hänelle takaisin. 

Työkaveri lainasi minulta vuosia sitten rahaa päästäkseen ryyppäämään - joka kuukausi. Pitkään lainasin, mutta lopulta kieltäydyin. Toinen työkaveri lainasi lomarahoistani osan päästäkseen ryyppäämään. Lainasin, koska olin häneen ihastunut, mutta tilanne oli nolo ja outo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi.

Vierailija
24/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi. Luottokortti tai joustoluotto on helppo saada ja tuon 2000€ säästääkin helposti jos haluaa.

Vierailija
25/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi.

Ihmiset ei onneksi nykyään enää edes kysele lainaan, kun tietävät että räksytän aika kovaan ääneen jos rahoja ei ala kuulua takaisin 😁

Vierailija
26/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut rahan suhteen isäni periaatteen, etten lainaa rahaa kenellekään. Lapselleni annan, mutta tämän suhteen täytyy olla 100% tasapuolinen.

Eli en lainaisi.

Vierailija
27/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi ja ei vaikuttaisi mitenkään itseeni niin en lainaisi vaan antaisin. Ei tarvitsisi maksaa takaisin.

Vierailija
28/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lainannut joskus, en ihan noin paljoa mutta fakta on että "velka on veli otettaessa, puoliveli maksettaessa". Monesti joutui kyselemään rahojen perään mutta sain ne lopulta takaisin.

Vierailija
29/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kerran lainasin ja takaisinmaksu venyi

Vierailija
30/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi ja ei vaikuttaisi mitenkään itseeni niin en lainaisi vaan antaisin. Ei tarvitsisi maksaa takaisin.

Olet antelias, mutta tuossa voisi olla vaarana, että tulisi tavaksi rahan ruinailu. Ehkä jossain kohtaa tulisi raja vastaan varakkaallakin.

Vierailija
31/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin kerran 40 000€ yhdelle maahanmuuttajalle.

Vierailija
32/32 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi "kellot soimaan" kun luin aloituksesi.

Eli älä lainaa.