Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan täällä jättänyt new agea/terapioita/henkistä kasvua taakseen?

Vierailija
28.11.2022 |

Yleensä kuulee, miten joku "maallinen" kuvailee tuttujen tai tuntemattomien hurahtamista, tai joku asiassa sisällä oleva puolustelee henkisyyttä. Uusista hoidoista tuleekin pysyvä elämäntapa ja maailmankatsomus.

Olen itse käynyt "hihhulipuolella", mutta jätin sen. Kävin siis vuosia erilaisissa ryhmissä, terapioissa jne. ja välillä otin uuden maailmankuvan. Nyt olen jättänyt nuo ryhmät muutama vuosi sitten. Olo on välillä yksinäinen, kun kaikki kontaktit ja kaverit oli noista piireistä. Välillä ikävä sitä oloa, että joku henkinen opettaja tietää, miten pitää elää ja että olisi jokin suurempi tarkoitus. Välillä meinaan mennä takaisin koska mitään muuta ei ole tullut tilalle. Esim. meinasin mennä eräälle joogan verkkokurssille, mutta tajusin saavani yhtä paljon tai enemmän hyötyä ja hyvää mieltä yksin luonnossa kävelystä, ilman hihhulioppeja. Onko kukaan kokenut vastaavaa? Vai jääkö henkiselle tielle lähteneet sinne?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että olen vähän kuin maailmojen välissä. Henkiset eivät ymmärrä, miten saatoin jättää opit taakseni. "Maalliset" taas eivät ole käyneet samanlaisia kokemuksia läpi. Yhteisöihin kuuluminen antoi identiteetin.

Vierailija
2/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen vaihe joskus silloin jo kun nuo asiat eivät olleet niin muotia kuin nykyään. Joskus luokkaa 1990-luvulla. Kuuluin paikkakunnan Henkisen kasvun yhdistykseen, missä oli kaikenlaisiin new age asioihin uskovia ihmisiä laidasta laitaan. Mä en koskaan oikein saanut itseäni uskomaan niihin kaikkein "yliluonnollisimpiin" juttuihin kuten menneiden elämien regressioihin, enkeliterapioihin, meediotouhuun. Puuhastelin sitten vaan vähän voimakristallien ja suitsukkeiden kanssa ja yritin meditoida ja joogata saavuttaakseni henkisen valaistumisen. Reiki-kurssillakin kävin mutta kun en koskaan oppinut edes tuntemaan sitä välitettävää energiaa, niin en saanut uskottua ko. juttuun. 

Lopulta sitten hiipui nuo jutut mun elämästä enkä enää viitsinyt käyttää niihin aikaa. Ei mulla niitä mitään vastaan ole vieläkään enkä mitenkään halveksi ihmisiä, jotka uskoo niihin juttuihin. Jos niistä saa iloa elämään, niin siitä vaan! Itse olen vaan ilmeisesti turhan epäemotionaalinen, rationaalinen ja skeptinen ihminen että pystyisin oikein sukeltamaan kunnolla henkisyyden syvyyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jumalan luokse ei pääse muutoin kuin Jeesuksen kautta. Et tarvitse ihmisiä neuvomaan tai kertomaan miten kannattaisi elää, voit turvata Kaikkivaltiaaseen Jumalaan suoraan Jeesuksen nimessä.

Vierailija
4/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken sille tielle lähtee, sille tielle jää.

Vierailija
5/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki uushenkiset harrasta ryhmiä tai aivopesuja. Luonto on hyvä. Joillekin riittää kirjat, musiikki ja video. Oma ajattelu. Ulkomaillakin on erilaisia ryhmiä. Jos on huono ryhmä tai ei yhteistä, ei kai kannatakaan mennä. Tee omaa juttuasi ja niin löydät jonnekin perille.

Vierailija
6/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Pari kymmentä vuotta harrastin joogaa ja opiskelin itsekin luontaisterapeutiksi ja kaiken maailman energiahoitajaksi. Söin näiden oppien mukaan. Eli kaiken järjen mukaan elin tervehenkisesti. Sitten sairastuin syöpään. Menetin uskoni noihin juttuihin.

Nykyisin olen ateisti. Harrastin noita asioita yksin, esim. kävin eri ryhmissä yksin, niin minulle ei tullut kaveripiirin vaihdosta.

Vierailija
7/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidetäänkö joogan harrastamistakin jonain henkisyyteen hurahtamisena? Eikö se ole lähinnä venyttelyä tms.

Vierailija
8/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pidetäänkö joogan harrastamistakin jonain henkisyyteen hurahtamisena? Eikö se ole lähinnä venyttelyä tms.

Jooga on hindulaisuuden harjoittamisen väline, ja erottamaton hindulaisuudesta.

Nykypäivänä suuri osa harrastajista on ihan pihalla joogasta, ja sanovat että "minulle se on vain jumppaa, en edes usko mihinkään jumaliin"

Kuitenkin samat ihmiset möykkäävät jos kouluissa on kirkon aamunavaus tai lauletaan suvivirttä kouluissa. Mitäs väliä niillä sitten on jos niihin ei kerran usko?

Vierailija
9/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä suuri osa harrastajista on ihan pihalla joogasta, ja sanovat että "minulle se on vain jumppaa, en edes usko mihinkään jumaliin"

Kuitenkin samat ihmiset möykkäävät jos kouluissa on kirkon aamunavaus tai lauletaan suvivirttä kouluissa. Mitäs väliä niillä sitten on jos niihin ei kerran usko?

Uskontoa ei voi harjoittaa vahingossa. Monille jooga on jumppaa. Sinä keksit nyt, että juuri nämä ihmiset vastustavat kristillistä sisältöä koulussa, mutta tämä on ainoastaan sinun mielikuvituksesi tulosta.

Vierailija
10/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jätitkö ryhmäpdykoosit, gurut ja muut ulkokultauset himmelit vai ihan kokonaan omat aatteet?

Minä olen henkistynyt, mutta en todellakaan kaipaa tähän ketään sanomaan miten minun tulisi ajatella ja elää. Etsin tiedon itse ja kysyn jos on kysyttävää. En koe että olisi järkeä verkostoitua näiden Natural High Vibes-ihmisten kanssa. Henkisyys on mun oma asiani.

MUTTA kuinka pelottavaa, minulta kysytään neuvoa ja opastusta, ollaan valmiita uskomaan mitä tahansa. Ihme hihhulit, olisi helppo alkaa vääräksi profeetaksi halutessaan.

Vierailija
11/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa ei voi harjoittaa vahingossa. Monille jooga on jumppaa. Sinä keksit nyt, että juuri nämä ihmiset vastustavat kristillistä sisältöä koulussa, mutta tämä on ainoastaan sinun mielikuvituksesi tulosta.

Uskontojen ytimessä ei ole harrastaminen, vaan ko uskonnon jumalan palveleminen. Uskontojen näkökulmasta ei ole sinänsä merkitystä uskooko näihin jumaliin, vaan se että palveleeko niitä.

Jooga on hindujumalien palvelemista.

Vierailija
12/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä joogaa voi harrastaa ihan vain liikuntamuotona lähimmässä kuntokeskuksessa ja hyvää liikuntaa onkin, jos ei rääkkiliikunta syystä tai toisesta sovi eli ei ole pakko mennä sen henkisen joogan pariin, Ihan youtubestakin löytyy kotijoogavideoita ilman hartausosioita :) Eli toivottavasti joogaa ei nyt leimata uskonnoksi.

Vierailija
13/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä joogaa voi harrastaa ihan vain liikuntamuotona lähimmässä kuntokeskuksessa ja hyvää liikuntaa onkin, jos ei rääkkiliikunta syystä tai toisesta sovi eli ei ole pakko mennä sen henkisen joogan pariin, Ihan youtubestakin löytyy kotijoogavideoita ilman hartausosioita :) Eli toivottavasti joogaa ei nyt leimata uskonnoksi.

Mitä eroa on joogalla ja jumpalla? Mikä siis tekee jumppaamisesta joogaa?

Vierailija
14/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä jätin, että niissä piireissä liikkuu paljon negatiivisesti latautunutta energiaa. Riidanhaluisuutta eri näkemyksistä ja egot on valloillaan. Ketään ei koskaan tulisi ylentää johtajan asemaan. Sinä itse olet ykseys.

Edelleenkin välillä nostan tarotteja itselleni ja pyynnöstä, teen energiahoitoja, meditoin, saan näkyjä tulevasta yms. En kuitenkaan koe tarvitsevani siihen pahaa oloa aiheuttavaa ryhmää.

Oma näkemys on muutoinkin sekoitus Jumal -/Jeesususkoa ja new ageksi nimettyä ajatustapaa. Mitään uskontoa minulla ei kuitenkaan ole. Raamatun on onnistuneesti pilanneet uskonmiehet jo vuosisatoja sitten, joten olen vuosien tutkimisen jälkeen muodostanut oman uskoni, joka yhdistää kaksi eri tapaa toisiinsa.

Vierailija
15/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysytään intialaisilta joogeilta, eli joogan asiantuntijoilta, heidän mielestään joogaa ei saisi harjoittaa kuin pelkästään hindut. He vihaavat sitä, että länsimaiset ovat omineet ja raiskaavat heidän pyhää uskontoonsa liittyvää jumalien palvelemista.

Vierailija
16/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo aloitus tuo "onko kukaan jättänyt henkistä kasvua taakseen"...

Henkiseen kasvuun on jokaisella eri tie, eikä siihen välttämättä tarvita uskomuksia tai uskontoja.

Vierailija
17/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooga on monesti henkinen harjoitus ja oikein tehtynä voi vapauttaa esim tunnelukkoja. Jumppa nyt on vaan jumppaa lihakset edellä.

Vierailija
18/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysytään intialaisilta joogeilta, eli joogan asiantuntijoilta, heidän mielestään joogaa ei saisi harjoittaa kuin pelkästään hindut. He vihaavat sitä, että länsimaiset ovat omineet ja raiskaavat heidän pyhää uskontoonsa liittyvää jumalien palvelemista.

tässä tulee tämä suomalaisen harrastamisen pyhin ydin, kaikki on oltava ryppyotsaista touhua ja kaikessa on mentävä historiassa vähintään 1000 vuotta taaksepäin ettei vain etiketti rikkoonnu :D Ok, ehkä ap:n kannattaa kokeilla pilatesta ja venyttely nimellä kulkevia tunteja ettei mene kenellekään tunteisiin.

Vierailija
19/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooga on monesti henkinen harjoitus ja oikein tehtynä voi vapauttaa esim tunnelukkoja. Jumppa nyt on vaan jumppaa lihakset edellä.

Henkinen harjoitus? Eli siis uskontoa suuntaan tai toiseen.

Vierailija
20/45 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontojen ytimessä ei ole harrastaminen, vaan ko uskonnon jumalan palveleminen. Uskontojen näkökulmasta ei ole sinänsä merkitystä uskooko näihin jumaliin, vaan se että palveleeko niitä.

Jooga on hindujumalien palvelemista.

En puhunut harrastamisesta, vaan harjoittamisesta. Uskontoa ei voi harjoittaa vahingossa. Siinä pitää olla intentio. Se, että joku jumppaa tietyllä tavalla, ei ole jumalan tai jumalien palvelemista, jos aikomusta siihen ei ole, vaikka sitten jumpalla olisi juurensa uskonnossa.