Ensimmäistä kertaa sijaiseksi ala-asteelle. Konkareiden vinkit luokka- ja opettajanhuoneeseen tervetulleita!!!!
Eli ns. kirjoittamattomat säännöt opettajien kesken ja millä ottaa (tai ainakin yrittää ottaa) luokallinen lapsia huomaan!
Kommentit (8)
Olen tehnyt vasta muutaman sijaisuuden ja vietän kaikki välitunnit luokassa suunnitellen seuraavaa tuntia, onko näin hyvä vai " pitäiskö" käydä näyttäytymässä opettajanhuoneessa?
Heti, jos käytöshäiriöitä ilmenee ota tiukka asenne, älä kuitenkaan nosta ääntä, äläkä varsinkaan kimitä. Oppilaiden kanssa kyllä pärjää.
Opettajainhuoneessa muista normaalit käytöstavat, kättele muut opet aamulla ja esittele itsesi lyhyesti. Kysy käytännön asiat rehtorilta, kanslistilta tai joltain opelta (ruokailuajat, välitunnit ja välituntivalvonnat yms.) Äläkä ota kenenkään omaa kahvimukia.
Nämä oli aika itsestäänselvyyksiä, mutta joskus on tullut nähtyä ihan kumallisiakin sijaisia ja siksi näin perusohjeita.
Tsemppiä koitokseen!
t. äitiyslomalla oleva luokanope
Omassa luokassa nyhvääjää voidaan pitää kummalisena hyypiönä. Vaikka kyllä kaikki sen tietää, että sijaisella ei ole mahdollisuuksia ennakkoon suunnitella tunteja jne.
t. 5
äläkä ylipäätään ilman valvontaa mihinkään. Vastuusi on jakamaton. Ota myös selvää välituntivalvontavuoroista ja ole paikalla heti kun välkkä alkaa: jos jotain sattuu, sekin on sinun vastuullasi. Ota selvää välitunti- ja ruokailukäytänteistä etukäteen.
Jos luokan oma opettaja on jättänyt ohjeet tuntien pitämisestä, hän siis olettaa, että käytte ko. asioita läpi sijaisena ollessasi. Silloin: älä käytä aikaa epäolennaisuuksiin tai omiin sävellyksiin kuten hirsipuuhun tms. vaikka ne oppilaista ovatkin kivaa ajanvietettä. On maailman kypsintä alkaa paikkailemaan ja kirimään kiinni opetussuunnitelmaa, jos esim. koko viikko on mennyt ihan muuhun kuin siihen, mihin oli suunniteltu.
Suunnittelussa hyvä apu on opettajan oppaista. Jos olet useamman päivän sijaisena, nappaa oppaat lainaksi kotiin ja suunnittele tarkoin. Varaa aian lisähommaa nopeimmille, esim. monisteita tms, muuten olet purjeessa työrauhan kanssa.
Älä jännitä. Kerro itsestäsi, ota persoonasi käyttöön. Ole kiinnostunut oppilaista ja heidän osaamisestaan. Kannusta ja kiitä osaamisesta, mutta pidä myös kuri ja ohjat itselläsi. Kysy rohkeasti apua ja neuvoa kollegoilta.
Tsemppiä!
RIippuu hirvesäti siitä, onko luokan " oikea" opettaja suunnitellut tunnit etukäteen ja ohjeistanut sinut siitä vai ei. Jos on ohjeita ja jotain materiaalia homma on helppo ja ihan ok - siinäkin tapauksessa että ohje on kuulunut " pitäisi käsitellä tätä, materaalia ei ole, nyhjäise tyhjästä" , koska siihen voi jotenkin varautua. Mutta yhtä usein sitä päätyy tilanteeseen jossa jo pari päivää poissa ollut opettaja ei edes tiedä, missä luokka nyt menee, puhumattakaan että voisi ohjeistaa sinua paremmin kuin että " kysele lapsilta missä mennään ja jatka kirjaa eteenpäin." Silloin on helpositi vähän pulassa jo siksikin, että luokka etenee eri tahtia ja toisilla on siis luppoaikaa - ja samalla siksi jo vaihtuneet sijaiset ja pitkä poissaolo tekee lapsista rauhattomia.
Minä olen käsitellyt lapsia ihan rehellisyydellä ja perusteluilla: me teemme näin siksi että, emme voi tehdä noin koska, minä en voi päästää teitä aikaisemmin kotiin koska olen vastuussa jne.
Minä en sitten millään muuten keksi, miten opettajanhuoneessa tietää, mitkä ovat " jonkun omia kuppeja" ja mitä yleistä riistaa. Mutta enpä kyllä yleensä kerkiä kahvia juomaankaan. Opettajainhuoneessa kannattaa pysytellä asialinjalla - joissain kouuissa haukutaan lasten vanhempia ringissä, silloin olen pyrkinyt pysymään luokassani.
Vierailija:
Opettajainhuoneessa kannattaa pysytellä asialinjalla - joissain kouuissa haukutaan lasten vanhempia ringissä, silloin olen pyrkinyt pysymään luokassani.
siis millaisia vanhempia haukutaan??
ainakin niin ettei luokassa jää jouto aikaa..