Olenko mielestäsi rikas?
Omistetaan miehen kanssa kaksi asuntoa. Toinen helsingin kantakaupungissa ja isompi koti Espoossa. Pihalla lämmitettävä uima-allas ja molemmilla oma auto. Tienataan vuodessa bruttona yhteensä noin 220 000 euroa. Tilillä makaa 50 000 euroa.
Omasta mielestäni olen aika keskiluokkainen. Hyvätuloinen, mutta en mitenkään koe olevani rikas saatikka varakas.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskiluokkaisia, molemmat tienataan vähän yli 3000/kk ja on yksi omistusasunto jossa asutaan, arvo noin 200000.
Te ootte varakkaita/rikkaita.
Tää on totta, vaikka oiskin mukava ajatus että Suomessa keskiluokkaiset tienaa yli 200000 vuodessa ja omistaa sijoitusasuntoja espoossa/Helsingissä. Mutta todellisuudessa kun kattoo mediaanituloa Suomessa niin se on noin 3000e, vaikka se ikävä totuus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Velat tietenkin tapissa ja koko p*ska luhistuu jos työpaikka lähtee alta?
Oisko tämä lohduttava ajatus sinulle kun tuntuu kateelliselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että tämä olisi lohduttava ajatus?
Ihan realiteettia voisi olla. Toivotaan ettei näin kuitenkaan käy.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koe tuota jonkun kirjoittamaan tekstiä mitenkään kateellisena, vaan siinä on vinha totuus, eli entäs velat? Ja tililläkin on vain 50 000 e, mutta sijoituksista ei ollut puhetta.
Ja se, että "molemmilla on autot" on aika monessa perheessä täysin itsestäänselvyys. Meidän taloudessa autoja on neljä, koska myös aikuisilla lapsillamme on omat autot. Mutta ihan sama, en ehkä nyt niin revittelisi vielä tuollaisella rikkaudella kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateelliselta? Lohduttava ajatus? Miten niin?
Mielestäni et ole rikas. Sinullaja miehelläsi on yhdessä omaisuutta vähemmän kuin minulla yksin ja minä ole keskipalkkainen duunari.
Vierailija kirjoitti:
olet tyhjänpäiväinen
Ja tyhjäpäinen.
Maalaispitäjään tuli uusi naispankinjohtaja, pankki järjesti jonkun linja-autoretken. Alunperin pientilallinen, joka oli säästeliäästi eläen laajentanut lehmäkarjaansa oli vast ikään kuollut ja peräkamarin poika peri tilan.
Poika, noin 40v, lähestyi retkellä iskemismielessä naimatonta pankinjohtajaa, kysyen voiko sanoa rikkaaksi kun pankkitilillä 50 000mk.
Vielä 35v myöhemmin kyläläiset puhuvat 'rikkaasta miehestä'.
Jennin porilaiset kaverit, kaksi leidiä, olivat myös lähteneet väitöstilaisuuteen kukkapuskan kera, kertoo Iltalehti.
Olin hämmentynyt kun tajusin kuuluvani varakkaimpaan kymmenykseen Suomessa jonkun tilaston mukaan. Omistan puolikkaan n. 500000€ arvoisesta velattomasta asunnosta sekä n. 310000€ rahoitusomaisuutta Eli n. 560000€. N. 100000€ on tullut pienehkönä perintöinä eri aikoihin, loput tienattu kovalla työllä mediaanipalkalla, jota olen onnekkaasti käyttänyt omien asuntojen kauppoihin sekä sijoittamiseen.
Omaisuus on totta kai hyvä ja tiedän olevan etuoikeutettu, mutta en pidä itseäni edes varakkaana vaan keskiluokkaisena. Siihen varakkaimpaan parin prosentin kärkeen onkin sitten matkaa.
Ainakin sulla on hyväosaisuutesi noussut päähän kun koet tarvetta leuhkia omaisuudestasi vauvapalstalla.
Et ole rikas, mutta omaisuutta on keskivertoa enemmän.
Kyllä mä sillä mittapuulla olen jos katsotaan millaista keskivertoihmiselämä koko pallolla on. Tulojen perusteella Suomessa vähätuloinen mutta en elä mitenkään niukkaa elämää. Hyvinvointivaltion muodostamalle kivijalalle rakentui hyvä terveys, koulutus, taloustaidot ja kyky rakentaa hyvä elämä. Kiitos Suomi. N52
Et kuulosta rikkaalta, jos noin vähän on säästöjä.
Kyllä aika varakas jo. Rikas tulee itsellä mieleen kun miljoona mennyt rikki. Joka tapauksessa, erittäin hyvä. Hatun ja peukun noston paikka 👍
Ei tuo määrä varallisuutta ihan oikeasti ole vielä paljon. Asunto, auto ja vähän pankkitilillä. Ihan perus keskiluokkaisuutta.
Toki on paljon ihmisiä kenellä ei ole sitäkään vähää.
Rikkaus on mielentila, ihminen voi kokea itsensä rikkaaksi, kun on välttämättömin, mitä elämään tarvitsee.
Kuitenkin voi asua kerrallaan vain yhdessä asunnossa. Ei ne extra-asunnot anna mitää lisää elämän nautintoihin.
Ja vieläkään ei tiedetä kenen ne tulot ja rahat on. Onko ne ap:n vai sen miehen. Ap voi olla vaikka mikä tuloton loiseläjä ja siten persaukinen ja rutiköyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vieläkään ei tiedetä kenen ne tulot ja rahat on. Onko ne ap:n vai sen miehen. Ap voi olla vaikka mikä tuloton loiseläjä ja siten persaukinen ja rutiköyhä.
Vastaamattomuudesta voimme päätellä, että rahat ja omaisuus ovat ap:n puolison.