Ehdotus: Kirkkoon kuulumattomat töihin kirkollisina juhlapyhinä
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin toivon, etten päädy kirkkomaalle, mutta ei se minusta kiinni ole.
Olisi kiinnostavaa kuulla miksi ajattelet noin? Koetko siihen liittyvän jonkinlaista (taika)uskoa, että kirkolla tai uskonnolla voisi olla vaikutusta sinuun, jos olet heidän maillaan, vaikkakin jo kuolleena (tai ehkä juuri siksi, että olet kuollut). Ei kai pitäisi olla mitään väliä, missä kuolleena makaa? Jos ei usko uskontoihin, niillä ei luulisi olevan merkitystä hautapaikkaan.
Tyypillistä uskovaisille, että aina kuvitellaan, että muut uskovat ties mihin taikauskoihin. En kaipaa hautapaikkaa muistomerkillä. Enkä todellakaan halua, että minun rahojani maksetaan kirkolle mistään syystä. Kirkko on monopolisoinut kuoleman, joten tiedän kyllä että tuhkaus on pakko ostaa seurakunnalta, mutta hautapaikka ei ole pakollinen. Mutta tosiaan, ei tämä ole minun päätettävissäni, vaikka jälkipolville olenkin toiveeni kertonut, joten eihän sillä sinänsä ole väliä.
Käyttäjä38432 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Olenkin usein miettinyt, miksi ihmeessä joku kirkkoon kuulumaton viettää esimerkiksi joulua tai pääsiäistä. Eikö se riitele hänen maailmankatsomuksensa kanssa?
Mä olen ateisti ja vietän jouluna Julea. Eli meillä juhlitaan sitä, että pimeys on "voitettu" ja mennään taas kohti valoa. Syödään, juodaan ollaan yhdessä perheenä. Lapsi saa lahjoja, muille ei osteta. Pääsiäistä en vietä. (Toki olen lomalla, koska teen toimistotyötä ja työpaikka on "kiinni").
Ei osu 24.pv. Talvipäivänseisauhdusta, jos sitä viettää osuu yleensä aina 21 tai 22.päivään.
Lapsi sai lahjoja-Jeesus lapsi. Joulu on siitä hyvä että sen muistoa kunnioitetaan antamalla lahjoja, myös ateistit tekevät näin. Myös aikuiset keskenään ihan fine.
Toivoa ei ole kokonaan menetetty.
Mielenkiintoinen fakta, että roomalaisessa kalenterissa talvipäivänseisaus on 25.12. Ei taida olla ihan sattumalta siis valittu Jeesuksen syntymäpäiväksi...
Ok, mutta sitten meille kirkkoon kuuluville myös pakollinen messussa/Jumalanpalveluksessa käyminen.
Pyhäpäivistä saa tuplapalkkaa, monet haluavat olla töissä pyhinä jos mahdollista. Jos pyhätyö olisi kirkkoon kuulumattomien etuoikeus, niin muut kadehtisivat heitä korotetun palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ok, mutta sitten meille kirkkoon kuuluville myös pakollinen messussa/Jumalanpalveluksessa käyminen.
Jos siitä maksetaan korvaus, ei täyttä tuntipalkkaa mutta kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä maksetaan korvaus, ei täyttä tuntipalkkaa mutta kohtuullinen.
Mitähän jeesus tykkäisi asettamastasi jumalanpalveluksessakäynnin ehdosta?
Ehdotus: kirkkoon kuuluvat sullotaan kirkkoon kirkollisina juhlapyhinä. Kun kaikki jäsenet ovat kirkossa, kirkon ovet lukitaan kiinni ja kirkkoon kuuluvat nauttivat kirkollisesta juhlapyhästään 8 h. Sen jälkeen voidaan ovet avata. Näin saatte vastinetta kirkollisverolle.
varmaan tämä on jo sanottu, mutta kaikilla pitää olla samat etuutet riippumatta siitä mihin uskoo tai on uskomatta. toki asia voidaan ratkaista niin että lakkautetaan kaikki uskontoon liittyvät vapaat ja annetaan tilalle vastaava määrä vapaapäiviä jotka eivät liity yhtään mihinkään.
Entäs jos paloasemalla on vain kirkkoon kuuluvia pelastushenkilöitä niin suljetaanko se paloasema pyhiksi kun ne pelastushenkilöt ovat kotona viettämässä pyhää?
Vastaavasti sitten ammattiliittoihin kuulumattomien ei tule saada työehtosopimuksien mukaisia lakia paremmiksi sovittuja asioita, vaan saisivat tyytyä työlainsäädännön turvaamiin minimiehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Muistutit juuri siitä suunnattomasta lähimmäisenrakkaudesta, jota te kristityt aina jaksatte toitottaa ja joka ilmenee kerta toisensa jälkeen hyvinkin pinnallisena ja tekopyhänä.
Kiitos siitä, aloittaja.
Kyllä, sillä keltäs muulta sitä olisi kerrasta toiseen löydyttävä samalla kun te naureskelette, ivaatte, haukutte psykoottisiksi tai hulluiksi, halvennatte ja elätte itse täysin ilman lähimmäisenrakkautta. Melkoista kaksinaismoralismia. Olen kääntänyt nyt jo niin monta poskea että mulle riitti. Kääntäkää ite poskenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin toivon, etten päädy kirkkomaalle, mutta ei se minusta kiinni ole.
Olisi kiinnostavaa kuulla miksi ajattelet noin? Koetko siihen liittyvän jonkinlaista (taika)uskoa, että kirkolla tai uskonnolla voisi olla vaikutusta sinuun, jos olet heidän maillaan, vaikkakin jo kuolleena (tai ehkä juuri siksi, että olet kuollut). Ei kai pitäisi olla mitään väliä, missä kuolleena makaa? Jos ei usko uskontoihin, niillä ei luulisi olevan merkitystä hautapaikkaan.
Tyypillistä uskovaisille, että aina kuvitellaan, että muut uskovat ties mihin taikauskoihin. En kaipaa hautapaikkaa muistomerkillä. Enkä todellakaan halua, että minun rahojani maksetaan kirkolle mistään syystä. Kirkko on monopolisoinut kuoleman, joten tiedän kyllä että tuhkaus on pakko ostaa seurakunnalta, mutta hautapaikka ei ole pakollinen. Mutta tosiaan, ei tämä ole minun päätettävissäni, vaikka jälkipolville olenkin toiveeni kertonut, joten eihän sillä sinänsä ole väliä.
En kuulu kirkkoon enkä usko mihinkään jumaliin. "Tyypillistä uskovaisille" -naljailusi meni siis ihan metsään. Toisaalta on hyvinkin tyypillistä mammoille, että kuvitellaan omia ja vedetään hatusta johtopäätöksiä aggressiiviseen tyyliin, koska ei osata olla asiallisia. Ihan kuin ei-uskovainen ei voisi kysyä samoja kysymyksiä. Nimenoman juuri siksi kysyin, kun itse en voisi vähempää välittää, missä kuolemani jälkeen olen. En minä silloin enää asiasta tiedä, mutta sinä kai kuoltuasikin mietit hautapaikkaasi.
Ihan olisit voinut vain vastata, ettet halua rahojasi käytettävän kirkon hyväksi.
Toivottavasti jatkat päivääsi hieman ystävällisemmin.
Duunari kirjoitti:
Vastaavasti sitten ammattiliittoihin kuulumattomien ei tule saada työehtosopimuksien mukaisia lakia paremmiksi sovittuja asioita, vaan saisivat tyytyä työlainsäädännön turvaamiin minimiehtoihin.
Mitä sitä turhaan lakipykäliäkään heille tuhlataan. Sopikoot paikallisesti vaan.
Sopii, olen eronnut kirkosta 30v sitten ja saman verran tehnyt kirkollisia pyhiä ja normipyhiä töitä, ei tunnu missään paitsi palkkapussissa.
T. Kaupantäti
Hyvä idea, kannatan. Kirkkoon kuulumattomilta voisi ensiksi ottaa pois pyhätyökorvaukset. Eiväthän he sellaista tarvitse, kun sunnuntait ovat heille tavallisia päiviä muiden päivien joukossa.
Maskottikeisari kirjoitti:
Hyvä idea, kannatan. Kirkkoon kuulumattomilta voisi ensiksi ottaa pois pyhätyökorvaukset. Eiväthän he sellaista tarvitse, kun sunnuntait ovat heille tavallisia päiviä muiden päivien joukossa.
Voi kuinka kristillinen lähimmäisenrakkaus oikein hehkuu sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat juhlapyhät on kirkko vain kaapannut itselleen. Pakanalliset juhlat on lakkautettu.
Tosiuskoville voisi kuitenkin antaa halutessaan luvan pitää pääsiäisenä viikon kesälomastaan edellyttäen, että he käyvät joka päivä jumalanpalveluksessa, pitävät lisäksi aamu- ja iltahartauden sekä lukevat koko pitkänperjantain Raamattua ja Katekismusta. Tätä on helppo valvoa livestreamauksen avulla.
Mikä se on, tosiuskova? Saako taivaspaikan vain käymällä kirkossa?
Raamatun usko on siitä kaikesta vapaa, mm. Rukoilla voi ilman maahan heittäytymistä tai elehtimistä, ääneti ja hiljaa.
Sen voi tehdä missä vain. Ääneen tai ilman. Yhdessä tai yksin.
Tämä antaa vapauden elää annettujen ohjeiden mukaan; niin hyvin kuin voi.
Synnittömänä ei kukaan pysty elämään, siksi on armo, joka on niin suuri että ne jotka sitä pyytävät, voivat saada anteeksi.
Uskosta vaaditaan todisteita se on hieman absurdia, koska jos meillä olisi tieteen keinoin todistettu tämä se ei olisi enää uskoa vaan valintakysymys..
Kirkossa kävijöille: ei ole haittaa, ellei saarnaaja ole eksynyt.
Patriot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai se kirkkoon kuuluminen mitään siitä kerro, onko uskonnollisella juhlapäivällä merkitystä henkilölle. Pitäisi siis olla joku testi että kuka uskoo ja kuka ei ja jakaa vapaat tämän mukaan, mikä on nyt tietysti absurdi ajatus. Lisäksi esim. joulua vo
i hyvällä syyllä pitää enemmän maallisena kuin uskonnollisena juhlana.Eikä Jeesus edes syntynyt jouluna!! Ottakaa nyt vähän selvää näistä asioista.
Jeesus syntyi hyvin lähellä päivänä jolloin kirkas tähti loisti maasta katsottuna paikan päällä missä syntymä tapahtui.
Sittemmin on väitetty että sellaista tähteä ei ollut kunnes oli laskettu että useampi tähti oli konjunktiossa aiheuttan selkeästi kirkkaamman yhden tähden näkymän. Sinä päivänä hän syntyi.
Patriot
Oikeistolta pois kaikki vasemmiston taistelemat edut!
Käy minulle, jos kirkko erotetaan valtiosta kaikissa asioissa.