Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisen työsuhteen lopettaminen

Vierailija
01.12.2022 |

Mitä seuraa, kun en aio mennä enää töihin? Ilmoitan huomenna työnantajalle asiasta. Joudunko vankilaan vai tuleeko sakkoa vai mitä nyt tapahtuu?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että laillista oikeutta minulla ei ole työsuhdetta päättää, mutta en aio mennä sinne enää. 

Vierailija
2/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi nyt ainakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene enää? Hae saikkua? Jotain sanktiota voi tulla kyllä. Voit myös koittaa sopia työnantajan kanssa määräaikaisen sopimuksen purkamisesta.

Vierailija
4/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi nyt ainakin

Vierailija
5/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole koeajalla, niin sinuna hakisin sairauslomaa.

Vierailija
6/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo voi maksattaa sinulla uuden työntekijän rekrytointikulut. Ei määräaikaisesta niin vain luisteta.

Itse tein vastaavassa tilanteessa aikovani hakea saikkua, jonka jälkeen voimme neuvotella sopimuksen purun ehdot, kuten irtisanomisajan. Pomo nuukana laski minut ulos välittömästi välttääkseen sairausajan palkanmaksamisen, joten asia hoitui oikein hyvin, kun ei vaateita kumpikaan toiselle antanut. Mutta niin, en suosittele tuota katoamistemppua, koska juridisesta näkökulmasta olet todistettavasti toiminut moitittavalla tavalla, mikä tarkoittaa jonkinsuuruisia rahallisia korvauksia sitten vähintään. Saikku + sopu on parempi ratkaisu.

Vierailija
7/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työnantajasta. Tiedän vastaavan tapauksen, jossa seurauksia ei tullut. 

Mitä hakukone vastasi, ap?

Vierailija
8/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi nyt ainakin

Joo, ei kiinnosta. Muitakin töitä ja tulonlähteitä on. Tarkoitan nyt työnantajan toimia.

Ap

Vierailija
9/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa. En löytänyt tietoa siitä mitä tapahtuu, jos töihin ei silti mene.

Ap

Vierailija
10/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo voi maksattaa sinulla uuden työntekijän rekrytointikulut. Ei määräaikaisesta niin vain luisteta.

Itse tein vastaavassa tilanteessa aikovani hakea saikkua, jonka jälkeen voimme neuvotella sopimuksen purun ehdot, kuten irtisanomisajan. Pomo nuukana laski minut ulos välittömästi välttääkseen sairausajan palkanmaksamisen, joten asia hoitui oikein hyvin, kun ei vaateita kumpikaan toiselle antanut. Mutta niin, en suosittele tuota katoamistemppua, koska juridisesta näkökulmasta olet todistettavasti toiminut moitittavalla tavalla, mikä tarkoittaa jonkinsuuruisia rahallisia korvauksia sitten vähintään. Saikku + sopu on parempi ratkaisu.

Niin ja lisäyksenä vielä, että samalla kun ilmoitin saikkuaikeistani, kerroin pomolle suodattamattomana, mikä kaikki hänen johtamistavassaan on mielestäni pielessä. Koska tiesin ettei narsistinen egonsa kestä sitä, petasin sen varaan ettei hän enää myöskään minua halua nähdä firmassaan, ja oikeassa olin.

Vierailija
11/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene enää? Hae saikkua? Jotain sanktiota voi tulla kyllä. Voit myös koittaa sopia työnantajan kanssa määräaikaisen sopimuksen purkamisesta.

En pysty enää siihen. 

Ap

Vierailija
12/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ohjetta mä olen aina miettinyt. Miten tämmöinen "haen saikkua" käytännössä toimii?

Julkiselle puolelle tuskin edes pääsee lääkäriin, jos ei ole mitään sairastettavaa.

Onko siis mentävä yksityiselle? Vai mitä sinne sitten kerrotaan, että lääkäriä pääsee tapaamaan. Mitä lääkärille sitten sanotaan, että saa mahdollisimman pitkän sairasloman?

Mä vasta satutin koipeni. Eikä ole työlääkäriä. Viikottain piti käydä terkkarissa näyttäytymässä. Sain kerrallaan aina yhden viikon sairaslomaa. Kaikkiaan kolme viikkoa. Mä työskentelen kokkina. Neljäs viikko lähti hankalahkosti käyntiin, kun vielä osittain kyynärsauvojakin käytin.

Vierailija
13/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi nyt ainakin

Eihän sitä tule, jos ei kortistossa ole.

Vierailija
14/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ohjetta mä olen aina miettinyt. Miten tämmöinen "haen saikkua" käytännössä toimii?

Julkiselle puolelle tuskin edes pääsee lääkäriin, jos ei ole mitään sairastettavaa.

Onko siis mentävä yksityiselle? Vai mitä sinne sitten kerrotaan, että lääkäriä pääsee tapaamaan. Mitä lääkärille sitten sanotaan, että saa mahdollisimman pitkän sairasloman?

Mä vasta satutin koipeni. Eikä ole työlääkäriä. Viikottain piti käydä terkkarissa näyttäytymässä. Sain kerrallaan aina yhden viikon sairaslomaa. Kaikkiaan kolme viikkoa. Mä työskentelen kokkina. Neljäs viikko lähti hankalahkosti käyntiin, kun vielä osittain kyynärsauvojakin käytin.

Selkäkipu on klassinen syy. Selkä voi olla todella kipeä ilman että mitään näkyy päälle tai löytyy tutkimuksissa. Tarvitsee olla vain härski ja moraaliton.

Vierailija
15/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano että koet olevasi työssäuupunut, ahdistunut ja masentunut. Että työt ovat mielessäsi aamun ensimmäisestä minuutista illan viimeiseen. Että olet miettinyt itsesi satuttamista, jottei tarvitsisi mennä töihin. Parin vkon saikku on sillä taattu ja jos tarvitset lisää vielä sen jälkeen, niin sano että sinusta tuntuu ettei lepo ole auttanut mitään. Uskottavuuden lisäämiseksi ota vastaan myös mielialalääkkeet ja hoitajan keskusteluapu, jos lääkäri ehdottaa niitä.

Vierailija
16/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa. En löytänyt tietoa siitä mitä tapahtuu, jos töihin ei silti mene.

Ap

On siitä säännökset mitä voi seurata, rahallista korvausta voidaan vaatia uuden palkkaamisen aiheuttamista kuluista, tuskin käytännössä kovin usein, mutta ilmoittele edes että et aio enää ja sovi käynnistä jos tarvitsevat ohjaamaan uutta. 

Vierailija
17/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syyllistyy sopimus rikkomukseen niin ainakin maksimaalisen karenssin saat ja voit joutua korvaamaan työnantajalle rekrytoinnista aiheutuvat kulut ja lisäksi todennäköisesti joudut maksamaan korvauksia ja jos asia menee oikeuteen niin tulee esille ne sinun haukkumiset eli saat vielä kunnianloukkaus syytteet

Vierailija
18/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tulematta töihin niin kyllä se työnantaja ennemmin tai myöhemmin fudut antaa. Voit kyllä olla silloin vahingonkorvausvelvollinen.

Vierailija
19/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syyllistyy sopimus rikkomukseen niin ainakin maksimaalisen karenssin saat ja voit joutua korvaamaan työnantajalle rekrytoinnista aiheutuvat kulut ja lisäksi todennäköisesti joudut maksamaan korvauksia ja jos asia menee oikeuteen niin tulee esille ne sinun haukkumiset eli saat vielä kunnianloukkaus syytteet

Mistä haukkumisista puhut?

Ap

Vierailija
20/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijä päättää määräaikaisen työsopimuksen ilman työnantajan suostumusta, hän on velvollinen korvaamaan siitä työnantajalle aiheutuneen vahingon. Työnantajan on tällöin näytettävä yritykselle aiheutuneiden kulujen määrä, esimerkiksi kulut uuden työntekijän palkkaamisesta. Vahingonkorvauksen maksaminen on käytännössä harvinaista, vaikka laki sen mahdollistaakin.

https://www.yty.fi/tietopankki-tyosuhteesta-2/tyosuhteen-paattyminen/ty…

---

Kannattaa tosiaan hankkia ainakin alkuun sairaslomaa. Ensin omalla ilmoituksella niin paljon, kun vain pystyy ja sitten vaikka takaisin päiväksi. Teet töissä vain minimin ja istut vaikka vessassa pelaamassa matopeliä puolet työajasta.

Paljon käytettyjä syitä on esimerkiksi migreeni ja selkäsärky. Riippuu toki työpaikasta. Kun tarpeeksi saikuttaa, niin tulee kutsu työkyvyn arviointiin ja voipi olla, että siinä vaiheessa työnantajakin on valmis purkamaan sopimuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi