Hoitaja-kollegat hoi! Jos on virallinen koronatesti POS., tarviiko erikseen vielä sairauslomatodistuksen lääkäriltä?
Eli olen siis itse lähihoitaja vanhuspuolella ja sain tänään positiivisen koronatestin ja olen siis kipeä. Työnantaja haluaa vielä erikseen lääkärintodistuksen. Onko se ihan tavallista, eikö tuo virallinen korona POS. ole jo merkki siitä ettei töihin ole asiaa...?
Kollegat (eri työpaikoissa kylläkin) ovat olleet pelkästään jo tuon positiivisen koronatestin perusteella pois töistä, oireettomanakin siis karanteenissa useamman päivän. Itse joudun nyt hakeutumaan yksityiselle lääkärille että saan todistuksen kun tulin taloon vajaa 3 kk sitten. 🤔💸
Kommentit (35)
Eli siis jos saa oireita ja on kipeä
Meillä piti soittaa työterveyshuoltoon ja pyytää todistus.
Aivan, kiitos. Tuota 2. vastausta en ihan ymmärtänyt, mutta siis muiden vastausten perusteella tuntuu kyllä hullulta että joudun hakeutumaan yksityiselle lääkärille saadakseni todistuksen. AP
Vierailija kirjoitti:
Aivan, kiitos. Tuota 2. vastausta en ihan ymmärtänyt, mutta siis muiden vastausten perusteella tuntuu kyllä hullulta että joudun hakeutumaan yksityiselle lääkärille saadakseni todistuksen. AP
Todistusta ilmeisesti vaaditaan tartunta päivärahan saantiin. Muutenhan on yleistä hoitoalalla olla poissa töistä omalla ilmoituksella 3-5 päivää.
Meillä riitti kun ilmoitti että on korona,ei tarvinnut todistuksia. Viisi päivää saikkua automaattisesti.
Niin, eikös se ole ihan linjauskin että positiivinen testi > 5 päivää karanteenia joka tapauksessa, oli oireita tai ei.
Kannattaisiko soittaa työterveyshuoltoon? Ei tarvitsisi maksaa yksityislääkärille.
Positiivinen testitulos ei oikeuta automaattisesti sairauslomaan.
Kyllä se on ihan työnantajankin etu, että se todistus tartuntataudista ja poissaolosuositus haetaan.
Ja mihinköhän lääkäriin sitä edes pääsee koronapositiivisena hakemaan vaan saikkutodistusta???
Tuskin mihinkään.
PCR-koronavirustesti POSIT. tulee automaattisesti ilman oireitakin 5 päivän karanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen testitulos ei oikeuta automaattisesti sairauslomaan.
Siis väitätkö että _positiivisen virallisen koronatestin_ saanut vanhusten hoitaja ei automaattisesti saa saikkua? ja millähän perustein tämä sitten kiellettäisiin muka?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko soittaa työterveyshuoltoon? Ei tarvitsisi maksaa yksityislääkärille.
Kiitos kaikille vastaajille! Vähän vaikuttaa olevan eri käytäntöjä. Minulla ei ole työterveyttä kun olen tullut taloon just alle 3 kk sitten. Siksi joudun hakeutumaan yksityiselle lääkärille vain todistuksen takia. Vaikea saada mistään edes aikaa näin yhtäkkiä. Jotenkin olisin olettanut että olisi riittänyt että olisin esittänyt työnantajalle todistuksen virallisesta testituloksesta, mutta ei... AP
Työterveyshoitajan todistus riitti, toki heidän piikkiin sain testinkin kun meillä on kestolähete koronatestiin.
Meillä riittää 5 päivän sairauslomaan kun esittää dokumentin virallisesta testituloksesta, siis jos se on positiivinen. Lääkäriin sitten jos sairaus/sairausloma pitkittyy.
TAYSin sivuilta:
Minulla on todettu positiivinen koronatesti, mitä teen?
Sinun täytyy jäädä kotiin lisätartuntojen ehkäisemiseksi vähintään viideksi päiväksi oireiden alusta lukien.
https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Koronavirus_COVID19/Usein_k…
Joten on se nyt kumma jos ei VANHUSTEN HOITAJA saa tuota viiden päivän karanteenia (saikkua) ilman että pitää lääkäriin hakeutua saikkutodistusta hakemaan.
Kiitos kun vastailette ja kiitos tuosta linkistä! Eli koska olen sairaana ja sain positiivisen nimenomaan tuosta virallisesta testistä, minun tulisi joka tapauksessa jäädä karanteeniin viideksi päiväksi. Ehkä jäänkin karanteeniin enkä saikulle niin ei tarvitse todistella mitään. 😆 AP
Soita terveyskeskukseen. Saat todistuksen postissa. Ei tarvitse lähteä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun vastailette ja kiitos tuosta linkistä! Eli koska olen sairaana ja sain positiivisen nimenomaan tuosta virallisesta testistä, minun tulisi joka tapauksessa jäädä karanteeniin viideksi päiväksi. Ehkä jäänkin karanteeniin enkä saikulle niin ei tarvitse todistella mitään. 😆 AP
Se on 5 pvää oireiden slusta, ei testituloksesta. Siksi sun pitää hakea saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 5 pvää oireiden slusta, ei testituloksesta. Siksi sun pitää hakea saikkua.
En silti tajua. Eilen alkoi aamulla oireet, nyt olen kunnolla kipeä ja sain positiivisen testituloksen. Ja lääkärille pitäisi mennä..? AP
Meillä riittää kyllä että on virallinen testi positiivinen, saikkua sitten jos venyy vielä sen karanteenin jälkeen. t. Hoitsu