Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotus: Kirkkoon kuulumattomat töihin kirkollisina juhlapyhinä

Vierailija
30.11.2022 |

Mitä mieltä moisesta ehdotuksesta?

Kommentit (270)

Vierailija
221/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskontoa ja työmarkkinoita pitäisi sotkea mitenkään keskenään tai miksi aloittaja sotkee? Viikonloput ovat vakiintuneesti vapaita niillä aloilla joilla tarvetta työn teettämiselle ei ole, eikä sillä ole enää mitään tekemistä nykyaikana kristinuskon kanssa (kirkkoon kuuluvistakin vain osa uskoo kirkon opetukseen). Jotenkin se epätasa-arvo eri alojen välillä on korvattava että niilläkin aloilla joilla työtä on tehtävänä viikonloppuisin, iltaisin ja öisin, riittää työvoimaa.

Vierailija
222/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai se kirkkoon kuuluminen mitään siitä kerro, onko uskonnollisella juhlapäivällä merkitystä henkilölle. Pitäisi siis olla joku testi että kuka uskoo ja kuka ei ja jakaa vapaat tämän mukaan, mikä on nyt tietysti absurdi ajatus. Lisäksi esim. joulua vo

i hyvällä syyllä pitää enemmän maallisena kuin uskonnollisena juhlana.

Eikä Jeesus edes syntynyt jouluna!! Ottakaa nyt vähän selvää näistä asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus: kirkkoon kuuluvien ja muidenkin kristittyjen on elettävä Raamatun ohjeiden mukaan. Kirjaimellisesti.

Kyllä, jotta aloittajan ehdotus olisi tasapuolinen, kirkkoon kuuluvien tulisi pakollisena käydä myös jumalanpalveluksessa joka sunnuntai ja kaikkina kirkollisina juhlapyhinä.

Vierailija
224/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Olenkin usein miettinyt, miksi ihmeessä joku kirkkoon kuulumaton viettää esimerkiksi joulua tai pääsiäistä. Eikö se riitele hänen maailmankatsomuksensa kanssa?

Hän viettää vapaapäiviään kuten muutkin. Mikä maailmankatsomus riitelee vapaapäivän viettämisen kanssa mielestäsi?

225/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan myöskin, että kirkolta valtion tuet ja verotusoikeus pois, kunnes alkavat suhtautus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin yhtenvertaisesti kuten laki vaatii.

Henkilötasolla jokainen kristitty arvostaa kaikkia yhdevertaisina. Kirkkolaki kuitenkin rajoittaa asioita.

Raamattu taas neuvoo; toteamus on Jumalan kauhistus koskien lähinnä näitä ei normaaleita käytösmalleja.

Mikäli raamatun neuvoja ei noudateta, maailma kaatuu.. tämä taas on hyvää vauhtia jo toteumassa. Ai niin , näistä ei saanu kai puhua ollenkaan

Patriot

Vierailija
226/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas taas8 tyhmä ehdotus! Suomessa on uskonnon vapaus eikä kenenkään ole pakko kertoa mihin uskontokuntaan/kirkkoon kuuluu tai jos ei kuulu mihinkään, verottaja on ainoa jolle pitää kertoa jotta verottaja tietäää peritäänkö vai ei henkilöltä kirkollisveroa.

Sen jäsenmaksun periminen ei pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä alunperinkään.

Totta, moni ei edes huomaakaan, miten paljon sitä veroa peritään.

Meillä laskettiin, että 40 työvuonna on perheemme säästänyt nykyrahassa ainakin 10 000 euroa, todennäköisesti enemmän.

Tottakai ne, jotka haluavat, voivat maksaa kirkollisverojaan, mutta mieluummin niin, että kirkko lähettää laskun  vuoden lopussa. Tilinauhasta se jää usein huomaamatta.

Vierailija
227/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja miksi ne uskonnottomat silti haudataan kirkkomaahan ja vieläpä samaan hintaan kuin ikänsä kirkollisveroa maksaneet? Uskonnottomilla voisi olla ihan omat hautuumaansa jota ylläpitäisivät miten tahtovat.

Mutta nämähän haluavatkin vain olla vapaamatkustajana ja kerätä vain rusinat pullasta!

Luuletko että minä olen säätänyt lain hautaustoimen järjestämisestä? minin vikaniko se on ettei muita hautausmaita ole? Siihen on ihan syynsä miksi kropsut pyritään saamaan samaan paikkaan eikä hautailla minne sattuu.

Vierailija
228/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat juhlapyhät on kirkko vain kaapannut itselleen. Pakanalliset juhlat on lakkautettu.

Tosiuskoville voisi kuitenkin antaa halutessaan luvan pitää pääsiäisenä viikon kesälomastaan edellyttäen, että he käyvät joka päivä jumalanpalveluksessa, pitävät lisäksi aamu- ja iltahartauden sekä lukevat koko pitkänperjantain Raamattua ja Katekismusta. Tätä on helppo valvoa livestreamauksen avulla.

Vierailija
229/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Olenkin usein miettinyt, miksi ihmeessä joku kirkkoon kuulumaton viettää esimerkiksi joulua tai pääsiäistä. Eikö se riitele hänen maailmankatsomuksensa kanssa?

Kun ne alunperin pakanajuhlia, siksi. Mietin miksi kirkkoon kuuluvat juhlivat pakanajuhlia ?

Vierailija
230/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluvien pitäisi sairauden kohdatessaan vain rukoilla Jumalaa parantamaan, eikä mennä tiedeuskovien lääkäreiden pakeille.

231/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38432 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Entä jos jollakin on oma usko (uususkonto) joka on kuin Kirkko ja se vaatii pyhiä runsaasti.

Ei ole kuin yksi ainoa usko, muut ovat pakanaoppeja.

Raamattu hyvin yksiselitteisesti kertoo -alkaa tyhjyydestä ; ei ollut mitään, ei eläimiä, ihmisiä EI näitä uskontoja pakanaoppeja ei yhtään mitään, ennen kuin luoja aloitti luomisensa.

MIKÄ IHME SE sitten on jos vuosituhansien aikana keksitään uusia pakana-palvontanuotoja kun valittu kansakin 40 päivän ja 40 yön aikana odottaessaan niitä käskyjä valoivat kultaisen vasikan ja palvoivat sitä?

Sinä et keskustele, sinä saarnaat. Mene pois.

Pakanat eivät kestä totuutta. En saarnaa, nämä asiat eivät ole keksimiäni, vaan raamatusta.

Kuulun itse kirkkoon, vaan en noudata kaikkia kirkon juttuja, mieluummin raamatun.Ev.lut. on erkaantunut ja kääntymässä pakanaopiksi. Johtaa ihmisiä jopa harhaan.

Patriot

Vierailija
232/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on taas joulu lähestymässä, kun tämäkin ketju on kaivettu esille... Näin kirkkoon kuuluvana kristittynä sanon, että annetaan kaikkien tasapuolisesti nauttia lepohetkistä ja vapaista, eikä omita "kirkollisia Pyhiä" (usein pakanallista alkuperää) itsellemme. Tuntemani kirkkoon kuulumattomat ja ateistit viettävät pyhät tavallaan, tavaten läheisiään ja keräten taas voimia arjen pyörittämiseen - tämän ei todellakaan pitäisi olla  vain kirkkoon kuuluvien etuoikeus.

Vierailija
233/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ateisti ja vietän jouluna Julea. Eli meillä juhlitaan sitä, että pimeys on "voitettu" ja mennään taas kohti valoa. Syödään, juodaan ollaan yhdessä perheenä. Lapsi saa lahjoja, muille ei osteta. Pääsiäistä en vietä. (Toki olen lomalla, koska teen toimistotyötä ja työpaikka on "kiinni").

Vierailija
234/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja miksi ne uskonnottomat silti haudataan kirkkomaahan ja vieläpä samaan hintaan kuin ikänsä kirkollisveroa maksaneet? Uskonnottomilla voisi olla ihan omat hautuumaansa jota ylläpitäisivät miten tahtovat.

Mutta nämähän haluavatkin vain olla vapaamatkustajana ja kerätä vain rusinat pullasta!

Luuletko että minä olen säätänyt lain hautaustoimen järjestämisestä? minin vikaniko se on ettei muita hautausmaita ole? Siihen on ihan syynsä miksi kropsut pyritään saamaan samaan paikkaan eikä hautailla minne sattuu.

Kirkko aikanaan ehdottomasti halusi hautaustoimen monopolin itselleen ja sai sen vain, jos lupasi "peruspalvelut" eli sen hautapaikan samalla hinnalla kaikille. Uskonnottomia hautausmaita on yritetty aina välillä saada aikaan, mutta kirkko torppaa nämä hyvin tehokkaasti. Valtiokompensoi tätä yhteisöverotuotoilla, joten kirkko tienaa tällä. Nykyään on tosin mahdollista sirotella tuhkat ilman hautapaikkaa, joten nähtäväksi jää miten kirkon hautausmaiden käy. Itse ainakin toivon, etten päädy kirkkomaalle, mutta ei se minusta kiinni ole.

235/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ateisti ja vietän jouluna Julea. Eli meillä juhlitaan sitä, että pimeys on "voitettu" ja mennään taas kohti valoa. Syödään, juodaan ollaan yhdessä perheenä. Lapsi saa lahjoja, muille ei osteta. Pääsiäistä en vietä. (Toki olen lomalla, koska teen toimistotyötä ja työpaikka on "kiinni").

Ei osu 24.pv. Talvipäivänseisauhdusta, jos sitä viettää osuu yleensä aina 21 tai 22.päivään.

Lapsi sai lahjoja-Jeesus lapsi. Joulu on siitä hyvä että sen muistoa kunnioitetaan antamalla lahjoja, myös ateistit tekevät näin. Myös aikuiset keskenään ihan fine.

Toivoa ei ole kokonaan menetetty.

Patriot

Vierailija
236/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38432 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osu 24.pv. Talvipäivänseisauhdusta, jos sitä viettää osuu yleensä aina 21 tai 22.päivään.

Lapsi sai lahjoja-Jeesus lapsi. Joulu on siitä hyvä että sen muistoa kunnioitetaan antamalla lahjoja, myös ateistit tekevät näin. Myös aikuiset keskenään ihan fine.

Toivoa ei ole kokonaan menetetty.

Mä niin arvasin, että tämän ottaa joku esille. Vietän Julea 24-26 päivä, koska silloin nyt sattuu olemaan sitä vapaata (työpaikka on kiinni). Sinänsä mulle on sama minä päivänä sitä vietän. (Ja muuten Jeesus ei syntynyt lähelläkään joulukuun 24. päivää). Lapselle ostan lahjoja, koska kouluikäisenä tietää, että niitä muutkin silloin saavat. En kunnioittaakseni yhtään mitään. Mulle se juhla on se normaali parempi ruoka ja yhdessäolo.

Vierailija
237/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pyhätyökorvaukset voisi ottaa pois kirkkoon kuulumattomilta. Eiväthän he pidä pyhäpäivää pyhänä, vaan heille se on päivä muiden joukossa, joten ei heille tule mitään ylimääräistä korvausta silloin maksaa.

Suomessa toimii evankelis-luterilainen kirkko, roomalais-katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko, Jehovantodistajat, Adventtiseurakunta, Lestadiolaiset, Juutalainen seurakunta ja ties kuinka monta muuta kirkkoa onkaan. Onko näistä joku uskonto niin erikoinen, että sillä pitää olla paremmat oikeudet kuin ateisteilla on?

Pyhätöitä tekevät myös papit ja diakonit sekä kanttorit, maksetaan heille pyhätyöstä korotettua palkkaa?

Pyhätyökorvaukset eli kaksinkertainen palkka on alun perin sen takia maksettu, kun julkisella liikennevälineellä ei pääse työpaikalle vaan pitää ne kulkea taxilla, jos ei ole varaa oman auton käyttöön työmatkalla.

Pyhätyön palkka on tullut osaksi työehtosopimusta, jonka laatijoina ovat olleet työnantaja- ja ammattiliitot. Sieltä se on sitten tullut työaikalakiin, jota on viimeksi päivitetty 2019.

Vierailija
238/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin toivon, etten päädy kirkkomaalle, mutta ei se minusta kiinni ole.

Olisi kiinnostavaa kuulla miksi ajattelet noin? Koetko siihen liittyvän jonkinlaista (taika)uskoa, että kirkolla tai uskonnolla voisi olla vaikutusta sinuun, jos olet heidän maillaan, vaikkakin jo kuolleena (tai ehkä juuri siksi, että olet kuollut). Ei kai pitäisi olla mitään väliä, missä kuolleena makaa? Jos ei usko uskontoihin, niillä ei luulisi olevan merkitystä hautapaikkaan.  

Vierailija
239/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki uskovaiset kuulu kirkkoon. Ennemminhän se on niin, et meidät uskikset ollaan ajamassa kirkosta pois kaikilla liberaaleilla hömpötyksillä.... Vielä hetken kuulun kirkkoon, kohta riittää.

Vierailija
240/270 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko aikanaan ehdottomasti halusi hautaustoimen monopolin itselleen ja sai sen vain, jos lupasi "peruspalvelut" eli sen hautapaikan samalla hinnalla kaikille. Uskonnottomia hautausmaita on yritetty aina välillä saada aikaan, mutta kirkko torppaa nämä hyvin tehokkaasti. Valtiokompensoi tätä yhteisöverotuotoilla, joten kirkko tienaa tällä. Nykyään on tosin mahdollista sirotella tuhkat ilman hautapaikkaa, joten nähtäväksi jää miten kirkon hautausmaiden käy. Itse ainakin toivon, etten päädy kirkkomaalle, mutta ei se minusta kiinni ole.

Valtio perii kirkon puolesta verojen yhteydessä myös kirkollisveron, ja maksaa kirkolle 200 miljoonaa euroa vuosittain tämän veron lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän