Miten olette varautuneet tuleviin sähkökatkoihin?
Pakkaset ovat alkaneet ja kohta sähkö loppuu Suomesta kesken. Miten olette varautuneet talven sähkökatkoja varten?
Kommentit (625)
En tule koskaan enää äönestämään vihervassareita. Ilman vihreiden ydinvoimavastustusta meillä olisi sähköä vientiin. Olen varautunut näihin agrikaatilla ja löpöllä, mitä olen sähkön hinnan vuoksi joutunut jo käyttämään ihan muutenkin. Miksi vihreiden politiikka lisää ilmastokuormaa?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset otsalamppua? Me muut osataan liikkua pimeälläkin ulkona.
Taidat asua kaupungissa ja tottunut valosaasteen tuomaan yleisvalaistukseen? Jos on paksu pilvikerros niin että kuuta tai tähtiä ei näy, niin kyllä sitä ulkona on säkkipimeää, jos sähköt ovat poikki eikä mitään hajavaloja ole.
kynttilöitä kaapisa :D menen sitten vaikka kävelylle tai yliopistolle kavereita etsiin jos kriisi oikeesti iskee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin kielletty "maalaisia" vastaamasta. Eikä meilläkään ole kaikkea, vesi ei nouse siitä mahdollisesta omasta kaivosta ilman sähköä, aggrekaattia ei ole. Kaupungissa vedenjakelu järjestynee kohtuudella. Jos nyt kovin pitkä katko olisi niin kyllä meillä varmaan kylän vanhat neuvoo lähimmän lähteen mistä saa juomavettä, pesuvettä voi lämmittää lumesta tai järvestä.
Kai sieltä kaivosta saa köydellä ja ämpärillä nostettua vettä? Tai laitatte käsipumpun jos porakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua kaupungissa ja tottunut valosaasteen tuomaan yleisvalaistukseen? Jos on paksu pilvikerros niin että kuuta tai tähtiä ei näy, niin kyllä sitä ulkona on säkkipimeää, jos sähköt ovat poikki eikä mitään hajavaloja ole.
Joo, ja kyllä vähintään taskulamppu pitää olla, jos joutuu lähtemään ulos, niin rappukäytävässä on aika vaarallista monelle umpipimeässä kiivetä tai laskeutua alas käsikopelolla. Jotkut vanhukset ei varmaan pääsisikään jonnekin hissitalon ylimpiin kerroksiin ilman valoa ja hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusjutut:
otsalamppu, varavirtalähde, retkikeitin (jos on ihan pakko saada kahvit just katkon aikana)
Itse asuin maaseudulla ja kävin paikallista kyläkoulua. Kesät ja talvet mentiin fillarilla kouluun. Joskus oli niin pimeää, että joutui katsomaan ylöspäin, missä tie on. Tien erotti suunnilleen katsomalla metsänrajaa. Mitään lamppuja ei tarvita.
Onko tää joku tärkeä sankaruuden osoitus että pitää pärjätä (suomalainen rakastaa pärjäämistä) ilman valoja?
Mitään varautumista tarvita. Tärkeintä on pärjääminen. Mitään untuvatakkia tarvita, pärjätään puuvillacollegella. Mitään vesikanisteria tarvita, pärjätään imemällä ilmankosteutta ihon kautta kehoon. Mitään valoja tarvita, suomalainen pärjää käsikopelolla.
Pitää olla mahdollisimman epämukavaa ja pärjätä pitää mahdollisimman vähällä. Mielellään niin ettei ole tehnyt mitään varautumista. Varautuminen on hölmöä. Pärjääminen ilman varautumista on tosimiehen hommaa.
Ja ei sitten mitään teknisiä materiaaleja eikä merinovilloja! Ilmankin on pärjätty. Paleltiin niin s...tanasti muttei myönnetty sitä ja pärjättiin.
Ostin monta rullaa vessapaperia
Olen pakannut saunani täyteen sokeria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ja idioottien ongelmia.
Jep! Meillä on aggrigaatti, varaava takka leivinuunilla, kaasugrilli ja pari maastoautoa sekä varasto täynnä klapeja. Samalla kun kärvistelee kotonaan viiden peiton alla pelaan videopelejä koneella normaalisti
:DMinkälainen agrigaatti toimii klapeilla?
häkäpönttöagrigaatti
Pidän sähkönkulutuksen kovalla käytöllä.
Mulla on muutama vesipullo, taskulamppu ja paristoilla toimiva radio.
Jos sähkökatkoja alkaa tulla tänä talvena häiriöksi asti, muutan talveksi Kanarialle.
T. Eläkeläinen
Ketään ei haittaa et sähköyhtiot tekee satumaisia voittoja? ja te säästätte.
Aion jäätyä