Ovatko älykkyystestit huuhaata?
Muistan varhaisnuorena tehneeni testejä, joissa siirreltiin palikoita eri asentoon ja piti mm.luetella Suomen presidentit. Moniko 12 vuotias tuntee Suomen presidentit mustavalkoisen television ajalta saati ennen sitä ja mitä tekemistä tällä on älykkyyden eli lähinnä prosessointinopeuden ja oivaltamisen kanssa?
Lisäksi oli kysymyksiä tyyliin "Miksi vaatteet pestään?" Tuossa kohtaa rupesin ehkä jo vähän pelleilemään ja pohtimaan asiaa filofisemmin ja tällöin psykologi tms. tokaisi, että "kyllä sinä tiedät miksi vaatteet pestään!"
Kirjoitin otsikon vähän provosoivasti ja en muista tarkkaan, millä nimellä näitä testejä teetettiin, mutta muistan olleeni niissä.
Kommentit (25)
Tekemäsi testi oli joku muu kuin älykkyystesti.
Älykkyystesti on kuviopäättelytesti ja siinä ei ole mitään vaikutusta koulutustasolla tai tietääkö nyt vaikka presidentit. Siinä ei ole lukemista eikä matematiikkaa. Vain kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyystesti on kuviopäättelytesti ja siinä ei ole mitään vaikutusta koulutustasolla tai tietääkö nyt vaikka presidentit. Siinä ei ole lukemista eikä matematiikkaa. Vain kuvioita.
Kiitos vastauksesta.
Onko sinulla ajatuksia sen suhteen, että miksi lapsilta kysytään presidenttejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Ihan vaan kiusaksi. Vai oisko joku muistitesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Enpä osaa keksiä miksi niitä kysyttäisiin. Historian koe on ainoa looginen paikka jossa lapsilta voitaisiin kysyä presidentit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun testissäni oli myös numeroita ja kirjaimia.
Kuviopäättelytestit kuten Mensassa on iso huijaus. Kuka tahansa saa ne Mensan jäsenyyteen vaadittavat pisteet eli yli 130. En tunne ketään, joka olisi saanut alle 135 pistettä. Kaikki saa Mensan testistä korkeat pojot.
Älykkyyttäkin on niin monenlaista eli sitä voi soveltaa moneen asiaan.
Sitten ne jotkut testitkin ovat vain sen laatijan mukaan määritelty mikä on älykästä.
Jos ajatellaan laajamittaisesti älykkyyttä niin eihän sitä voi mitata.
On eriäviä näkemyksiä mitä kukakin näkee älykkäänä.
Ennen koulussa opetukseen kuului että opeteltiin ulkoa kaikenlaista ja koulutunnilla piti osata läksyt ulkoa. Jos ei ymmärtänyt lukemaansa, niin oli osattava läksyt ulkomuistista.
Onneksi mulla oli hyvä muisti ja on vieläkin, että kyllä ne että presidentit menisi järjestykseen vaikka keskellä yötä herätettäisiin, samoin kertolaskutaulukot, kymmenen käskyä ja paavalin kirjeet, herran siunaus ja isä meidän rukous.
Olet tehnyt tämän testin jonkin version
https://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Intelligence_Scale_for_Children
Miten kauan tuosta on?
Minä olin kuusivuotiaana koulukypsyystestissä 60-70-lukujen vaihteen tienoilla. Muistan omat vaatteeni ja sen, että kysymykset olivat mielestäni tosi omituisia. Koetta pitänyt nainen kohteli minua kuin pikkuvauvaa. Osasin lukea ja kirjoittaa sujuvasti ja luulen, että minua testattiin samalla tavalla kuin isoveljeäni, jonka kohdalla harkittiin ekaluokan yli hyppäämistä.
Toisessa oudossa kokeessa olin kymmenvuotiaana, kun pyrittiin oppikouluun. En muista, kyseltiinkö presidenteistä, mutta jos kysyttiin, en varmasti tiennyt. Pääsin läpi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Sillä testataan yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun testissäni oli myös numeroita ja kirjaimia.
Mensan testissä ei ollut. Mistä tiedät että sinun numero-kirjain-testissäsi mitattiin älykkyyttä, kerrottiinko että se on älykkyystesti? Minkä niminen testi?
Itse tein mensan testin aikoinaan kun siinä käytettiin keskihajontaa 24 ja tulos oli 151.
Olen tehnyt myöhemmin loogista päättelykykyä mittaavia testejä työhaastattelussa ja kerran yhteen opiskelupaikkaan, mutta niiden kohdalla ei kerrottu että ovat "älykkyystestejä" eikä niistä myöskään kerrottu tuliko joku äo tulokseksi. Eikä niissäkään ollut numeroita tai kirjaimia. Jos ei nyt näsäviisastellen lasketa että tehtävänanto oli kirjaimin kirjoitettu.
Tein Matrigma-testin. Meni kuulemma parhaiden puolelle. Sen tarkempaa vastausta en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kuviopäättelytestit kuten Mensassa on iso huijaus. Kuka tahansa saa ne Mensan jäsenyyteen vaadittavat pisteet eli yli 130. En tunne ketään, joka olisi saanut alle 135 pistettä. Kaikki saa Mensan testistä korkeat pojot.
Ei ole totta. Joskus olin valvojana (jakamassa papereita) mensan testitilaisuudessa, eikä kaikki osallistuneet päässeet sisään.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne jotkut testitkin ovat vain sen laatijan mukaan määritelty mikä on älykästä.Jos ajatellaan laajamittaisesti älykkyyttä niin eihän sitä voi mitata.
Psykologit näitä testejä tekee ja ihmisiä testauttaa esim työhaastatteluissa ym voi olla tilattuna joku psykologifirma tekemään testit. Kyllä "älykkyyden eri lajit" on ihan nimetty ja eri osa-alueille omat testit. Looginen päättelykyky -testi mittaa sitä mikä mielletään nimenomaan älykkyydeksi, eli leikkaa nopeasti ja hoksaa asiat. Luovuutta mitataan eri testillä. Matemaattisuutta mitataan eri testillä.
Musiikillista lahjakkuutta ei psykologit tietääkseni mittaa. :D
jos sinä et pärjännyt älykkyystesteissä, niin ne ovat huuhaata. sinähän olet kuitenkin huippuälykäs
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne jotkut testitkin ovat vain sen laatijan mukaan määritelty mikä on älykästä.Jos ajatellaan laajamittaisesti älykkyyttä niin eihän sitä voi mitata.
Toisaalta eri älykkyyden lajien välillä on erittäin vahva korrelaatio. Matemaattisesti älykäs on todennäköisesti myös kielellisesti älykäs ja niin edelleen. Se on vahvasti elävä myytti, että älykkyys ilmenisi vain kapealla osaamisalueella. Todellisuudessa älykkyys on aika kokonaisvaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eriäviä näkemyksiä mitä kukakin näkee älykkäänä.Toisaalta eri älykkyyden lajien välillä on erittäin vahva korrelaatio. Matemaattisesti älykäs on todennäköisesti myös kielellisesti älykäs ja niin edelleen. Se on vahvasti elävä myytti, että älykkyys ilmenisi vain kapealla osaamisalueella. Todellisuudessa älykkyys on aika kokonaisvaltaista.
Miksi täällä sitten valitsellaan, että DI:ksi valmistuminen on vain virkamiesruotsin suorittamisesta kiinni? Sehän on meillä valittavissa olevista helpoin kieli. Kurssi on Höblärin artikkelien lukua.
Oliko Albert Einstein ylipäänsä älykäs? Hänelle ei nimittäin koskaan tehty älykkyystestiä.
Siis voiko ihminen olla huippuälykäs, jos hänen älykkyyttään ei ole edes testattu?
Kuvailemasi testit eivät mittaa varsinaista älykkyyttä.