Lainaisitko ystävälle rahaa?
Kyse on suurehkosta summasta, noin 2000 euroa. Eikä ole mikään välttämättömyys syynä, mihin tämä raha menisi.
Toisaalta kyseessä hyvä, pitkäaikainen ystävä ja tuo rahasumma ei vaikuta omaan budjettiini pätkääkään. Asia on hänelle tärkeä ja uskon kyllä, että maksaa takaisin sovitusti.
Mutta jotenkin silti ärsyttää ja epäröin, haluanko lainata. En itse koskaan kehtaisi lainata keneltäkään vastaavaan tarkoitukseen. Ja ystävän rahankäyttö on vähän holtitonta. Aina on rahat loppu, mutta kampaajalla ja kosmetologilla käydään joka kuukausi, syödään ravintoloissa ja reissataan jne. Ja sitten ruinataan toiselta rahaa.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (32)
En lainaisi, takaisinmaksu tuottaisi rypyn teidän ystävyyteen tuon perusteella mitä kerrot
No sun tilanteessa en lainasi. Omalle ystävälleni lainasin 1000€, tehtiin ihan velkakirja ja maksoi lainansa sovitusti. Kyseessä oli väkivaltaisen eksän luolta muutto, kun ei saanut lainaa tulottomana mistään ja pikavipit on aivan viimeinen tekele. Tuolla tonnilla hän sai muutettua tavarat toiselle paikkakunnalle ja ostettua itselleen tarpeelliset huonekalut. Eli tarpeeseen meni, ja sain omani takaisin. Ja voileipäkakun kaupan päälle. :D
En. Meillä on luottolaitoksia ja osamaksu mahdollisuuksia tässä maassa.
En lainaisi. Vähemmästäkin menee ihmissuhteet sekaisin. 2000e on iso summa takaisin maksettavaksi.
Itse en lainaa 20e isompaa summaa muille kun perheen jäsenille, kun tiedän että maksavat aina sovitusti takaisin, kuten itsekin teen.
En lainaa rahaa kenellekään. Saatan antaa jonkun summan lahjana, mutta en tietenkään 2000 euroa ystävälle. Lähisukulaiselle olen isommankin summan antanut, mutta en pyynnöstä vaan omasta tahdostani.
Vierailija kirjoitti:
No sun tilanteessa en lainasi. Omalle ystävälleni lainasin 1000€, tehtiin ihan velkakirja ja maksoi lainansa sovitusti. Kyseessä oli väkivaltaisen eksän luolta muutto, kun ei saanut lainaa tulottomana mistään ja pikavipit on aivan viimeinen tekele. Tuolla tonnilla hän sai muutettua tavarat toiselle paikkakunnalle ja ostettua itselleen tarpeelliset huonekalut. Eli tarpeeseen meni, ja sain omani takaisin. Ja voileipäkakun kaupan päälle. :D
Kela antaa maksusitoumuksen muuttoon kunhan muutto suoritetaan muuttofirman kautta.
Sanot itsekin että kaverilla ai on aina rahat loppu. Millä ihmeellä sä luulet, että se pystyisi maksamaan takaisin?
Tuossa käy huonosti, sillä kyllä tulee aina joku tekosyy miksi ei voisi maksaa taaskaan.
Mä pidän kyllä ystävät ja raha-asiat erossa toisistaan, ja myös niin päin, etten milloinkaan pyytäisi lainaa itselleni ystävältäni.
Kuten edellä oleva sanoo. Jos sillä ei ole varaa nyt elämäänsä niin mistä hän tekee velan kuoletuksen? Maksuvaraa ei ole.
Jos olisi rahakas ja se olisi vaikka tietokone hankinta, sänky tai jääkaappipakastin, niin kyllä. Mutta jos se olisi joku huono juttu, tuskin järkeä. Kuukausittain olisi kai helpompi antaa 300e lisää, ei lainata. Voithan mennä mukaan kauppaan avuksi vai haluaako itse.
Voisin lainata tosiystävälle ja todelliseen hätään. Mutta en ns. huvikseen.
Oon lainaillut, nuorena. Ja aina ollut ongelmia. Osa kavereista ei ole koskaan maksanut velkojaan. Enää en lainaa. Lainaaminen ruokkii tuon kaltaisten ongelmakäytöstä taloudenhallinnassa. Ts. eivät hallitse rahankäyttöään.
Miksi ystäväsi ei hae lainaa pankista?
Anna kun arvaan, kun ei ole luottotietoja eikä maksukykyä.
Itse en kehtaisi edes ehdottaa että kaveri lainaisi mulle. Joku parinkympin vippi on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa maksusitoumuksen muuttoon kunhan muutto suoritetaan muuttofirman kautta.
Ei antanut, näin ihan sen kielteisen päätöksen. Koska olivat avioliitossa niin ensin olisi pitänyt olla todiste yhteiselämän päättymisestä (eli allekirjoitetut eropaperit) eikä se ollut mahdollista niin, ettei ystäväni terveys olisi vaarantunut. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Olen saanut omani takaisin, ystäväni on turvassa ja nykyisin vakavaraisessa työssä. :)
Ensin kannattaisi lopettaa kosmetologit ym holtittomat, niistä säästää ihan kivasti 200 e kuussa.
Jos pystyy maksaa takaisin, pystyisi myös säästää tuon summan etukäteen. Älä lainaa, hakekoon pankista, jos niin hyvin kerran pystyy takaisin maksaa.
Auttaisin häntä vaikka myymään omaisuuttaan tai etsimään kirppiksiltä uutta. Tai tekemään itse kasvokuorinnat omilla sokeriseoksilla.
Jos ei ole välttämättömyys, en lainaa. Todella hyvälle ystävälle, joka on oikeassa hädässä, voin lainata, tai vaikka antaa tuon summan, mutta en pelkkään humputteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyisin noin helppoa? Aiemmin olin työttömänä ja sain työpaikan ilman työkkärin apuja. Muuttomatka 430km. Kyllä joutui persaukisena muuttorahat haalimaan. Vuokra kämpän sain ilman vuokra vakuutta kun työnantaja oli sen hoitanut.
Jos olisin varakas ja jos ystävän kanssa voisi sopia takaisinmaksun päivämäärän ja jos tietäisin hänet luotettavaksi, niin ehkä lainaisin.
Se on vähän omituista, ettei hän tarvitse rahasummaa mihinkään tiettyyn asiaan. Toisaalta ehkä hän ei vain halua kertoa mihin sitä tarvitsee.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En.
Eikä sinunkaan kannata, ellet halua ystävästäsi eroon.