Olenko mielestäsi rikas?
Omistetaan miehen kanssa kaksi asuntoa. Toinen helsingin kantakaupungissa ja isompi koti Espoossa. Pihalla lämmitettävä uima-allas ja molemmilla oma auto. Tienataan vuodessa bruttona yhteensä noin 220 000 euroa. Tilillä makaa 50 000 euroa.
Omasta mielestäni olen aika keskiluokkainen. Hyvätuloinen, mutta en mitenkään koe olevani rikas saatikka varakas.
Kommentit (55)
50K tilillä? Nó et ole rikas, taidat olla alle keskivertosuomalaisen, ja puhutaan kuitenkin metsäläiskansasta.
Bruttotulot ei merkitse mitään, vaan se mitä jää ja on tallessa.
Mikä nyt ait on rikkaan määritelmä. Koen olevani varakas, moni muu on varakkaampi, mitta kai meitä moni rikkaaksi ajattelee. Jos siihen on joku raja, kertokaa ihmeessä.
Peksu75 kirjoitti:
50K tilillä? Nó et ole rikas, taidat olla alle keskivertosuomalaisen, ja puhutaan kuitenkin metsäläiskansasta.
Mikä se raja on? Mulla on tilillä 120000€, salkussa 300000€, vieläkö olen varakas vai rikas?
Mistä tiedät mitä he ovat sopineet.
Rahani ovat myös naiseni rahoja koska teen töitä perhettäni varten
Oletko se sama kuka kävi viikonlopun hotellilomalla miehensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mites henkinen rikkaus?
Ajattelin kysyä samaa. Henkinen pääoma tekee rikkaaksi. Harrastatteko taiteita tai hyväntekeväisyyttä? Mitä annatte yhteisölle? Ette voi olla eliittiä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites henkinen rikkaus?
Ajattelin kysyä samaa. Henkinen pääoma tekee rikkaaksi. Harrastatteko taiteita tai hyväntekeväisyyttä? Mitä annatte yhteisölle? Ette voi olla eliittiä muuten.
Taidetta ei muuten ole mikään luksus-laukku tai luksus-vaate. Vaikka teillä olisi kymmenen miljoonaa tilillä, niin olette keskiluokkaa, koska ette osaisi keskustella taiteesta.
Ylemmän luokan määritelmään liittyy myös rahallinen vapaus. Toisinsanoen ei tarvitse tehdä arkisin työtä elämisensä eteen.
Olette poroporvareita. Luultavasti ei löydy yliopistokoulutusta tai muutakaan henkistä pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Peksu75 kirjoitti:
Mikä se raja on? Mulla on tilillä 120000€, salkussa 300000€, vieläkö olen varakas vai rikas?
Varakas. Minusta rikas alka vasta miljoonasta ylöspäin
Rikas pystyy elämään pääomatuloilla.
Tuossa on omaisuutta ehkä noin puoli miljoonaa per henkilö.
Hädintuskin varakas.
Jos tilillä on vaan 50 000e niin ei sillä kuuhun mennä. Sanoisin että hyvin toimeentuleva mutta ei rikas tai varakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peksu75 kirjoitti:
Varakas. Minusta rikas alka vasta miljoonasta ylöspäin
Miljoonan omaisuus kertyy helposti, jos on hyvätuloinen pariskunta ja molemmat perii jotain. Omakotitalotkin (tavalliset) maksaa 600000 € - 700000 €. Minusta raja menee noin kolmessa miljoonassa.
Sitten tietysti tulee kysymys henkisestä pääomasta.
Jos elämä on pelkkää omaisuuden kerryttämistä, niin poroporvari on oikea nimi.
Vierailija kirjoitti:
Rikas pystyy elämään pääomatuloilla.
Voi olla. Ihminen voi olla myös rikas, jos tekee luokkahypyn taiteeseen. Silloin ihminen itsessään on kiinnostava mielipiteineen. Pankkitilin saldolla ei ole väliä.
Kautta-aikojen eliitti ja ylimystö on harrastanut ja toteuttanut taidetta. On ollut kyky ja valmius hypätä pois ns. työtätekevän junasta. Tämä ei liity rahaan myöskään suoranaisesti.
Perus materialisti humble brag -twistillä.