Onko uskovaisen naisen pakko tehdä lapsia
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisen naisen on pakko. Mies polkee kuin tulpatonta mopoa, ja nainen on yhtä mittaa tiineenä 25 vuotta. Ehkäisyä ei saa käyttää, vaikkei naisen kroppa ja mielenterveys meinaa sitä rääkkiä kestää.
Suomessa on uskonnonvapaus! Lestadiolaisetkin lapset käyvät koulua, joten kaikki Suomessa tietävät tästä vapaudesta. Tottakai on kovaa nuorelle naiselle irroittautua yhtään mistään uskonnollisista piireistä, joihin on lapsesta asti kuulunut vanhempien ja sisarusten kanssa, mutta mahdollista se on.
Joten ei: Suomessa kenenkään EI tarvitse saada lapsia. Ei edes mennä naimisiin. Kukaan ei pakota.Sattumalta tiedän, että Jehovan todistajat puhuvat tuohon tapaan. He sanovat, että jokainen on vapaa lähtemään järjestöstä eikä kukaan pakota olemaan Jehovan todistaja. Sen he kuitenkin jättävät mainitsematta, että jos Jehovan todistajista päättää mistä tahansa syystä lähteä, niin siitä seuraa sosiaalinen murha. Edes perheenjäsenet eivät saa tervehtiä saati pitää muuta yhteyttä. Lähtijästä tulee Jehovan todistajien silmissä kuollut. Jotkut Jehovan todistajista eronneet tai erotetut ovat päätyneet itsemurhaan, myös Suomessa.
Luin hiljattain sellaisen kirjan (kirjoittanut teologi Aila Ruoho), jossa kerrottiin lestadiolaisista samansuuntaista. Kirjan perusteella lestadiolaisuuttakaan ei voi käytännössä jättää noin vain, vaan siitä seuraa monenlaisia sosiaalisia ynnä muita sanktioita, jotka voivat käydä pahastikin mielenterveyden päälle.
Ehkä joku lestadiolainen voisi sanoa, onko asia näin?
Tuo varmaan riippuu ihan tuttavapiiristä. Olen valitettavasti kuullut, että joissain suvuissa ja kaveriporukoissa on näin toimittu. Mutta se ei ole virallisen opetuksen mukaista,ja tiedän myös että on paljon sukuja ym. ryhmiä joissa EI suljeta ulos. Minunkin siskoni, kuten hänen poikaystävänsäkin, ovat yhä osa perhettä, samoin minulla on enoja ja serkkuja, jotka eivät enää usko kuten me muut, mutta samalla tavalla heitä tavataan ja käydään onnittelemassa eri sukujuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaako lestadiolaiset miehet mielellään esim. Thaimaaseen ilman vaimojaan?
Rehellisesti sanon: en ole ikinä kuullut lestadiolaisaviomiehestä, joka olisi lähtenyt lomamatkalle ilman vaimoaan. Isoissa perheissä on yleensä rahaa vähän, eikä etälänlomille lähdetä edes kerran vuodessa.
Eikä mikään poikien rellestysreissu kiinnosta, kun rellestämiseen ei ole totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uskonnollisissa piireissä huomannut mielenkiintoisen näkökulmaeron. Kun yleensä lisääntyminen katsotaan aktiiviseksi valinnaksi ja ehkäisy normaaliksi. Ehkäisyä välttävissä porukoissa se ehkäisy onkin aktiivinen valinta joka punnitaan monelta kantilta. Yleensä vaikka terveyssyistä.
Eli kysymys lapsien tekemisestä on lähtökohtaisesti väärä. Tuollainen nainen ajattelee saavansa, ei tekevänsä lapsia.
T. lestadiolainen
Toivottavasti nainen ajattelee saavansa lapsen silloinkin, jos lapsia on jo valmiiksi kaksikymmentä tehtynä ja voimat ihan loppu.
Jos on voimat loppu perheessä aletaankin pohtimaan että tehdäänkö päätös ehkäisystä, onko se eettisesti hyvä ajatus.
Olen ymmärtänyt, että lestadiolaisten usko kieltää ehkäisyn eikä ehkäisystä voi perheessä noin vain päättää. Tämäkö ei olekaan asian laita?
Kieltää se lähtökohtaiseti, mutta äidin terveys on hyväksyttävää laittaa etusijalle, eikä omia lääkäriasioita tarvitse kertoa kellekään. Näin olen lestadiolaisena naisena ymmärtänyt.
Paitsi että harvemmin ainakaan lestadiolaisuudessa kukaan menee syynäämään toisten lääkityksiä tai tunkee mukaan lääkäriin vahtimaan.