Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siinä vaiheessa, kun ekaluokkalainen huo*itteli välintuntivalvojaa koulun pihalla, päätin irtisanoutumisestani.

Vierailija
03.12.2022 |

Tuohon mennessä olin siis jo kuullut, vaikka ja mitä törkyä työskentelyni aikana, mitä koulussa olin ollut, mutta tuo oli se viimeinen niitti ja ilmoitin irtisanoutumisestani enkä ikinä enää palaa alalle. Enkä ole edes opettaja.

Kun itse kävin koulua, siitä ei ole edes niin kauaa aikaa, olen syntynyt 1992 ei meno ollut tällaista kouluissa, vaikka toki aina oli oppilaita, jotka isottelivat ja yrittivät hyppiä silmille, mutta siitä tuli sanktioita - oikeasti eikä vain puhuttu. Opettajia kunnioitettiin ja esimerkiksi rehtorin puhutteluun joutuminen toimi vielä pelotteena, sinne ei kukaan halunnut joutua. Nykyään, jos ala-astelaista uhkaisi samoin rehtorilla, tämä nauraisi sulle päin naamaa.

Syvin kunnioitukseni teille, jotka kaikesta huolimatta jaksatte tuota sirkusta edelleen päivästä toiseen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen häiriköintiä suosiva kulttuuri on tullut tiensä päähän.

Vierailija
2/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjan kuuloistahan tuo on ekaluokkalaisen suusta. Harmi, kun maailma on tällaista nykyään.

Mihin työhön aiot mennä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pilattiin se mukava tunnelma kouluissa. Minun kouluaikana opettajaa kunnioitettiin ja kuunneltiin, vaikka hänen ei tarvinnut olla millään tavalla uhkaava, päinvastoin mukava ja ystävällinen. Pitääkö palata siihen aikaan kun tuli karttakepistä sormille, kun meno on jo niin hullua.

Vierailija
4/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaltaan levottomuutta luokkiin ja kouluihin tuovat kyllä muualta tulleet oppilaat.

Vierailija
5/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tiensä päähän? Nythän se vasta alkaa kunnolla päästä vauhtiin.

Vierailija
6/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaltaan levottomuutta luokkiin ja kouluihin tuovat kyllä muualta tulleet oppilaat.

Jossain määrin kyllä, mutta pahin yksittäinen virhe oli tuoda kännykät ja muut lelut luokkahuoneeseen. Nyt lapset pelaavat ja katselevat videoita, eivät lue ja kirjoita ja kuuntele.

Vierailija
7/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 1990-luvulla kouluavustajana, ja silloin jo nosti päätään tämä kaoottisuus. Mulle sanoi yksi kaveri, alakoulun tokalta, että tänne sinä sika et tule, ja tälläytyi luokkahuoneen oven eteen tukkeeksi. Lähdin pois. Opettaja oli jossain varastossa hakemassa kamoja. Pian hän jo tulikin opettajainhuoneeseen, mihin mulle oli varattu työpiste, ja sanoi, että luokan kiltit tytöt kertoivat mitä poika sanoi. Kysyi miten asia meni. Sanoin siihen että noinhan se meni.

Toi pojan mun eteen pyytämään anteeksi. Ja voi voi, kylläpä "tuli syvältä sydämestä" tämä anteeksipyyntö ;D 

Sen jälkeen tuijotteli murhaavasti joka välissä, vaikka en ollut ehtinyt "juoruta" mitään.

Toinen, muualta muuttanut sälli pisti ainakin kolmen opettajan duunit sekaisin, kun ne vuoron perään yrittivät saada sitä kiinni. Poju ei puhunut sanaakaan suomea. Mua haettiin apuun vartin välein. Mitäs minä olisin voinut tehdä? Poika varmaan haistatteli. Kukaan ei ymmärtänyt.

Kolmatta poikaa siirreltiin erityisluokalle ja takaisin koko lukukausi. Muu luokka jäi ilman opetusta, kun poika makoili lattioilla ja teki tuhojaan muiden vaatteisiin ja sotki paikkoja. En tiedä mihin päätyi, mun työllisyyskokeilu loppui keväällä. Pojan isä kutsuttiin puhutteluun koululle, ja hän haukkui samalla minut rumaksi. Silleen. Voin siis kuvitella kaiken tuon tuhatkertaisena. Tsempit vaan opettajille!!!

Vierailija
8/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilattiin se mukava tunnelma kouluissa. Minun kouluaikana opettajaa kunnioitettiin ja kuunneltiin, vaikka hänen ei tarvinnut olla millään tavalla uhkaava, päinvastoin mukava ja ystävällinen. Pitääkö palata siihen aikaan kun tuli karttakepistä sormille, kun meno on jo niin hullua.

Tämä. Muistan itse ylä-asteen kuvataiteen opettajan. Oli mukava ja hauska, heitti huumoria oppilaiden kanssa, mutta häntä kunnioitettiin ja häntä kuunneltiin. Toki yleisesti opettajia kunnioitettiin tuolloin vielä, mutta heitin esimerkiksi tämän kuvataiteen opettajani, joka on jäänyt erityisesti mieleeni juuri hauskuutensa ansiosta :D

Vierailija
9/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihöhän me aikuiset ole pilanneet sen koulun tunnelman.

Ei tarvitse kuin lukea tätä palstaa, millaista kielenkäyttöä käytämme. Lapsi ottaa mallin ja esimerkin aikuisilta, niin hyvässä kuin pahassa.

Turha lapsia syyttää, syyttävä sormi pitäisi osoittaa lapsen vanhempiin ja lähipiiriin, millaista kieltä he käyttävät.

Ja karttakepillä sormille, olisi täyttöä av-palstallakin. Törkyviestiä joka toinen.

Vierailija
10/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koululaisilla ole enää edes KIRJOJA. Kuvaruudulta luettavia tekstejä saavat eteensä, mutta tutkimusten mukaan yhä harvempi peruskoululainen osaa lukea.

Vierailija
11/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Myös nurkkaan häpeämään tarvittaessa.

Vierailija
12/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 1990-luvulla kouluavustajana, ja silloin jo nosti päätään tämä kaoottisuus. Mulle sanoi yksi kaveri, alakoulun tokalta, että tänne sinä sika et tule, ja tälläytyi luokkahuoneen oven eteen tukkeeksi. Lähdin pois. Opettaja oli jossain varastossa hakemassa kamoja. Pian hän jo tulikin opettajainhuoneeseen, mihin mulle oli varattu työpiste, ja sanoi, että luokan kiltit tytöt kertoivat mitä poika sanoi. Kysyi miten asia meni. Sanoin siihen että noinhan se meni.

Toi pojan mun eteen pyytämään anteeksi. Ja voi voi, kylläpä "tuli syvältä sydämestä" tämä anteeksipyyntö ;D 

Sen jälkeen tuijotteli murhaavasti joka välissä, vaikka en ollut ehtinyt "juoruta" mitään.

Toinen, muualta muuttanut sälli pisti ainakin kolmen opettajan duunit sekaisin, kun ne vuoron perään yrittivät saada sitä kiinni. Poju ei puhunut sanaakaan suomea. Mua haettiin apuun vartin välein. Mitäs minä olisin voinut tehdä? Poika varmaan haistatteli. Kukaan ei ymmärtänyt.

Kolmatta poikaa siirreltiin erityisluokalle ja takaisin koko lukukausi. Muu luokka jäi ilman opetusta, kun poika makoili lattioilla ja teki tuhojaan muiden vaatteisiin ja sotki paikkoja. En tiedä mihin päätyi, mun työllisyyskokeilu loppui keväällä. Pojan isä kutsuttiin puhutteluun koululle, ja hän haukkui samalla minut rumaksi. Silleen. Voin siis kuvitella kaiken tuon tuhatkertaisena. Tsempit vaan opettajille!!!

Juu kyllä meidän koulussa yläluokilla oli levotonta meininkiä jo 90-luvulla ja monet opettajat oli kovilla. Eli ei tämä mikään uusi ilmiö ole, toki inkluusio ja integrointi, älylaitteet, mmuutto jne. tuoneet oman lisänsä soppaan.

Vierailija
13/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu koronasta ja näköalattomuudesta.

Vierailija
14/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän koululaisilla ole enää edes KIRJOJA. Kuvaruudulta luettavia tekstejä saavat eteensä, mutta tutkimusten mukaan yhä harvempi peruskoululainen osaa lukea.

Tämä on kyllä älytöntä, että ei ole kirjoja. Esim. omalla nuorellani on lievä lukihäiriö ja jostain syystä tabletilta/läppäriltä lukeminen on vaikeampaa kuin kirjasta. 

Vierailija
15/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat liian tietoisia oikeuksistaan ja velvollisuuksista ei kukaan muistanut puhua.

Vierailija
16/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä älytöntä, että ei ole kirjoja. Esim. omalla nuorellani on lievä lukihäiriö ja jostain syystä tabletilta/läppäriltä lukeminen on vaikeampaa kuin kirjasta. 

Vaikka läppärillä olisi kymmenen hyvää sähköistä koulukirjaa, niin läppäristä lapsi kaivaa paljon mieluummin viedoita ja instoja ja tiktokkeja. Viimeinen asia, mitä läppäriltä avataan, on koulukirjateksti.

Vierailija
17/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin älytöntä on sekin, että opettajat haluaisivat käyttää oikeita kirjoja. Mutta opettajien näkemyksille on viitattu kintaalla.

Voiko enää suurempaa typeryyttä olla kuin kävellä opettajan yli, kun kyseessä on opetuksen järjestämiseen liittyvä kysymys!

Vierailija
18/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit kasvattavat lapsista kaltaisiaan. Käytöstavattoma lapsia ja heidän äitejään niin käytös on aikalailla identtisiä. Tästä naiset ei oikein edes miestä pysty syyttää kun niin suurella prosentilla näiden lapsien äideistä on jättänyt miehen ja elää itse tuilla ja elareilla

Vierailija
19/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu koronasta ja näköalattomuudesta.

Ja rakenteellisesta r:sta sekä tietysti toivottomuudesta kuten myös muusta oirehtimisesta.

Mutta ei missään nimessä itsestä eikä lähtömaasta tarttuneesta väkivaltaisuudesta tai vähä-älyisyydestä.

Vierailija
20/55 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ottaa mallin omasta isästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän