Tuli paha mieli pojan puolesta
Poikaa vein päiväkotiin, ja siellä kaksi poikaa jo leikki autoleikkejä. Sanoin pojalleni, että mene sinne kanssa leikkimään, niin sieltä nämä kaksi muuta sankaria huusivat, että " ei me leikitä sun kanssa" .
Minä olen opettanut pojalleni, ettei noin saa sanoa, vaan kaikkien kanssa on leikittävä...tuli vaan paha mieli, ja silmissä vilisee kuvat,että lapseni on tulevaisuudessa koulukiusattu:(
Kommentit (12)
Mutta miten asia ilmaistaan.. voisi kai opettaa jo pienempänä tapoja.. Opettaa ettei toisia tarvitse loukata.. Meillä homma etenee niin..
Aina on ikäviä lapsia jotka kiusaa, tee kaikkesi että lapsesi ei alistu kiusattavaksi EIKÄ kiusaajaksi.
Päiväkodissa muuten usein on lähtökohta että kaikkien kanssa EI tarvitse leikkiä. Tästä voidaan olla montaa mieltä.
Juttele päiväkodissa mitä mieltä he ovat.
Toivottavasti lapsesi kuitenkin viihtyy päiväkodissa!
jos lapset joskus syrjii. Se kuuluu ihan sosiaalisten taitojen opetteluun. Koulukiusaaminen on jotain ihan muuta... Mä olen ajatellut, että ihan hyvä oppia, että kaikki ei aina ole niin kivoja kavereita ja joskus sitä voi jäädä yksin.
Minun poikani on hieman ujo arka, ja päiväkodissa hänellä on yksi (tyttö) todella hyvänä kaverina (tämä tyttökin on ujo ja arka). Kaksin nämä kyllä viilettävät kuin viimeistä päivää:)
Olen koittanut silti omaa poikaa kehoittaa leikkimään myös poikien kanssakin....
Huoh...kyllä voi äitiä satuttaa, jos omaa lasta syrjitään. Tosin ei poikani näyttänyt tilanteesta olevaan millänsäkään. Minä ainoastaan sain kyyneleet silmääni....taidan olla vähän höpsö
-ap-
Ei sinunkaan käytöksesi ollut asiallinen siinä tilanteessa! Tiuskit ja raivosit,niinkuin aina!!!
Olipas tullut monta vastausta tuota edellistä kirjottaessani!
Hoitaja sanoi tilanteessa, että " juu, kyllä kaikki leikkii kaikkien kanssa" .
Olen alusta saakka sanonut hoitajille, että poikani on huono tutustumaan toisiin lapsiin, ja leikkii varmaankin mielellään yksin. Sovittiin, että kannustavat leikkimään toistenkin kanssa. Sitten iloksemme huomasimme, että poika sai kaverin tästä tytöstä.
Yhtenä pointtina tässä jutussa on myös se, että harmittaa kun menee omista opeista pohja pois, kun toiset käyttäytyvät juuri päinvastoin mitä koitan lapselleni opettaa!
-ap-
Paikalla ei ollut kuin hoitaja, nämä kaksi muuta poikaa ja minä oman poikani kanssa.
Ellet sitten ole tämä hoitaja, niin tuskinpa näit tilannetta:)
Tiuskiminen ja nätisti sanominen ovat eri asioita.
-ap-
Voit tietysti sanoa pojille, että leikkiin pitäisi voida muidenkin osallistua, mutta voisit kuitenkin ohjata lapsesi leikkimään johonkin toiseen leikkiin tai sanoa, että käy hakemassa mieluinen lelu ja leiki sillä, kohta siihen tulee muitakin leikkimään.
Todellista lasten (ja aikuisten) elämää se on se seuran valtiseminen, lapsen on totuttava toisten torjumisiinkin. Ja sitä varmasti tapahtuu kun et ole näkemässä ja kuulemassa..
Kiusatakaan ei toki saa, mutta miksi lasten pitäisi leikkiä kaikkien kanssa, jos eivät halua?
Meillä on ollut muutaman kerran samanlainen tilanne, kun pari lasta ei ole halunnut tyttäreni menevän mukaan leikkiin. Tyttö ei ole tilanteesta moksiskaan, miksi siis minä olisin? Onhan siellä päiväkodissa muitakin lapsia, joiden kanssa leikkiä. Ja paljon juttuja joita voi tehdä ihan yksinkin, kuten palapelit, piirtäminen, muovailu...Usein tuntuu että tällaiset asiat ovat suurempi ongelma vanhemmille kuin lapselle.
Lapselle tekee vaan hyvää kohdata pikku vastoinkäymisiäkin joskus. Meidän luokalla oli koko peruskoulun ajan eräs tyttö (ainoa lapsi, yh-äidin silmäterä), jolla kyllä oli kavereita jotka halusivat viettää hänen kanssaan aikaa, mutta jostain syystä tyttö tunki aina minun ja 3 ystäväni muodostamaan tiiviiseen porukkaan mukaan. Koskaan emme kieltäneet häntä tulemasta mukaan jos hän pyysi, emme raaskineet, se ei tuntunut oikealta. Kunnes yhdeksännen luokan keväällä sitten kielsimme: olimme menossa ruotsinlaivalle, tyttö yritti tunkea meidän hyttiimme, mutta eihän se ole mahdollista kun sänkyjä on vain 4. Tämä luokkakaverimme sai niin kovan shokin siitä, että emme ottaneetkaan häntä mukaan, ettei tullut kouluun enää koko keväänä (1,5 kk aikaa koulun loppumiseen). Ja äitinsä sitten valitti rehtorille ja meidän vanhemmillemme, että olemme olleet ilkeitä hänen lapselleen kieltäytymällä keksimästä jotain ratkaisua hyttiongelmaan (näillä sanoilla tytön äiti asian ilmaisi) ja siitä syystä hänen lapsensa ei enää halua tulla kouluun. Rehtori ja vanhempamme eivät ymmärtäneet tytön ongelmaa...Olisikohan kannattanut opettaa pienestä pitäen siihen, että kaikki eivät halua leikkiä kaikkien kanssa, ettei mene sitten loppuelämä pilalle pikku vastoinkäymisen vuoksi. Kun siellä ruotsinlaivalla ei edelleenkään ole kuin 4 sänkyä per normaalihytti. Huoh.
Aika tavallista toimintaa lapsilta. Varsinkin usein pienempiä (ei tarvitse olla edes paljoa pienempi) ei haluta leikkiin mukaan.