HK:n Sininen lenkki
Oletteko syöneet HK:n sinistä lenkkiä viime aikoina,itse en enää pysty syömään,ihan hirveätä moskaa.Ovat muuttaneet reseptiä,hyi olkoon,pelkkää sian ihraa.Sääli,oli ennen hyvä makkara.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Den har nog aldrig räknats in i kategorin "mat".
Näin.
Hirveetä kuraa se on aina ollut. Ehkä juuston ja ketsupin kyllästämänä uunin jälkeen pystyi nuorempana syömään. Teurasjätettä.
Sen koostumus muuttu jo 20v sitten. Onko siitä tullut sitäkin huonompaa nyt? Sikanautasäilykekin oli järkytys näin 15v jälkeen. Kamalaa kuraa ja ihmiset silti ilmeisesti ostaa?
Samaa paskaa kai se on ollut ainakin 20 vuotta. Oon ihmetellyt tuon makkaran hypetystä aina.
Jotku ostaa tuotakin shittiä punalaputettuna ja laittavat sen vieläpä pakastimeen myöhemmin syötäväksi???
Vierailija kirjoitti:
Vaikka te ruotsalaiset siitä tykkäättekin, se ei tarkoita että suomalaiset pitäisivät sitä laadukkaana
On se muuttunut taas tänä syksynä.
Enemmän lihan kaltaisia ruhon osia käytetty valmistuksessa. Myös alkuperäiseen reseptiin kuulunut maitojauhe poistettiin jo kymmeniä vuosia sitten. Huononnusta ja halpuutusta raaka-aineissa mutta hinta tietenkin noussut koko ajan.
Hyvä makkarasoppa siitä tulee, ekä maksa paljon.
HK:n Bleu ja Atrian Rouge, big no, no.
Vierailija kirjoitti:
Sen koostumus muuttu jo 20v sitten. Onko siitä tullut sitäkin huonompaa nyt? Sikanautasäilykekin oli järkytys näin 15v jälkeen. Kamalaa kuraa ja ihmiset silti ilmeisesti ostaa?
Kylmäsellä oli hyvä vanhanajan sika-nautasäilyke, mutta firmahan meni konkkaan. Itse katson, että nimi on niin päin, että sika-nautasäilyke. Menettelee leivän päällä ja paistettuna sipulien kera uusien perunoiden tai makaronin kanssa.
Itse vaihdoin HK blöön Atria Rougeen varmaan tuon kymmenen vuotta sitten. Ainakin vielä ihan ok.
Ihmetyttää takkalenkin tuplaantunut hinta. Sehän oli melkein huonointa lenkkiä tuossa 1980-luvulla.
Yleensä ottaen makkaraanhan laitetaan niitä ruhon osia, joita ei voi muuten käyttää.
Kun täyden lenkin muotoinen HK:n (Helsingin Kauppiaiden) Sininen (sekä myös Punainen) lenkki lanseerattiin 1960-luvulla, sen resepti oli täysin eri, kuin miksi se on ajautunut useiden reseptinmuutosten jälkeen. Oikeastaan se oli tuolloin laatumakkara, - niin koostumuksensa, kuin myös makunsakin puolesta. Muutos huonompaan tapahtui yrityskaupan jälkeen 1970-luvun puolivälin tienoolla. Lihan laatua ja määrää on pudotettu vuosikymmenten aikana ja viimeisten n. 30 vuoden aikana, on maku ja laatu tulleet luvalla sanottuna karmeiksi.
Olen pannut merkille sen, että myyntiaika on kovin lyhyt. Käytetäänkö siihen vanhaa lihaa niin, että siksi ei voi olla pitempi?
Olin vuosikymmeniä sitten pilkkomassa makkaraa ruuaksi, ja jo silloin HK:n sininen oli se huonompi makkara, joka tarttui rasvakeittimeen. Silloinen takkalenkki oli parasta, lieneekö sitä enää olemassa.
Reseptiä on muutettu kuluttajien pyynnöstä huonommaksi, tiedottaa HooKoo...
1963, jolloin HK:n lenkkimakkara (nyk. Sininen) lanseerattiin, se valmistettiin osittain hevosen- ja pääosin naudanlihasta. Lihaa oli paljon ja se oli todellakin lihaa, eikä mitään "lihaan verrattavaa", kuten nykyään. Kaikkein eniten ihmettelen ja häpeän Suomalaisena sitä, kuinka nykyistä HK-sinistä kutsutaan muka kansalliseksi lenkkimakkaraksi. Häpeällistä. Sitä se ei todellakaan ole! Vai onko Suomessa makkaranjalostustaito vajonnut muka niin alas, että tuo sininen edustaa kansallista kärkikaartia? Onneksi ei ole, ja nykyinen HK:n sininen tulee kuopata mitä kiireimmin. Luokaton uusavuttomien ostama halpamakkara, jota nuo onnettomat "helpot" kuluttajat ostavat ylikilohintaan, kun eivät tiedä paremmista.
Aina kun jokin paikallinen jalostaja myydään isommalle firmalle, alkaa tuotteiden laadullinen alasajo. Hitaasti mutta varmasti. Näin kävi HK:n sinisellekin.
Tuskin ovat kuluttajat pyytäneet huonompaa laatua. Ja miksi muka olisivat? Taitaa tämäkin HK:n vastine olla kyseisen lihakombinaatin tarkoituksellista huijausta kuluttajia kohtaan?
Vasta ostin HK sinisen makkaran vähärasvaisemman kevytversion. Ihan hirveä. Se oli uunissa varmaan 25min ja ihan jauhoisa lötkö. Just saattoi syödä sinapin kanssa.
Lidlissä oli aikoinaan laadukkaat makkarat korkealla lihapitoisuudella. Monet kuitenkin vedettiin myynnistä kun suomalaiset eivät ostaneet. HK sininen pelkkää jauhoa ja ihraa