Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vältimme viime tipassa suuren POMMIN, kun emme ostaneetkaan sähköomakotitaloa!

Vierailija
29.11.2022 |

Kyllä meitä on miehen kanssa naurattanut, että saatiin yläkerrasta varmasti johdatusta. Alettiin nimittäin tutkia sähkön hinnanmuodostumista ja tajuttiin, että moni joutuu liriin tuulettomana talvena. Ja talvella ei tuule. Vältimme siis täydellisen POMMIN. Meitä naurattaa.

Naurattaa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on varaa maksaa sähköstä:) Tämän kuun lasku tulee olemaan alle 400e joten ei huolestita.

Tammi-helmikuulle olen varannut 1500e/kk ilman että tulee rahallisia ongelmia.

Vierailija
22/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja talvella ei tuule."

Talvi on itse asiassa tilastojen mukaan tuulisempi kuin kesä. Tuuletonta on vain ihan kovimmilla pakkasilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja talvella ei tuule."

Talvi on itse asiassa tilastojen mukaan tuulisempi kuin kesä. Tuuletonta on vain ihan kovimmilla pakkasilla.

Nyt on ollut pari viikkoa käytännössä tuuletonta. Kuis se nyt tuollai?

Vierailija
24/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen maksaa aina. Lämmitys maksaa aina. Mikään ei ole muuttunut.

Muutaman satasen lisäkulu talven aikana ei juuri hetkauta. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita.

Vierailija
25/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole mitään nauramista toisten ahdingosta.

Vierailija
26/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa? Mua ihmetyttää että tuo on jollekin vasta nyt valjennut. Sähköllä lämmittäminen on ollut aina kallista, jopa sen "halvan" sähkön aikana. Ekan taloni ostin noin 20 vuotta sitten, kyllä silloinkin kannatti vältellä suorasähkölämmitystä. 

Kyllä on propaganda uponnot sinuunkin, suorasähkölämmitys on ollut edullisin lämmitysmuoto tähän asti, millään mulla ei niin edullisesti lämmitä taloaan. Meillä ennen tätä talvela on suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa mennyt n. 200€/kk sähköön (siirtoineen) kuukaudessa lämmityskaudella, sisältäen kaiken käyttösähkön. Lämmityksen osuus tuosta n. 100 euroa ja kun lämmityskausi on marras-huhtikuu se tekee n. 500-600€/vuosi lämmitykseen.

Kerro yksikin lämmitysmuoto, joka on tuota edullisempi, helpompi ja huoltovapaampi. Ai niin, ei niitä ole.

Itse asun oikein mieluusti suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa :)

Meillä menee 30 € sähköön kuussa kerrostalossa pääkaupunkiseudulla. Revi siitä.

Minä maksan enemmän kuin mielelläni lämmityksestä 100€/kk kunhan en joudu asumaan kuppaisessa betonikuutiossa pääkaupunkiseudulla 😁 kuvasit juuri yhdellä lauseella pahimman mahdollisen asumismuodon. Btw... millä se sun kuutiosi lämpenee? Todennäköisesti vastikkeesi on suurempi kuin minun asumiskuluni kuukautta kohden, ihan sähköineen kaikkineen. Ja vaikka vastikkeesi olisi kympin-pari edullisempi kuin minun kulunut omakotitalossa, asumismukavuuteni on niin moninkertaisesti korkeampi, että maksan sen ilomielin.

Vierailija
27/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja talvella ei tuule."

Saahan tätä tosiasiaa alapeukuttaa, mutta sahko.tk:sta selviää, että pörssisähkön hinta nousi 17. päivä marraskuuta, josta lähtien tuulivoiman osuus sähkön tuotannosta on ollut muutama prosentti.

Vierailija
28/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja talvella ei tuule."

No ensinnäkin ei ole ollut tuuletonta ja toisekseen puhuttiin keskiarvoista. Ei se että talvella on keskimäärin tuulisempaa tarkoita ettei talvella voisi olla tuulettomia jaksoja. Tietysti voi olla kuten kesällä tuulisia. Mutta silti keskiarvo on talvella isompi tuulisille päiville.

Vierailija
29/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja talvella ei tuule."

Saahan tätä tosiasiaa alapeukuttaa, mutta sahko.tk:sta selviää, että pörssisähkön hinta nousi 17. päivä marraskuuta, josta lähtien tuulivoiman osuus sähkön tuotannosta on ollut muutama prosentti.

Ymmärrät varmaan käsitteen keskimäärin? Se ei tarkoita että joku asia olisi varmaa mutta se on todennäköisempää.

Vierailija
30/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja talvella ei tuule."

Kun katsot vaikka täältä tuulivoiman tuotantoa (https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/) ja valitset tarkastelujaksoksi koko vuoden niin näet aika selvästi miten kesän tuotanto on matalampi kuin talven. Tietenkin päiväkohtaiset vaihtelut ovat joka aikana suuria mutta trendi on ihan selvä.

Vierailija
31/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hienoa että Ap on hyvällä tuulella. Tässä hieman faktaa tuosta talvella tuulemisesta.

Talvella tuulee enemmän kuin kesällä. Lisäksi kylmä talvi-ilma on tiheämpää kuin lämmin ilma, joten tuotantoa tulee talvella senkin vuoksi enemmän kuin kesällä. Vuositilastoista nähdään, että tuulivoima  tuottaa eniten sähköä silloin kun sitä myös kulutetaan eniten, ja se sopiikin siksi mainiosti pohjoisiin oloihimme.

https://tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta-2/tietopankki/tuuliv…

Vierailija
32/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio maksaa tulevana talvena yli 500 euron sähkölaskut. Ja ensi keväänä sähkön hinta romahtaa.

Kannattaa lukea uutisia.

Vierailija
33/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio maksaa tulevana talvena yli 500 euron sähkölaskut. Ja ensi keväänä sähkön hinta romahtaa.

Kannattaa lukea uutisia.

Ei romahda, koska sota jatkuu, eikä OL3 ole toiminnassa.

Vierailija
34/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa? Mua ihmetyttää että tuo on jollekin vasta nyt valjennut. Sähköllä lämmittäminen on ollut aina kallista, jopa sen "halvan" sähkön aikana. Ekan taloni ostin noin 20 vuotta sitten, kyllä silloinkin kannatti vältellä suorasähkölämmitystä. 

Tämä. Mielestäni se "normaaliaikojen" 150e kuussa sähköön omakotitalossa on ihan mielipuolista. Palkkani on hyvä, mutta ei sellaista palkkaa ole olemassakaan että siitä törsäisin sähköön noin järjettömän summan.

150 € sähkölämmityksestä on sun mielestä liikaa, mutta 170 € kaukolämmöstä on pikkuhiluja? 

Ei se lämmittäminen ilmaista ole muillakaan lämmitysmuodoilla. 

Nyt osalla on sellainen outo ajatus, että vain sähkölämityksestä täytyy maksaa, kaikki muu lämmitys on ilmaista.

Vierailija
35/35 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea uutisia.

Ei maksa.

Jos sähkölasku on tammikuussa 1000 € ja muina kuukausina 300 €, vähennystä saa lainkaan.

Valtio antaa 60 % verovähennystä siitä osasta sähkölaskua, joka ylittää 2000 € tammi-huhtikuun aikana.  Omavastuu on kuitenkin 100 €, siksi laskujen yhteenlasketun summan  on oltava enemmän kuin 2100 € jotta voisi saada  vähennystä (poikkeuksena kotitalousvähennystä saavat). 

Jos tammi-huhtikuun sähkölaskut ovat yhteensä 2200 €, saa verovähennystä 60 €.

(Paitsi jos saa myös kotitalousvähennyksiä, silloin verovähennystä 2200 € sähkölaskuihin voi saada 120 €.)

Sähkönsiirrosta aiheutuvia kuluja ei huomioida sähkövähennyksessä. Ne saa maksaa joka tapauksessa kokonaan itse. Joulukuun sähkölaskua ei huomioida lainkaan, vaikka sen eräpäivä olisi tammikuussa.

Sitten jos sinulla ei ole verotettavaa tuloa etkä voi hakea verovähennystä (koska et maksa veroja), voit hakea tukea erikseen jokaiselta kuukaudelta, jolla sähkölasku on yli 400 €.