Miten saan ylipainoisen mieheni lopettamaan mässytyksen!
Mies on lihonnut vuosien saatossa eikä se aluksi edes häirinnyt. Nyt kun tulee jo terveydelliset seikat vastaan, olen todella huolissani. Mies syö jättiannoksia, hyvin yleistä on että jos ruokana on esim. makaronilaatikkoa, mies lappaa sitä lautasen täyteen ja päälle vielä halkaisee HK:n sinisen. Tällaisen annoksen hän syö kotiin tullessaan ja vielä iltapalaksi samanlainen. Päivällä hän syö ravintolassa tai elää pullalla, mutta sillä ei ole iltasyömiseen vaikutusta. Ruuat hän hotkii parissa minuutissa, lisää ruokaan jättimäärät suolaa jne. Illalla hän mässyttää tv:n edessä vielä karkkia, jäätelöä, sipsiä, suolapähkinöitä joiden kanssa saattaa tulla sänkyykin! Tv:n edessä maistuu usein myös olut tai pari palan painikkeena. Annokset on aina valtavia, jäätelöäkin syö kerrallaan VÄHINTÄÄN puoli litraa, strösseleiden ja kinuskikastikkeiden kera. Jos on jäätelöpuikkoja, hän ottaa automaattisesti kaksi tai kolme samalla pakastimen oven avauksella.
Olen yrittänyt sanoa kauniisti ja rumasti ja ohjata terveellisempiin tapoihin mutta mikään ei auta. Hän kävi joskus painonvartijoissa ja hän tietää itsekin terveellisen syömisen salat. Motivaatio vain puuttuu. Hänellä on kotona karkki- ja suolakätköjä. Kaupaussa käyn pääosin minä, mutta mies käy myös täydentämässä ruokavarastojaan ostamalla reilusti makkaraa (muu perhe ei syö makkaraa kuin niin että siitä on valmisttu jotain ruokaa), jäätelöä, täytekeksipaketteja yms. Olen yrittänyt myös tehdä sipsien vaihtoehdoksi dipattavia kasviksia, mutta mies pysyy sipseissään, on kuulemma paljon parempia.
Tiedän että syöminen johtuu ehkä stressistä yms. Stressiin ei voi juuri vaikuttaa kuin asennemuutoksella jota minä en voi hänen puolestaan tehdä. Hän ilmeisesti kokee ainoaksi rentoutumismuodoksi tv:n ja ruuan. Arkiliikuntaan kummempaan liikuntaan hänellä ei juuri ole aikaa, mutta se ei mielestäni ole pääongelma. Hän ei voisi ikinä kuluttaa syömäänsä millään liikunnalla. Muutenkin työpäivät venyvät sen verran että harva jaksaisi lähteä enää silloin lenkille.
Mihin katosi hyväkuntoinen sporttinen mieheni? Mitä voin tehdä? Yli painoa on jo lähes 30kg ja nousee koko ajan.
Kommentit (12)
Syöminen on kuitenkin paljon parempi tapa lääkitä stressiä kuin esimerkiksi alkoholi. Eikä se ylipaino niin tappavaa ole, riskit lisääntyvät mutta valtaosa ylipainoisista pärjää mainiosti.
Sehän on vähän kuin anoreksian vastakohta, bulimiaa se ei ole kun mies ei oksenna. Tietysti hän kärsii lihomisestaan ja tiedostaa että näin ei pitäisi olla, mutta sairaalloiselle syömishimolle ei vain löydy loppua.
ap
Kolesteroliarvot ovat korkeat ja mies ähisee ja ähkii jo tuolista noustessaan tai kenkiä laittaessaan. Välillä hän innostuu tekemään raskaita hommia kuntoilumielellä ja pelkään todella että sydän pettää. Meillä on pieniä lapsia, enkä todella halua sellaista kohtaloa perheellemme.
ap
" Onko tuollaiselle mässytykselle jotain diagnoosia?"
On, BED.
Eikä mikään auta, ei usko hyvällä eikä pahalla =(
Minä enää vain odotan, että mies itse säikähtää jotain huonoja arvoja tai nivelten oireilua tai jotain, joka ohjaisi oikeille urille. Ongelmana on vaan se, etten ole häntä saanut edes työterveystarkastukseen. Vaikka pitäisi todella, hänellä kun on melko varmasti vielä uniapnea.
Jospa se tästä. Harmittaa vaan pirusti.
Tsempit sinne, tiedän miltä tuntuu!
niin, siis minun mieheni syöminen on ehkä astetta " paremmalla" tolalla, eli iltamässäily jää tuohon puolen litran jätskiin. Ainakin viikolla, viikonloppuna sitten herkuttelee muullakin.
Kuuntele mitä miehesi kertoo ja yritä ymmärtää hänen kertomansa. Näytä että välität hirveästi ja haluat auttaa ja olla tukena.
Jos miehesi päättää jossain vaiheessa yrittää terveellisempiä elämäntapoja sopikaa vaikka jotain " palkintoja" joita sinä annat jos hän on vaikka viikon ilman sipsiä. Palkinnot eivät ole ruokaa vaan jotain ihan muuta ;) *vinkvink* käytä mielikuvitusta...
Tsemppaa, kannusta, kehu ja iloitse jos yhtään onnistuu. Parinkin päivän mässäämättömyys on alussa jo saavutus!
Alussa on aina vaikeaa niin hänellä kuin sinullakin, mutta sen vaikean alun jälkeen helpottaa.
Jos olen mässännyt päivän, niin seuraavana jo pystyn hyvin hillitsemään. Tuntuu ettei mies edes yritä hillitä tai sitten ei todella pysty. Vaikuttaa välillä siltä ettei hän välitä, tai ajattelee lopettavansa viikon päästä tms. Lisäksi mies ei syö koskaan mitään terveellistä, söisi sitten vaikka hedelmiä tms. mut kun juuri noita kaikista pahimpia :(.
ap
motivaatiota toiselle tehdä. Auttaisiko laihdutuskilpailu?
Mies on tosi lihava. Välillä oli 3 kk dieetillä, joka rajoitti ruuan laatua, mutta ei määrää ja laihtui jonkin verran. Olisi kuulemma pitänyt tapahtua enemmän eli lopetti sitten siihen. Mässäystä on sitten riittänyt. En usko, että sitä kukaan toinen pystyy lopettamaan, jos mies itse ei ole siihen valmis ja motivoitunut.
Miehelläni ylensyönti on psyykkinen oire. Hän ei hallitse tilannetta ja hakee ruuasta mielihyvää. Itsetunto on ilmeisesti aika heikko ja läskit hävettävät, mutta silti hän vain jatkaa lihomista. Ei auta sekään, että hän tietää terveysriskit ja tietää, ettei näytä enää miellyttävältä.
Ei siihen auta mikään, ellei saa toista innostumaan. Joku saattaa kyllä innostua esim. karppaamisesta, kun siinä voi syödä herkkuja, kunhan syö vain hiilihydraatitonta. Tuttavani laihtui karppaamalla 7 kg kuukaudessa. Oli tosi vähähillihydraattisella ruokavaliolla. Ap, voisit ehdottaa miehellesi sellaista ja pyytää tutustumaan asiaan.
Yirtä auttaa miestäsi ja saada tajuamaan, että tekee hallaa vain itselleen tuolla syömisellä. Viet vaikka pakkohoitoon sitten:)