Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Maailman empatiakyvyttömin kansa?

Vierailija
03.12.2022 |

Kun ihminen joutuu elämässään huonoon tilanteeseen, kohtaa vastoinkäymisen, sairauden tai menetyksen ikäänkuin lyödään pysyvä leima siihen ihmiseen, että se on pilalla ja epäonnistunut. Huonoja tilanteita, epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ei nähdä asioina, joista ihminen voi kasvaa ulos ja kehittyä, vaan merkkeinä, että se on pysyvästi pilalla oleva luuseri. Hyvä esimerkki on työttömiä koskeva julkinen keskustelu.

Sen sijaan, että autetaan kaatunut takaisin jaloilleen useammin potkitaan maassa makaavaa. Sitten kun on potkittu, syyllistetään.

Onko se pelko, joka ajaa ihmiset ajattelemaan niin, ettei minulle voisi koskaan käydä noin ja ajatellaan, että mitä julmemmin ja epäinhimillisemmin kohtelen niitä joilla on vaikeaa, sitä etäämmäksi työnnän niitä vaikeita asioita itsestäni?

Minä väitän, että me kaikki voitaisiin paremmin, oltaisiin tuotteliaampia ja terveempiä, jos osattaisiin olla inhimillisiä toinen toisiamme kohtaan.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaa enää sossupummien valitusta että rahat ei riitä. Menkää töihin niin rahat riittää elämiseen.

Vierailija
42/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole ilmeisesti maailman matkaaja. Kyllä Suomessa välitetään verrattaen hyvin yleisellä tasolla.

Viranomaistahot ja yleiset moraalikäsitykset.

Meillä on jopa lakikin esim. heittellejätöstä.

Mitä jossain muissa maissa ei edes tunneta.

Esimerkkinä Thaimaassa on yleistä että ambulanssille paikalliset eivät anna tietä vaan tahallaan tukkiivat reitin. Heitä ei vain kiinnosta. Monia potilaita kuolee tästä syystä kun eivät pääse kiireellisesti sairaalaan. Suomalaisilla moraalikin sanoo että täytyy antaa tietä ambulanssille, myöskin se että siitä voidaan rangaista jos tahallaan tukkii tien.

Kyllä me Suomalaiset välitetään toisistamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja on ensimmäisenä potkimassa päähän heti kun vähänkin mahdollista. Lakeja venytetään rajoille. Jos häviävät, aina joku muu maksaa.

Vierailija
44/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yleensä pohjimmiltaan pelkoa ja luonteen kehittymättömyyttä.

Monet ihmiset kavahtavat asioita, joita he sisimmässään pelkäävät omalle kohdalleen, kuten kuolemaa, sairautta, työttömyyttä, köyhyyttä ja yksinäisyyttä.

Liian moni suhtautuu silkasta hyöty näkökulmasta pari- ja sukulaisuussuhteisiin, ystävyys- tai työtoveruus suhteista nyt puhumattakaan. Jos sitten ihmisestä ei enää olekaan hyötyä avun, rahan, seksin, statuksen, kontaktien, harrastus seuran yms muodossa, hän muuttuu hyödyttömäksi. Tämän perusteella valitettavasti huomataan, ettei aitoa rakkautta löydy monistakaan suhteista ja siinä asiassa meillä on vielä varsin paljon kehityttävää.

Aito rakkaus kun on itsensä ja omat etunsa hylkäävää välittämistä, ei pelkkää yhteistä hauskan pitoa, intohimoa tai materiaalista hyötyä. Jälkimmäinen "rakkauden" muoto useimmiten kuolee ensimmäisiin suuriin vastoinkäymisiin, kun omat edut ja hyödyt menetetään tai ne joutuvat vakavasti vaarannetuiksi.

Oma näkemykseni on, ettei parempaa opettajaa elämässä olekaan kuin suuret ja raskaat vastoinkäymiset. Ne jos mitkä hiovat luonnetta, poistaen siitä turhaa ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä. Usein tilalle kehittyy tervettä nöyryyttä sekä empatiakykyä. Vastoinkäymisten ja vaikeuksien kautta ihminen herää havaitsemaan tekemiänsä virheitä elämäänsä koskien ja oppii paremmin hahmottamaan, mikä elämässä todella on merkityksellistä.

Vierailija
45/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa maailman empaattisin kansa.

Älä yleistä, jos joku on ollut ilkeä. Yleistäminen on trollien hommaa.

Itse asiassa suomalaiset on yksi maailman vähiten empaattinen kansa.

Kyllä sen myös näkee. Ihmiset on todella kovia ja itsekkäitä. Ja sitä näytetään Suomessa jopa ihailevan. Vastenmielistä.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/15089-finns-…

Onpa luotettava tutkimus jossa Saudi-Arabia, maa missä homoja tapetaan ihan laillisesti vaan siksi että ovat homoja ja naisia alistetaan (myös laillisesti) on yksi empaattisimpia tämän mukaan. Ja ei varmaan tarvitse mainita että jos on maailmanlaajuinen tutkimus niin on kyllä aikamoisen pieni määrä (100 000). Lahdessakin on enemmän ihmisiä.

Vierailija
46/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vielä oppinut näkemään ulkomaalaisten kaksinaamaisuutta.

Vierailija
47/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä me olemme hieman erikoisia. Suomalainenhan ei perinteisesti tervehdin edes naapuriaan. Vuosia takaperin samassa kerrostalossa vastapäisen oven takana asui libanonilainen pariskunta. Nainen pimputti ovikelloa ja kysyi silloiselta vaimoltani, että maistuisiko teille ruoka? Oli tarjotin kädessä, johon oli tehty hyvää libanonilaista ruokaa. Söimme hyvillä mielin. Näyttäkää Yksi ainoa kantasuomalainen, joka toimii noin ystävällisesti naapurilleen ja minä kerron teille maailmankaikkeuden salaisuudet. ( Olen itse kantasuomalainen valkoinen mies ).

Mun mielestä on kanssa outoa, että tämmöisinä aikoina kun kaikki on kallistunut valtavasti ja monet on pulassa sähkölaskujen kanssa, oikein paheksutaan sitä, että joku taho auttaa ihmisiä ja ihmiset saa apua. Oli sitten kyse ruoka-avusta ihmisille tai lemmikeille. Itse olen ainakin vilpittömän iloinen siitä, että lemmikinomistajia autetaan.

Tämä on kyllä jännä. Kun muutin kotoa, erehdyin aluksi moikkaamaan naapureita, kun jotenkin oletin että niin kuuluu tehdä. Vielä mitä, seiniä pitkin kävelivät ja menivät vaikeiksi :D Ovi läimäistiin nenän edestä kiinni jos oli tulossa rappukäytävään! Sitten muutin ja täällä on ollut paljon mukavampia ihmisiä. Yleisasenne on kyllä hyvin outo työttömiä yms kohtaan, siinä aloittaja on täysin oikeassa. 

Vierailija
48/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ihmisten kollektiivisesta huonovointisuudesta, että työttömiä kohdellaan "huonompina" ihmisinä. Säälin sellaisia aivopesun kohteeksi joutuneita raukkoja. Milloin ihmiset lakkaavat arvottamasta lajitovereitaan niinkin yhdentekevän asian kuin työstatuksen perusteella? Mä häpeän.

Vierailija
49/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa järjetön verotus ainakin tekee vihaseksi. Kallis maa mut kehnot palkat ja verotus. En tiedä mistä se kertoo.et kävellään ohi jos jollain on joku pieles esim.on vaikka kaatunut niin kukaan ei auta.Itse autoin nuorena naista lastenrattaiden nostamisessa bussiin. Ei sanonut mitään. Oisko helpompi olla auttavainen jos osattais edes kiittää.

Vierailija
50/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä tästä: "Huonoja tilanteita, epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ei nähdä asioina, joista ihminen voi kasvaa ulos ja kehittyä, vaan merkkeinä, että se on pysyvästi pilalla oleva luuseri."

Nimenomaan meillä nähdään -  kuten suuresti ihailemassamme (tai ainakin konsulttien ihailemassa) Amerikan Yhdysvalloissa - että jokainen kärsimys on haaste ja haaste on aina mahdollisuus. Nimenomaan mahdollisuus kehittyä. Meillä arvostetaan todella paljon sitä - ainakin median ja elämäkertakirjallisuuden määrän perusteella - että ihminen kokee vaikeuksia ja selättää ne. Kirjaimellisesti: sankaritarinoita.

Meidät on kasvatettu siihen, että pitää pärjätä, ja hyvin moni keskiluokkainen pärjääkin mutta hampaat irvessä. Johtuen aiempien vuosikymmenten ongelmista (et. sotatraumat) ja vääristä kasvatustavoista, hyvin monen suomalaisen elämä on viime kädessä aika rankkaa.

Näin ollen erittäin monen suomalaisen ihan arki on niitä "huonoja tilanteita, epäonnistumisia ja vastoinkäymisiä" ja moni koko ajan kasvaa ja kehittyy niiden keskellä. Oppii paremmaksi.

Tästä syystä meillä suomalaisilla ei enää juurikaan riitä empatiaa ja ymmärrystä niitä varten, jotka syystä tai toisesta eivät kasva ulos ja kehity niistä omista "huonoista tilanteistaan, epäönnistumisistaan ja vastoinkäymisistään":

Ei ole vain "ne" (joilla on huonot tilanteet, epäonnistumiset ja vastoinkäymiset) ja sitten "me muut", joilla noita ei ole. Vaan kun kaikilla on niitä, eritasoisia ja erityyppisiä, mutta niitä on.

Kyllä meillä riittää kunnioitusta niille ihmisille, jotka kasvavat ulos niistä huonoista tilanteistaan ja kehittyvät niistä.

Vierailija
51/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kummalisinta on, että vapaaehtoistyötä tekeviä ei varsinkaan ymmärrettä, vaan tullaan kertomaan että asian X sijaan sun pitäisi auttaa asiaa Y. Kaikki perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen, varojen keruuta myöten. Mutta kun käytin erääseen tapahtumaan tonnin lippuineen ja majoituksineen, kukaan ei sillion tullutkaan sanomaan, mitä pitäisi mieluummin tehdä. Miksi vapaaehtoistyö aiheuttaa niin paljon närästystä? Keneltä se on pois? Jos en tekisi sitä mitä teen, en menisi tekemään sitä mitä joku käskee, vaan mieluummin menen sohvalle piereskelemään ja katsomaan televisiota. Se ei ketään haittaa, jos työssäkäyvä tekee noin. 

Vierailija
52/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on käytännössä saari. Kyllä maantiede jotain vaikuttaa.

Vierailija
53/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä riittää kunnioitusta niille ihmisille, jotka kasvavat ulos niistä huonoista tilanteistaan ja kehittyvät niistä.

Syövästä tms. tai vakavasta loukkaantumisesta ei välttämättä voi kehittyä. Jotkut taas yrittävät yrittämistää ja aina vain epäonnistuvat. Minä en tiedä miksi minä kuuluin tosi kauan siihen sakkiin. En voinut olla huono, jos sadasta työnhakijasta olen ekana varalla, mutta siellä oli vain se yksi, joka oli vielä soveltuvampi työnantajan mielestä. Tämä on ihan se äärimmäinen esimerkki, mulla oli paljon asioita, jotka menivät pieleen vaikka yritin koko ajan. Sitten minulta suvussa muut odottavat aina apua. Toisin päin se ei ole juurikaan toiminut, paitsi veetuiluna. Jossain vaiheessa sitten lykästi, mutta paljon sain tehdä töitä sen eteen. Kun taas veljellä meni kaikki putkeen ihan itsestään. Mieheni sai ekan työnsä suhteilla ja siitä asti on luonut uraa. Eli toisilla tarvitsee tehdä vähemmän kuin toisilla. 

Vierailija
54/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi matkata maailmalla. Siellä on kadut työttömiä täynnä.

Vierailija
55/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu Kokoomuksen, SDP:n ja Vihreiden vastaisena propagandana.

Vierailija
56/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä me olemme hieman erikoisia. Suomalainenhan ei perinteisesti tervehdin edes naapuriaan. Vuosia takaperin samassa kerrostalossa vastapäisen oven takana asui libanonilainen pariskunta. Nainen pimputti ovikelloa ja kysyi silloiselta vaimoltani, että maistuisiko teille ruoka? Oli tarjotin kädessä, johon oli tehty hyvää libanonilaista ruokaa. Söimme hyvillä mielin. Näyttäkää Yksi ainoa kantasuomalainen, joka toimii noin ystävällisesti naapurilleen ja minä kerron teille maailmankaikkeuden salaisuudet. ( Olen itse kantasuomalainen valkoinen mies ).

Ei se aina johdu siitä että ollaan empatiakyvyttömiä, enemmänkin suomalaiset pelkäävät olevansa vaivaksi. Ajattelevat että on niillä parempaakin tekemistä. Tästä syystä johtuu myös suomalaisten melko yleinen pelko pyytää apua tai muuten vaan "vaivata" ihmisiä.

Minusta ihmeellisin tapa on se, miten ei saa kysyä mitään. Jotkut suorastaan suuttuvat, jos kysyy. Onko jotkut oikeasti kasvatettu siihen, ettei saa kysyä?

Vierailija
57/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövästä tms. tai vakavasta loukkaantumisesta ei välttämättä voi kehittyä. Jotkut taas yrittävät yrittämistää ja aina vain epäonnistuvat. Minä en tiedä miksi minä kuuluin tosi kauan siihen sakkiin. En voinut olla huono, jos sadasta työnhakijasta olen ekana varalla, mutta siellä oli vain se yksi, joka oli vielä soveltuvampi työnantajan mielestä. Tämä on ihan se äärimmäinen esimerkki, mulla oli paljon asioita, jotka menivät pieleen vaikka yritin koko ajan. Sitten minulta suvussa muut odottavat aina apua. Toisin päin se ei ole juurikaan toiminut, paitsi veetuiluna. Jossain vaiheessa sitten lykästi, mutta paljon sain tehdä töitä sen eteen. Kun taas veljellä meni kaikki putkeen ihan itsestään. Mieheni sai ekan työnsä suhteilla ja siitä asti on luonut uraa. Eli toisilla tarvitsee tehdä vähemmän kuin toisilla. 

Huomauttaisin, että toisten lähtökohdista ei välttämättä edes tiedä. Eihän muiden ihmisten pään sisään näe eikä voida tietää, mitä esim. perheiden sisällä tapahtuu. Tämän luulisi olevan selvää kaikille tai ainakin omassa koulussani sitä opetettiin lapsille jo alakoulusta asti: et voi tietää toisesta oikeastaan mitään, jos et ole elänyt hänen elämäänsä.

Vierailija
58/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen myös näkee. Ihmiset on todella kovia ja itsekkäitä. Ja sitä näytetään Suomessa jopa ihailevan. Vastenmielistä.

Onpa luotettava tutkimus jossa Saudi-Arabia, maa missä homoja tapetaan ihan laillisesti vaan siksi että ovat homoja ja naisia alistetaan (myös laillisesti) on yksi empaattisimpia tämän mukaan. Ja ei varmaan tarvitse mainita että jos on maailmanlaajuinen tutkimus niin on kyllä aikamoisen pieni määrä (100 000). Lahdessakin on enemmän ihmisiä.

Toisaalta, näin joku aika sitten videoklippejä, joilla saudiprinssi kiersi sairaalassa keskustelemassa ja vierailemassa sairaiden luona.

Suomessa hyvä jos omat sukulaiset jaksaa käydä.

Varmasti ne klipit on PR:ää, mutta se että tuollaista käytöstä pidetään jalona ja ihailtavana kertoo jotain kulttuurista. Onhan se Jenkeissä myös tärkeää varakkaille olla mukana kaikenlaisessa hyväntekeväisyystoiminnassa.

Vierailija
59/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, näin joku aika sitten videoklippejä, joilla saudiprinssi kiersi sairaalassa keskustelemassa ja vierailemassa sairaiden luona.

Suomessa hyvä jos omat sukulaiset jaksaa käydä.

Varmasti ne klipit on PR:ää, mutta se että tuollaista käytöstä pidetään jalona ja ihailtavana kertoo jotain kulttuurista. Onhan se Jenkeissä myös tärkeää varakkaille olla mukana kaikenlaisessa hyväntekeväisyystoiminnassa.

Sekin olisi jaloa jos ei rankaistaisi vaan siitä että on syntynyt naiseksi tai homoksi.

Vierailija
60/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme osa kadottaneet itsenäisyyden ja osa on alkanut itänaapurin trolleiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi