Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Maailman empatiakyvyttömin kansa?
Kun ihminen joutuu elämässään huonoon tilanteeseen, kohtaa vastoinkäymisen, sairauden tai menetyksen ikäänkuin lyödään pysyvä leima siihen ihmiseen, että se on pilalla ja epäonnistunut. Huonoja tilanteita, epäonnistumisia, vastoinkäymisiä ei nähdä asioina, joista ihminen voi kasvaa ulos ja kehittyä, vaan merkkeinä, että se on pysyvästi pilalla oleva luuseri. Hyvä esimerkki on työttömiä koskeva julkinen keskustelu.
Sen sijaan, että autetaan kaatunut takaisin jaloilleen useammin potkitaan maassa makaavaa. Sitten kun on potkittu, syyllistetään.
Onko se pelko, joka ajaa ihmiset ajattelemaan niin, ettei minulle voisi koskaan käydä noin ja ajatellaan, että mitä julmemmin ja epäinhimillisemmin kohtelen niitä joilla on vaikeaa, sitä etäämmäksi työnnän niitä vaikeita asioita itsestäni?
Minä väitän, että me kaikki voitaisiin paremmin, oltaisiin tuotteliaampia ja terveempiä, jos osattaisiin olla inhimillisiä toinen toisiamme kohtaan.
Kommentit (61)
Tuo mahtaa olla myös syy siihen miksi Suomessa on niin paljon mt-ongelmaisia ja etenki masentuneita. Sen jälkeen kun joku masentuu sitä kohdellaan kuin pohjasakkaa. Ei se auta jos joku maksullinen terapeutti on empaattinen, jos muualla kohtelu on täyttä paskaa ja somaattiset sairaudet jätetään hoitamatta jne. Ei siinä masentunut parane eikä itsetunto nouse.
"Onko se pelko, joka ajaa ihmiset ajattelemaan niin, ettei minulle voisi koskaan käydä noin ja ajatellaan, että mitä julmemmin ja epäinhimillisemmin kohtelen niitä joilla on vaikeaa, sitä etäämmäksi työnnän niitä vaikeita asioita itsestäni?"
Tätähän se on yleensä. Mutta ei se sen parempaa ole muualla. Joissain maissa on jopa kastijaot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä me olemme hieman erikoisia. Suomalainenhan ei perinteisesti tervehdin edes naapuriaan. Vuosia takaperin samassa kerrostalossa vastapäisen oven takana asui libanonilainen pariskunta. Nainen pimputti ovikelloa ja kysyi silloiselta vaimoltani, että maistuisiko teille ruoka? Oli tarjotin kädessä, johon oli tehty hyvää libanonilaista ruokaa. Söimme hyvillä mielin. Näyttäkää Yksi ainoa kantasuomalainen, joka toimii noin ystävällisesti naapurilleen ja minä kerron teille maailmankaikkeuden salaisuudet. ( Olen itse kantasuomalainen valkoinen mies ).
Mun mielestä on kanssa outoa, että tämmöisinä aikoina kun kaikki on kallistunut valtavasti ja monet on pulassa sähkölaskujen kanssa, oikein paheksutaan sitä, että joku taho auttaa ihmisiä ja ihmiset saa apua. Oli sitten kyse ruoka-avusta ihmisille tai lemmikeille. Itse olen ainakin vilpittömän iloinen siitä, että lemmikinomistajia autetaan.
En minä ymmärrä kuinka eletään yli varojensa ja tarvitaan jotain avustuksia. Me emme elä koskaan sillain että tarvittaisiin mitään avustuksia mihinkään harrastuksiin kuten eläimiin tai olisi ahnehdittu liikaa mihinkä olisi varaa.
Saatko hiekat pois alapäästäsi ihan normi-Hooverilla, vai tarvitaanko oikein huippuimuri?
Paljonko ahnehdit vaikka ei ole omaa varallisuutta elää niin kalliisti. Kolahtiko ihan oikeesti sun itsetuntoosi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan tuota märehdit ap. Suomalaiset ovat mentaallisisesti degeneroitunut ja muutenkin häviävä pieni populaatio, joten tilanne kyllä korjautuu itsekseen. Hyvä niin. Suomalaisuus ei ole kansallisuus, se on diagnoosi.
Se, että liittyy VKK- puolueeseen on diagnoosi, joten älä puhu pazkaa suomalaisista. Tämä on trolliketju.
No meillähän susannakosket näyttävät oikein esimerkkiä kuinka heikompia ja sairaita potkitaan. Kokoomuksesta ja kepusta se on Hieno Asia!
En tiedä, mutta väittävät että olemme maailman onnellisin kansa vuodesta toiseen. Miten sen selität?
Höpö höpö ap.
Taidat olla niitä jotka nauttii uhriutumisesta. Se, että projisoit omaa surkeuttasi koko kansaan on mielisairautta. Hanki apua ja könyä ylös siitä mutakuopasta, ei sinne kannata jäädä möyrimään.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä me olemme hieman erikoisia. Suomalainenhan ei perinteisesti tervehdin edes naapuriaan. Vuosia takaperin samassa kerrostalossa vastapäisen oven takana asui libanonilainen pariskunta. Nainen pimputti ovikelloa ja kysyi silloiselta vaimoltani, että maistuisiko teille ruoka? Oli tarjotin kädessä, johon oli tehty hyvää libanonilaista ruokaa. Söimme hyvillä mielin. Näyttäkää Yksi ainoa kantasuomalainen, joka toimii noin ystävällisesti naapurilleen ja minä kerron teille maailmankaikkeuden salaisuudet. ( Olen itse kantasuomalainen valkoinen mies ).
Ei se aina johdu siitä että ollaan empatiakyvyttömiä, enemmänkin suomalaiset pelkäävät olevansa vaivaksi. Ajattelevat että on niillä parempaakin tekemistä. Tästä syystä johtuu myös suomalaisten melko yleinen pelko pyytää apua tai muuten vaan "vaivata" ihmisiä.
Jaa suomalaisia? Useimmissa maissa kävellään ohi, jos jotain käy. Poikkeuksena esimerkiksi Alankomaat, Saksa tai Aasian maat, joissa aletaan huutaa, koska olet tiellä. Ja Etelä -Eurooppa sekä Afrikka, joissa joku tullaan halveksimaan ja vitsailemaan kustannuksellasi tai sitten ryöstämään/hyväksikäyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo mahtaa olla myös syy siihen miksi Suomessa on niin paljon mt-ongelmaisia ja etenki masentuneita. Sen jälkeen kun joku masentuu sitä kohdellaan kuin pohjasakkaa. Ei se auta jos joku maksullinen terapeutti on empaattinen, jos muualla kohtelu on täyttä paskaa ja somaattiset sairaudet jätetään hoitamatta jne. Ei siinä masentunut parane eikä itsetunto nouse.
Kannattaa opiskella ja mennä töihin niin se auttaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä raukka uskoit sen olevan pyyteetön teko.
Trollit ruikuttaa Suomen surkeutta, mutta todellisuus on ihan muualla.
Täysiä roskaihmisiä on ne, jotka haukkuu Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kai suomalaiset eroa tuossa suhteessa muista ihmisistä. Vai mikä vertailukohta sinulla oli mielessä?
Mietin samaa. Useimmissa muissa maissa on vaikea nousta jopa kodittomuuden loukusta takaisin alkeelliseen normaalielämään. Aukko CV:ssä on nykyään olevinaan epäilyttävä missä tahansa. Mielenterveysongelmat ovat tabu suurimmassa osassa maailmaa. Ja niin edelleen.
Eikä suomalaisten suhtautumista henkilökohtaisiin epäonnistumisiin voi mitenkään verrata esim. Itä-Aasian vastaavaan.
Täällä on sentään jonkinlaiset turvaverkot olemassa, ja tarjotaan mahdollisuuksia saada elämästä taas kiinni, jos on käynyt huonosti. Se on eri asia tietysti, kuinka hyvin ne kenenkin kohdalla toimivat. Mutta jos tämä olisi koko maailman epäempaattisin, epäinhimillisin kansa, ei sellaisia olisi edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta väittävät että olemme maailman onnellisin kansa vuodesta toiseen. Miten sen selität?
Kysely on varmaan tehty vain niille, joiden oletetaan olevan onnellisia. Tai sitten sitä tekee joku terveydenhuoltoalan ihminen eikä kukaan uskalla omalla naamallaan olevansa onneton ettei saa masennusdiagnoosia pilaamaan elämää. Itseltä ei ole ainakaan ikinä kysytty mitään. Jos olisi kysytty anonyymisti, niin vastaisin olevani onneton. Paitsi jos joku terveydenhoitoalan tyyppi kysyy ja omalla nimellä tai naamalla pitää vastata, niin vastaan tietysti olevani onnellinen, kun en halua itselleni tahallaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella ja mennä töihin niin se auttaa kummasti.
Olen opiskellut korkeakoulututkinnon ja olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä elää nuorisoa ja yksinhuoltajia ihan pelkästään veronmaksajien tuilla mikä on väärin maksajia kohtaan. Niiden tukia pitäisi vähentää ettei se oli niin kannattavaa kuin nykyään on.
No käyppä afrikassa,iha sama missä siellä, tai aasiassa, siellä voit nähdä paikallisten empatiaa...
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa maailman empaattisin kansa.
Älä yleistä, jos joku on ollut ilkeä. Yleistäminen on trollien hommaa.
Itse asiassa suomalaiset on yksi maailman vähiten empaattinen kansa.
Kyllä sen myös näkee. Ihmiset on todella kovia ja itsekkäitä. Ja sitä näytetään Suomessa jopa ihailevan. Vastenmielistä.
https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/15089-finns-…
Minä veikkaan kiusaamiskulttuurin hiljaista hyväksyntää. Muutama pahoinvoiva kiusaa ja muut saattaa paheksua, mutteivät puutu.
Toinen on katkeruus. Suomessa anteeksipyytäminen tuntuu olevan vaikeaa. Ja kun anteeksi ei pyydetä, on anteeksi vaikeampi antaa ja ilmaan jää epäpuhtautta joka ajan myötä tiivistyy katkeruudeksi ja vahingoniloksi.
Yksilöiden oma epävarmuus sekä nuoren historian omaava kansa.
Itse asiassa maailman empaattisin kansa.
Älä yleistä, jos joku on ollut ilkeä. Yleistäminen on trollien hommaa.