kelan sairauspäivärahasta..
mitenkäs jos olen useammasta eri syystä sairaslomalla ennen äitiysloman alkua yli kuukauden niin lasketaanko ne yhdeksi samaksi syyksi (raskaus) vaikka syyt olisivat väsymys, selkäkivut, supistelut siis näistä erikseen annettu sairaslomaa aina n. pari viikkoa, mietin vain tuossa että pitääkö alkaa laskea noita sairaslomia ettei joudu sille kelan rahalle kun siinä on se 10 päivän omavastuu, (työnantajahan maksaa kuukauden, mutta ymmärtääkseni maksaa pitempään jos sairasloman syy vaihtuu, mutta onko tässä tapauksessa syy sama eli raskauden aikaiset vaivat, näin ei tietenkään saikkulapussa lue koskaan, mutta saako työnantaja nämä tulkita niin) mulla ollut nyt viikon saikkua ja tosiaan tuntuu että selkäkivun takia voin joutua kohta uudelleen, ja loppuajasta jos nuo supistukset jotain aiheuttavat niin varmasti joudun koko loppuajaksi sitten.
Kommentit (3)
Sairauspäivärahaa maksetaan
Miltä ajalta päivärahaa voi saada?
Hakijalla on oikeus päivärahaan vasta, kun hänen työkyvyttömyytensä on kestänyt yhtäjaksoisesti omavastuuajan, joka on sairastumispäivä ja yhdeksän seuraavaa arkipäivää. Yrittäjän, joka on YEL-vakuutettu, omavastuuaika on neljä päivää.
Kun hakijan työkyvyttömyys alkaa samasta syystä uudelleen, ennen kuin on kulunut 30 päivää hakijan edellisestä päivärahakaudesta, hänelle maksetaan päivärahaa sairastumispäivää seuraavasta arkipäivästä.
Jos hakija on työtön, työttömyyskassa tai Kela maksaa työttömyyspäivärahaa sairauspäivärahan omavastuuajalta.
Mä olin kanssa esikoisen raskausajan melkein kokonaan saikulla, tyyliin ekat 3 kuukautta meni hyvin sitten alkoi selkäsärky. Mulla oli milloin alaselkä milloin hartiat jumissa. Lekuri kirjoitti sairaslomatodistukseen aina eri syyn, jolloin kyseessä on eri sairaus, vaikkakin raskaudesta johtuva.
Eli; jos sun sairaslomatodistuksissa lukee aina eri sairaus, poissaolon syy, ei niitä lasketa samaksi sairaudeksi ( raskaushan ei itsessään ole sairaus )
Mutta voit toki vielä varmistaa liitolta, vaikka et siihen kuuluisikaan, he auttavat kyllä :)
Onnipapunen rv 14+2
Kela ei sulta rokota tuota omavastuuta, vaan työnantajalta.
Itse olin ennen ä-lomalle jääntiä yli 2kk sairaslomalla kolmella sairaslomatodistuksella niin että hain jatkoa aina ennen kuin vanha s.loma ehti loppua.
Meillä siis työnantaja maksoi viisi ensimmäistä viikkoa ja sen jälkeen se tippui kelalle, mutta kela siis ottaa sen omavastuun siltä työnantajalta, eli työnantaja ei saa ekalta 10päivältä kelasta korvausta.
Toivottavasti sait jotain selkoa tästä sepostuksesta :)
viliweera 37+0