Sinä päätät tuleeko sähkökatkoja
SÄÄSTÄMÄLLÄ SÄHKÖÄ EHKÄISET SÄHKÖKATKOJA
Lyhyitä, parin tunnin mittaisia kiertäviä sähkökatkoja voidaan joutua tekemään Suomessa, jos sähkön kysyntä ylittää tarjonnan. Euroopan energiakriisin ja Venäjän toimien vuoksi Suomeen ei todennäköisesti pystytä tuomaan sähköä samaan tapaan kuin aiempina talvina.
Jokainen Suomessa asuva voi helpottaa tilannetta säästämällä energiaa. Hyviä vinkkejä energiansäästöön löytyy valtakunnallisesta Astetta alemmas -kampanjasta. Sähkökatkoja ehkäisee erityisesti sähkön käytön välttäminen huippuaikoina eli arkisin klo 810 ja 1617 ja uudelleen 1920. Siirtämällä sähkönkäyttöä näiden tuntien ulkopuolelle vähennetään sähkökatkojen riskiä. Kaikenlainen energiansäästö helpottaa Suomen tilannetta
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
En ole niin riippuvainen sähköstä, että nuo katkot jotenkin häiritsisi. Käydään kakalla ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
Sun kakkaamiset ei vaikuta sähkönsaantiin millään lailla :D
Olen osallistunut säästötalkoisiin ja muuttanut ja vähentänyt sähkön käyttöä että pärjätään talven yli .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niin riippuvainen sähköstä, että nuo katkot jotenkin häiritsisi. Käydään kakalla ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
Hih hih, pönttö kuluttaa sähköä kun sen vetää. Vai meinaatko, että hän kakkaa johonkin pusikkoon?
Suurin sähkön kuluttaja on normaalioloissa ja tälläkin hetkellä teollisuus.
En ole teollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun laskuni itse maksan käytän myös sähköä.
Sitä saa mitä tilaa. Jos sähkön hinnan halutaan olevan tapissa...maksetaan per kel e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa selvää mikä lakkaa ensimmäisenä toimimasta kun sähköt katkeaa.
Joo. Kummaa että yhtäkkiä kuntien omasta vesisähköstä ei ole muka mitään hyötyä, jotenkin kadonnut kuin saharaan? Oliko sitä liian vähän. Sitten olisi maalämpö jne.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kummaa että yhtäkkiä kuntien omasta vesisähköstä ei ole muka mitään hyötyä, jotenkin kadonnut kuin saharaan? Oliko sitä liian vähän. Sitten olisi maalämpö jne.
Mieti, meiltäkin pyydettiin lupa kaivaa sähköjohto tuulivoimalle meidän maille. Mihin sitä sähköä oikein tarvitaan kun on tuulivoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Nii-i, mihin tarvitaan sähköä kun on maalämpö?
Vierailija kirjoitti:
Suurin sähkön kuluttaja on normaalioloissa ja tälläkin hetkellä teollisuus.
En ole teollisuus.
Jos voin käydä uima- ja jäähallissa voin käyttää myös kotona sen sähkön jonka tarvitsen.
Kulutuksemme on alle 2000 kilowattituntia vuodessa kerrostalossa. Emme pysty niistämään enempää. Muiden vuoro.
Mä en ole vähentänyt sähkönkulutustani tuon takia vaan ihan mielenkiinnosta syyskuussa kokeilin, paljonko käytän aivan tarpeettomasti sähköä. Ja se oli yllättävän paljon. Vietän suurimman osan vuorokaudesta asuntoni toisessa kerroksessa eikä mun elämänlaatuani ole mitenkään laskenut se, että asuntoni ensimmäisessä kerroksessa ei olekaan "paraativalaistus" jatkuvasti tai että pesen pyykkiä vain täysiä koneellisia. Vaikka mulla on kiinteähintainen sähkösopimus (alle 11 c/kWh), oli ihan kiva huomata, että olen pystynyt lähes puolittamaan sähkönkulutukseni varsin pienillä asioilla. Potentiaaliset murtovarkaat tosin ehkä saattavat ajatella, että en ole juuri koskaan kotona, koska kadun puolelle ei näy ikinä valoja. Huoneet, joissa mulla on valot, ovat makuuhuone ja keittiö, joista taas ikkunat ovat metsään päin. Ja keittiössäkin valot vain silloin, kun laitan ruokaa.
Sitten, jos talvella alkaa Suomessa tilanne huononemaan, voin kyllä oikein hyvin kääntää aamulla vaan kylkeä, nousta ylös myöhemmin ja lähteä koiran kanssa aamulenkille ja aloittaa työt vasta klo 10 . Niinhän mä tekisin siinäkin tapauksessa, että tulisi sähkökatkoja. Etätyöläisenä mun on myös varsin helppoa laittaa ruokaa sekä pistää tiskikone tai pesukone päälle muuhun kellonaikaan kuin just noiden suurimpien kulutuspiikkien aikana. Voin osallistua "energiansäästötalkoisiin" tällä tavalla, koska mun ei ole välttämätöntä saada aamukahviani just sekunnilleen klo 08:17:53.
Mieluummin käytän sähköä ja olen sitten pari tuntia aina ilman sähköä. En jaksa kituuttaa ja istua pimeässä koko aikaa.
Me ollaan rakennettu meidän talo vuonna 2017 ja jo kunnan rakennustapa ohjeessa oli energiatehokkuus, joten meillä on maalämpö, aurinkopaneelit ja takka eli olen oman osani jo hoitanut.