Kannattaako vaimolle kertoa?
Olen seurannut erään miehen avioliittoa tässä jo joitakin vuosia. Valitettavasti olin itse aikoinaan tämän miehen "toinen nainen" tietämättäni lähes puoli vuotta. Kun sain tietää, päätin suhteen, mutta pysyimme puheväleissä.
Mies pettää vaimoaan monen naisen kanssa. Ilmeisesti minäkään en silloin aikanaan ollut ainoa nainen kierroksessa. Perheessä on kolme lasta ja ymmärtääkseni vaimo on ainakin jossain vaiheessa kärsinyt masennuksesta.
Haluan kertoa vaimolle, koska mielestäni tuollaista kohtelua ei ansaitse kukaan. Mutta kannattaako se? Tiedän, että asiat varmasti pahentuisivat, mutta ehkä ne voisivat myös parantua. Iljettää katsoa vierestä. Suhde ei ole avoin, sen tiedän varmasti.
Kommentit (56)
Miksi ihmeessä kertoisit? Jos pettämisistä on jotain haittaa vaimolle, hän varmaan huomaa ne pian ihan itse.
Mieti, mikä on motiivisi kertoa. Haluatko pahaa miehelle? Haluatko hyvää vaimolle? Oletko varma, että kertomisesta seuraa enemmän hyvää kuin pahaa?
Kolmen lapsen kanssa ei ole helppoa jäädä yh. Vaikea tilanne.
Ruma peilikuva kirjoitti:
Kosto sinulla on mielessä, eikä avoimuus.
Tuliko petettyä vaimoa väärän naisen kanssa? Sinulla tässä se ruma peilikuva on.
Kyllä. Soittele sille tuntemattomasta numerosta ja kerro. Vastaa kysymyksiin. Jos vaimo ei ole avoin asialle, minkä sille sitten voi. Osa haluaa todellakin tiedot. Puhu silloin kun hän menee pois miehen läheisyydestä, ohjeista vaikka.
Kerro! Petturit ovat pahinta syöpää, mitä maa päällään kantaa. He ovat ansainneet kaiken paskan. On kauhea kohtalo, jos joutuu vuosikausia elämään suhteessa, joka on pelkkää valetta ja petosta. Tee se, räjäytä mätäpaise!
Vierailija kirjoitti:
Ruma peilikuva kirjoitti:
Kosto sinulla on mielessä, eikä avoimuus.
Tuliko petettyä vaimoa väärän naisen kanssa? Sinulla tässä se ruma peilikuva on.
En minä ketään ole pettänyt, mutten pidä kostomenttaliteetista. Etenkään, jos se verhotaan rehellisyyden ja avoimuuden kaapuun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kertoisit? Jos pettämisistä on jotain haittaa vaimolle, hän varmaan huomaa ne pian ihan itse.
Pettämisestä on aina haittaa toiselle osapuolelle: epäluottamus, sukupuolitaudit, juorut, taloudellinen vahinko.
Jos suhde ei ole avoin ja yhteiset pelisäännöt on sovittu, niin miksi vain toisen tulee niitä noudattaa, mutta toisen ei?
Vierailija kirjoitti:
Mieti, mikä on motiivisi kertoa. Haluatko pahaa miehelle? Haluatko hyvää vaimolle? Oletko varma, että kertomisesta seuraa enemmän hyvää kuin pahaa?
Haluan vaimolle hyvää, mutta en tiedä, onko tässä tilanteessa parempi jättää kertomatta ja antaa vaimon elää sairaassa liitossa vai kertoa ja antaa mahdollisuus lähteä. Mutta todennäköisesti hän jäisi lasten kanssa ja minua huolestuttaa tuo masennustausta.
Mies lähinnä iljettää minua. Totta kai olin aikoinaan loukkaantunut ja surullinen, mutta minun elämääni ei tuhlaantunut kuin hetki. Mielestäni nainen ansaitsee paremman miehen.
Vierailija kirjoitti:
Ero ei tarkoita yh-vanhemmuutta.
Hei trolli ap, älä himoitse lähimmäisesi puolisoa. Ei sulla ole mitään kerrottavaa edes tälle vauvapalstalle. Koit keksiä jotain nasevampaa ja fressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta kuormitusta se lisää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kerro! Petturit ovat pahinta syöpää, mitä maa päällään kantaa. He ovat ansainneet kaiken paskan. On kauhea kohtalo, jos joutuu vuosikausia elämään suhteessa, joka on pelkkää valetta ja petosta. Tee se, räjäytä mätäpaise!
Pettäjälle pettämisen paljastuminen on usein helpotus, eikä mitään paskaa. Olen jutellut usean pettävän kanssa, (jostain syystä näitä on lähipiiriini pesiytynyt) ja lähes kaikki ovat sanoneet, että jopa jollain tavalla toivoisivat pettämisen paljastuvan. Olisi pakkorako ulos huonosta suhteesta, johon mm taloudelliset asiat ja lapset ovat heidän mielestään heidät jotenkin jumittaneet ja josta on hankala lähteä. Yksi näistä jäikin kiinni, ja ainakin hänellä tuo mielipide piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta kuormitusta se lisää kaikille.
Minulla se ainakin vähensi kuormaa ja työmäärää, kun mies alkoi viimein hoitaa oman osuutensa lapsista ja kotitöistä, kun lapset ovat hänellä joka toisen viikon.
Nämä on hankalia juttuja, jos toisella on vakavia mielenterveyden ongelmia. Voi olla, että pettämisen taustalla on alunperinkin tilanne, jossa pettäjä ei uskalla lähteä koska pelkää toisen vahingoittavan itseään. Eihän se toki järkevää ole, koska ihan yhtälailla se pettäminenkin sattuu, jos ja kun siitä jää kiinni. Ja kyllä jää jos tuolla tavalla ympäriinsä paneksii. Eri juttu joku yksittäinen salasuhde luotettavaan kumppaniin. Mutta jos tässä on takana pelko vaimon itsetuhoisuudesta, niin se voi realisoitua kun uskottomuus paljastua. Pahimmassa tapauksessa. Voi myös olla, että vaimo on itsekin onneton parisuhteessa ja teet hänelle palveluksen antamalla hyvän syyn erota.
Todennäköisesti tietää ainakin osatotuuden. Ehkä siksi on ollut masentunutkin.
Tuntemassani vastaavassa tilanteessa pettäjä toi taudin kotiin. Seurasi paljon p*skaa, mutta jäivät yhteen, koska petetty lopulta pystyi elämään asian kanssa. Oli niin hirveää kyllä, että en usko petturin toistaneen sekoiluaan. Yhteiset lapset olivat niin iso juttu molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäjälle pettämisen paljastuminen on usein helpotus, eikä mitään paskaa. Olen jutellut usean pettävän kanssa, (jostain syystä näitä on lähipiiriini pesiytynyt) ja lähes kaikki ovat sanoneet, että jopa jollain tavalla toivoisivat pettämisen paljastuvan. Olisi pakkorako ulos huonosta suhteesta, johon mm taloudelliset asiat ja lapset ovat heidän mielestään heidät jotenkin jumittaneet ja josta on hankala lähteä. Yksi näistä jäikin kiinni, ja ainakin hänellä tuo mielipide piti.
Itsekin tilanteessa jossa osin toivon kiinnijäämistä, jotta puoliso päästäisi irti. En tunnusta, koska se käräyttäisi samalla toisen osapuolen, ja se ei taas ole minun päätökseni tehdä. Mutta paljastuminen ratkaisi monta asiaa.
Vaimo olisi varmasti jättänyt miehen jo ajat sitten, jos olisi tiennyt. Masennuksesta päätellen puoliso ei voi hyvin tuossa suhteessa.
Olisi julmaa olla kertomatta.