Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Teollisuusliitto neuvottelee palkat noin miljoonalle palkansaajalle

Vierailija
28.11.2022 |

Mielenkiintoista kyllä, kun liitolla on jäseniä noin 200.000. Aika käsittämätöntä, että nyt on muut sopimukset sidottu siihen mitä teollisuusliitto saa. Koko kunta-alan palkat ja yksityisen sektorin lääkärit ja hoitajat. Viimeisimpänä PAM on ilmoittanut, ettei edes aloita palkkaneuvotteluja, ennenkuin teollisuusliiton korotukset on selvillä.
Eiköhän samantien sovita, että teollisuusliitto neuvottelee kaikkien palkansaajien palkat.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka neuvottelee ja missä järjestyksessä. Saksan ja muun Euroopan korotuksista voidaan vain haaveilla. Eiköhän sieltä tule taas korkeintaan se 2%.

Onneksi on näitä vahvoja ammattiliittoja. Ilman niitä ei tulisi sitäkään vähää.

Itse olen ajatellut, että Suomessa ei ole kuin kaksi vahvaa ammattiliittoa, Paperiliitto ja AKT.

Viime vuosina Paperiliiton vaikutusvalta on totaalisesti pehmentynyt, joten enää on jäljellä vain AKT.

AKT osaa olla lakossa, palkat alalla on iso vitsi.

Vierailija
42/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

inflaatio ja julkistalouden velkaantuminen (=ei voi laman alkaessa elvyttää) tulevat aiheuttamaan työttömyyttä, Mihinkään palkankorotuksiin ei ole tietenkään ole varaa, ei ole Saksassakaan. Viron kaltaiset vähiten velkaantuneet ja liberaalia talouspolitiikkaa noudattavat valtiot ovat loppupeleissä voittajia

Virossa on keväästä lähtien ollut Euroopan korkein inflaatio. En usko, että selviää voittajana.

Lama ei ole vielä edes alkanut. Nyt ei kannata vertailla yhtään mitään, kaikki elävät velaksi ja surkeimmat tapaukset kuten Suomi aivan kuin mitään ei olisi tapahtumassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis neuvottelevat teollisuusliitolle sopimukset. Työnantajapuoli/ osittain valtiovaltakin olettavat, että he ovat jonkilainen suunnannäyttäjä ja voihan siitä pohjalukeman ottaa,  mutta kun kesitetyt sopimukset loppuivat ek:n työnantajien yms toimesta niin kaikki neuvottelevat omat palkkaratkaisunsa. Yleensä teknologia on niin poliitikkojen yms ohjauksessa että ratkaisut ovat todella maltillisia, liikaa suuripalkkaisia kravattikauloja johdossa niin ymmärtävät jo paremmin työnantajien "maksamisen tuskaa" kuin duunarien hätää

Vierailija
44/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka neuvottelee ja missä järjestyksessä. Saksan ja muun Euroopan korotuksista voidaan vain haaveilla. Eiköhän sieltä tule taas korkeintaan se 2%.

Itse olen ajatellut, että Suomessa ei ole kuin kaksi vahvaa ammattiliittoa, Paperiliitto ja AKT.

Viime vuosina Paperiliiton vaikutusvalta on totaalisesti pehmentynyt, joten enää on jäljellä vain AKT.

Ahtaajien palkat muka vitsi? Kelpaisi ainakin minulle.

Vierailija
45/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahtaajien palkat muka vitsi? Kelpaisi ainakin minulle.

Palkasta niin väliä, mutta minulle kelpaisi yksi noheva ahtaaja.

Vierailija
46/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot on jäänne 1970 luvulta. Kyllä paikalliset ja yksilölliset sopimukset ovat nykyaikaa, kuten myös palkka-avoimuus.

Lopussa tuli tuo ennakoivan virhe.."palkka-avoimuus". Piti tulla palkka-alemmuus

Vierailija
47/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, sieltä nyt sitten joku huippuneuvottelija tähän vastaamaan.

Mä olen ison firman pomo ja sanon, että 60 tuntii töitä viikossa, palkka 1600e ja tästä ei neuvottella. Jos ei kelpaa, painuhan helevatahiin.

Kerrohan nyt sitten, miten tuon neuvottelet muuksi. Jaa viisauttasi oi suuri jumalankaltainen.

Kyllä teen sen 60 tuntia (ja enemmänkin) viikossa, se on arkipäivää. Mutta kilpailijasi maksaa mieluusti venymisestä/tuotteliaisuudesta ja monipuolisesta osaamisesta 8x enemmän, joten varmaan ei ole vaikea arvata kumpaan laitan sen 60h viikossa...

Vierailija
48/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko talven joutuu näitä farsseja seuraamaan, kun eri liitot käyvät ikuisuuden kestäviä tuloneuvotteluja ja lopputulos on kuitenkin kaikille lähes sama. Ihan turhaa draamaa.

Vierailija
49/49 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pam olisi neuvotellut jo mutta työnantaja Kaupan liitto kusetti ja haluaa vientiliittojen neuvotella eka. Ihankuin pamin alaiset liitto olisivat koskaan saaneet vientialojen palkakorotuksia!! Ei edes puolia.

Kauppa taisi väittää ettei ole toivuttu v.2008 finanssikriisistä,jättivoittotulos ei ainakaan siltä näytä.

Selitys=Suomen kustannuskilpailukyky ei ole vieläkään toipunut vuoden 2008 finanssikriisiä edeltävälle tasolleen, minkä vuoksi on erittäin tärkeää, että palvelualat ja kaupan ala eivät lähde korottamaan palkkoja enempää kuin vientialat. Työn hinnan eli palkan noustessa yrityksen kustannukset kohoavat, jolloin kohonneet kustannukset siirtyvät tuotteiden ja palveluiden hintoihin

Että tällaista sontaa tänään. Kauppojejn voitot kasvavat joka kvartaalilla. On se nyt kumma, jos siitä ei muka senttiäkään voi antaa työntekijöille, vaan konkurssi uhkaa heti jos 10% kasvua ei saavuteta vuosittain.