Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan toisen henkilön sähköposteja

Vierailija
30.11.2022 |

Mulla on vanha sähköpostiosoite, jota käytän nykyään enää kun täytän netissä jotain arvontaan osallistumisjuttuja. Se on muotoa etunimi.entinensukunimeni(at) gmail.com ja aina silloin tällöin joku ilmeisesti saman niminen henkilö on näppäillyt oman sähköpostiosoitteensa väärin ja saan hänelle kuuluvia viestejä.

Korona-aikana olen saanut varausvahvistusviestejä koronatesteihin. Jotain hänen työhönsä liittyviä viestejä on tullut myös, niistä olen ilmoittanut aina lähettäjälle, mutta ilmeisesti firman sähköpostilistoja ei päivitetä kovin tehokkaasti, sillä niitä tulee edelleen satunnaisesti. Nyt syksyn aikana on tullut myös Matkahuollon saapumisilmoituksia. Odottelen itsekin Matkahuollon toimitusta ja meinasin jo säikähtää kun ilmoituksessa luki lähetyksen olevan jossain 400 kilometrin päässä ennen kuin tajusin että viesti oli tullut vanhaan sähköpostiin eikä täten todennäköisesti kuulu minulle.

Periaatteessahan tässä varmaan tartteis tehdä jotain, näiden viestien myötä mulla olis mahdollisuus peruutella varattuja aikoja, hakea toiselle henkilölle kuuluvia paketteja ja olenpa joskus saanut tietooni isohkon firman tilauksiin liittyivä tietoja. Mitä tekisitte?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada selville jonkun viestin lähettäjän kautta kyseisen henkilön oikea sähköpostiosoite. Sitten välitä viestit oikeaan osoitteeseen, pyynnöllä että pian ilmoittaa oikean osoitteen lähettäjille.

Vierailija
2/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiusallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käyttää työasioissa gmailia, jos saat isohkon firman tilauksiin liittyviä tietoja?

Vierailija
4/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee kanssa samannimisen postia, hänellä on sähköpostiosoite ilman pistettä ja minulla pisteen kanssa. Ilmeisesti postit menevät molemmille..

Vierailija
5/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus poliisille siitä.

Vierailija
6/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää työasioissa gmailia, jos saat isohkon firman tilauksiin liittyviä tietoja?

Näkyy olevan aika monellakin pk yrityksellä käytössä.

Vierailija
7/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kerran väärään meiliin toisen ihmisen jotain oikeudenkäyntiasiakirjoja, pitkän viestiketjun kanssa. 

Meilini on muotoa etunimitoinennimi  gmail.com.  Todennäköisesti hällä sitten samat nimet, mutta joku numero tms. ja se numero oli jäänyt pois.

Vastasin viestiin ja mainitsin tietoturvasta ja salassapidosta  ja poimin cc:ksi viestiketjun jokaisen henkilön.

Asiasta ei ole kuulunut.

Toisen kerran joku terveydenhoitoalan yritys lähetti asiakkaan tietoja minulle , hitusen eroava meiliosoite oli hälläkin omastani.  Siitä tein virallisen ilmoituksen

Vierailija
8/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä on paljon yhteistyötä pienyrittäjien kanssa ja gmail on raksapuolella hyvin yleinen.

Vierailija
9/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus poliisille siitä.

Ei kirjoitusvirhe ole mikään peruste rikosilmoitukselle. 

Vierailija
10/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen kokemus. Oma vanha g-mail osoitteeni on etunimi.sukunimi@gmail.com mutta välillä tulee viestejä myös osoitteella etunimisukunimi@gmail.com, eli jollain saman nimisellä on tuo osoite ilman pilkkua välissä. Olen saanut mm. lippuja erilaisiin tapahtumiin, taloyhtiön kokousten pöytäkirjoja ja jotain viestejä kiinteistönvälittäjältä, asiaa luokkakokouksesta, polttareista yms. Aikani niitä lähetin eteenpäin oikeaan osoitteeseen mutta ikinä tämä kokonimikaimani ei vastannut tai edes kiittänyt mua niin nykyään deletoin kaiken suoraan. 

Vierailija
11/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gmail ilmoittaa, että sen osoitteissa pisteillä etunimen ja sukunimen välissä ei ole merkitystä, eli että eri ihmisillä ei voi olla vain siten eri osoite, että ainoastaan piste tai sen puuttuminen ne erottaisi.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=fi

Vierailija
12/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee kanssa samannimisen postia, hänellä on sähköpostiosoite ilman pistettä ja minulla pisteen kanssa. Ilmeisesti postit menevät molemmille..

Googlen mukaan tämän ei pitäisi olla mahdollista. Mutta Gmail ei tosiaan huomioi pistettä sähköpostiosoitteessa, sille etunimisukunimi@gmai.com on täsmälleen sama osoite kuin etunimi.sukunimi@gmail.com.

En tiedä, onko joskus ollut mahdollista luoda sähköposti pisteellä, jos toisella onkin ilman pistettä tms. mutta google väittää, ettei se olisi (nykyään) mahdollista.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=fi

Vierailija
13/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asiasi korjaille toisten tahallisesti tai tahattomasti antamia virhellisiä sähköpostiviestejä. Jos olet jo muutamasta ilmoittanut lähettäjille, niin anna olla. Deletoit vaan viestit jotka eivät koske sinua. Oppiipa antamaan oikean osoitteen kun muutama lähetys palautuu tai maksetut liput jää saamatta.

Vierailija
14/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähettänyt kymmenkunta erääseen yhdistystoimintaan liittyvää viestiä ja ihmettelin, miksi en saa niihin vastausta. Lopulta asia selkeni, kun sain ankarat moitteet ja tulikivenkatkuisen pyynnön lopettaa viestien lähetys ja etsiä oikea osoite.  Olisin ollut tosi iloinen, jos ao. henkilö olisi heti ekan itselleen kuulumattoman viestin saatuaan ollut minuun yhteydessä. 

Itselläni on sama nimi kuin kolmella muulla suomalaisella. Saan toisinaan näille kahdelle muulle kuuluvaa postia. Ilmoitan asiasta aina lähettäjälle, miten he muuten osaisivat korjata asian?

Vierailija
15/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kerran myös meilitse  toisen ihmisen salmonella testitulos. 

Vierailija
16/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain erään äidin lähettämän sairaskertomuksen lapsestaan. Oli tarkoitettu samnnimiselle psykologille. Sähköpostiosoitteessani ei ollut muneroa, kun taas psykologilla oli, kun on monta samannimistä. Ilmoitin lähettäjälle väärästä osoitteesta.

Vierailija
17/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tulee. Itse olen saanut jonkun lapsen harrastuksen laskut. Puoliso on saanut vuokramökin varaustiedot ja saapumisohjeet, useamman noutoilmoituksen tuotteesta ja vaikka mitä muuta. Laskuista ja muista olemme ilmoittaneet mutta, kun niitä tulee vuosittain samoilta tyypeiltä, niin alkaa kyllästyttää. Ehkä jos niitä ei välitä eteenpäin, niin oppivat jotain. Etenkin tuommoiset Gigantit jne ovat ihan tilaajan omia virheitä, eikä pienen yrityksen.

Vierailija
18/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin oikeasti että mahdollisuus noutaa toisen ihmisen omaisuutta esim. Matkahuollon automaateista on oikeasti olemassa, kun eihän niissä kukaan mitään henkkareita kysele. En tietenkään tee niin, mutta se olisi mahdollista.

Aion jatkossakin ilmoittaa lähettäjälle jos mahdollista, mutta tuntuisi melko tungettelevalta kysyä lähettäjältä sen oikean vastaanottajan yhteystietoja jotta voin kertoa hänelle saavani hänelle kuuluvia viestejä. Toisaalta tiedän tästä ihmisestä pelkästään näiden minulle tulleiden viestien perusteella yllättävän paljon: todennäköisen nimen, ajankohdat jolloin hän on ollut niin kipeä että on hakeutunut koronatestiin, työpaikan, alueen jossa hän asuu ja todennäköisen sukulaisen nimen ja sähköpostiosoitteen. Tämän lisäksi tiedän mistä hän on tilannut paketteja, osa on selvästi joululahjoiksi tarkoitettuja. Viestit olen poistanut sitä mukaa kun niitä on tullut, mutta jokaisen olen avannut luullen sen olleen minulle osoitettu.

AP

Vierailija
19/19 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttasin sähköpostin lähettäjälle ja sen jälkeen estäisin  lähettäjän sähköposti osoiteen.