Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1-v raivoaa kun pitäisi alkaa nukkumaan

Vierailija
27.11.2022 |

Nyt toistuu kaava, jossa raivoaa, kun nukkumaanmeno tiedossa. Sänkyyn ei suostu rauhoittumaan, ja nousee ylös ja alkaa jumppaamaan ja juttelemaan. Meillä on perhepeti, josta pääsee nousemaan itse ylös, joten en voi vaan jättää itsekseen rauhoittumaan.

Kun otan syliin ja sanon, että nyt nukutaan, alkaa mieletön rimpuilu ja raivoaminen. Hyräilen, juttelen rauhallisesti tai olen ihan hiljaa, mutta raivoaa 5-30 minuuttia kerrallaan, eikä silloin kuule eikä näe. Kun laitan sänkyyn, niin menee mahalleen itkemään ja heijaa itseään. Tutti ei kelpaa, ja lopulta kun annan tissin, niin nukahtaa minuutissa. Ei nukahda edes tissille ennen tuota raivokohtausta. Tätä kestänyt nyt kuukauden päivät.

Ennen sitä nukahti aina syliin/kainaloon tai tissille.

Jos antaisin valvoa niin, että nukahtaisi itse, menisi nukahtaminen 22-24 välille, joten sitäkään en pidä vaihtoehtona.

Kai se tissi pitäisi jättää pois, mutta se tietäisi vielä lisää raivoa.

Saa jakaa kokemuksia, neuvoa, päteä tai ihan mitä vaan! :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuu aamulla päikkärit niin, että nukahtaa ihan itsekseen. Herää aamupäikkäreiltä 10-11 maissa, nukkuu tunnin-pari.

Nukkuu toiset päikkärit 14.30, viimeistään puol neljältä kotona ylös.

Hampaitakin on kaksi tällä hetkellä kaksi just tulossa läpi.

Aloitin tosin työt parisen kuukautta sitten, ja lapsi hoidossa, vaikkei päiväkodissa. Hoidossa sitten saattanut nukkua viiteenkin saakka.

Toki olen sanonut, että ei voi viiteen asti vetää unta, mutta hoitaja "antaa nukkua kun nukuttaa".

Joka päivä ei lapsi ole hoidossa, mutta onhan siinäkin muutosta

Tässähän niitä mahdollisia syitä on useampikin. Hampaat on yksi mahdollinen unien häiritsijä. Kokeile antaa harsoon sidottu jääpala tai kylmä purulelu järsittäväksi iltasadun ajaksi. Kylmä puuduttaa ja helpottaa mahdollista ienten kutinaa.

Vuoden vanhana jää usein toiset päiväunet pois. Liian pitkät päiväunet voivat vaikuttaa yöuniin niin, ettei uni tulekaan. Illalla ennen nukkumaanmenoa on useimmilla lapsilla se pisin valveillaoloaika. Et kerro monelta teillä mennään nukkumaan mutta päiväunien ja yöunien välillä voi olla 4-5 tuntia väliä, jotta unipainetta tulee yöksi tarpeeksi. Liian lyhyet yöunet voivat myös aiheuttaa sen, että päivällä nukuttaa. Kannattaa hoidossa puhua, että eivät antaisi lapsen nukkua yli neljän vaikka kuinka väsyttäisi.

Yksi iltavalvomista aiheuttava juttu on myös uudet taidot. Onko opittu kävelemään, juoksemaan, puhumaan tms viime aikoina? Sitä pitää harjoitella yölläkin.

Ja voihan lapsella olla vain ikävä sinua iltaisin. Ottakaa kiva pitkä iltarutiini, missä on paljon läheisyyttä.

Vierailija
22/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis nukahtanut vielä kuukausi sitten tosi vaivatta ja nopeasti, mutta yhtenä iltana ei enää nukahtaminen onnistunut. Veti viikon noita protesteja, ja parina iltana katsottiin, että kuinka myöhään menee ilman "nukuttamista". Sitten olenkin aloittanut nukuttamisen puoli ysin maissa, ja ysiin mennessä on unessa, mutta joka ilta raivareiden kautta.

Olen itse rauhallisena, ja kerron täsmällisesti, että nyt nukutaan. Minua ei raivarit sinällään haittaa, mutta kun ovat kestäneet jo kuukauden päivät, niin toivoisin, ettei tilanne kovasti pitkittyisi.

Ap

Millaiset iltarutiinit teillä on? Mitä siihen nukuttamiseen kuuluu? Entä ennen sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksivuotias nukkuu päikkärit klo 13-15 ja nukahtaa illalla noin 20:30-21. Joskus päikkärit ovat aikaisemmat. Unikoulua pitäisi silti minunkin harjoittaa, kun heräilee yöllä ja haluaisi maitoa. Joskus nukkunut vanhempien välissä, mutta paremmin ja sikeämmin nukkuu omassa pinnasängyssä nykyään.

Vierailija
24/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi siirrettiin vuoden vanhana omaan huoneeseen. Rauhoitti heti yöt. Nukkuu yhdet päiväunet 12-15 ja yöllä 20-7. Ennen omaan huoneeseen siirtymistä heräsi yöllä monta kertaa ja nukkui välissä. Olin vähän epäuskoinen siitä, että miten omaan huoneeseen siirto toimisi mutta meni todella helposti. Kannattaa kokeilla, jos se rauhoittaa menoa teillä.

Vierailija
25/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rattaiden valjaista iso apu tuossa. Lapsi otti ne otettuina eikä yrittänyt rimpuilla irti niin kuin sylissä pidettäessä.

Vierailija
26/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli rattaiden valjaista iso apu tuossa. Lapsi otti ne otettuina eikä yrittänyt rimpuilla irti niin kuin sylissä pidettäessä.

Siis mitä? Laitoit lapselle valjaat sängyssä?

Vierailija
27/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille tissiä.

Vierailija
28/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis nukahtanut vielä kuukausi sitten tosi vaivatta ja nopeasti, mutta yhtenä iltana ei enää nukahtaminen onnistunut. Veti viikon noita protesteja, ja parina iltana katsottiin, että kuinka myöhään menee ilman "nukuttamista". Sitten olenkin aloittanut nukuttamisen puoli ysin maissa, ja ysiin mennessä on unessa, mutta joka ilta raivareiden kautta.

Olen itse rauhallisena, ja kerron täsmällisesti, että nyt nukutaan. Minua ei raivarit sinällään haittaa, mutta kun ovat kestäneet jo kuukauden päivät, niin toivoisin, ettei tilanne kovasti pitkittyisi.

Ap

Millaiset iltarutiinit teillä on? Mitä siihen nukuttamiseen kuuluu? Entä ennen sitä?

19 iltapala, sormiruokailee, siitä kylpyyn, jonka jälkeen hammaspesu. Yleensä kasin paikkeilla ollaan valmiita iltapuuhien osalta. Lueskellaan olkkarissa kirjoja, laulullaan sylitellään. Leluilla ei enää illalla leikitä.

Siitä sit siirrytään makkariin, menen lapsen kanssa makoilemaan sänkyyn, silitän, toivotan hyvät yöt.

Ei kuitenkaan suostu maksamaan/ ala nukkumaan, vaan nousee ylös ja on hyväntuulinen, saatan nostaa useita kertoja makuulleen, mutta nousee ylös ja lähtee vaeltamaan jos en estä.

Sitten nostan syliin puolimakaavaan asentoon, ja sanon, että nyt on aika nukkua, nyt alkaa yö.

Samalla alkaa huuto ja rimpuilu, ja huomaan kyllä missä menee se raja, että koska vielä nousee ylös, ja koska jää itkien makaamaan. Kun annan tissin, niin nukahtaa puolessa minuutissa.

Jos annan tissin ennen tuota rimpuilua, niin maiskuttelee hetken ja iloisesti alkaa kiljahdella ja lähestulkoon syöksyy ylös.

Ap

Vierailija
29/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

19 iltapala, sormiruokailee, siitä kylpyyn, jonka jälkeen hammaspesu. Yleensä kasin paikkeilla ollaan valmiita iltapuuhien osalta. Lueskellaan olkkarissa kirjoja, laulullaan sylitellään. Leluilla ei enää illalla leikitä.

Siitä sit siirrytään makkariin, menen lapsen kanssa makoilemaan sänkyyn, silitän, toivotan hyvät yöt.

Ei kuitenkaan suostu maksamaan/ ala nukkumaan, vaan nousee ylös ja on hyväntuulinen, saatan nostaa useita kertoja makuulleen, mutta nousee ylös ja lähtee vaeltamaan jos en estä.

Sitten nostan syliin puolimakaavaan asentoon, ja sanon, että nyt on aika nukkua, nyt alkaa yö.

Samalla alkaa huuto ja rimpuilu, ja huomaan kyllä missä menee se raja, että koska vielä nousee ylös, ja koska jää itkien makaamaan. Kun annan tissin, niin nukahtaa puolessa minuutissa.

Jos annan tissin ennen tuota rimpuilua, niin maiskuttelee hetken ja iloisesti alkaa kiljahdella ja lähestulkoon syöksyy ylös.

Ap

Lähinnä kuulostaa siltä, että tuo rimpuilu on lapselle jonkinlainen rutiini.

Vierailija
30/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli aiheutat kiukun nostamalla hänet syliin. Hän on tliväsynyt selvästi, kun tissillä nukahtaa mutta muutoin on pirteän oloinen. Aikaisemmin sänkyyn, iltasaduttelut ja muut voi hoitaa sängyssä.

Vierailija
31/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuotiaskin tarvitsee ulkoilua. Talvihalarit pälle ja leikki kentälle kontamman,istumaan purkaa eenergiansa. tarvii siis ulkoilu,päivärytmin kuin uoka rytmin.Eikä istuta kasomassa pirettyjä hahmoja ison älyt-veen edessä tai vain shoppailut kauppakeskus.

Vierailija
32/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä täällä avaudut, sä olet äiti ja osaat hoitaa lapses kaikista parhaiten. Vai onko pointti nyt siinä että pääset irvailemaan vastauksille? Mene kotiis siitä.

Vierailija
33/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rytmi muuttumassa. Tai yliväsynyt. Tai molempia. Yhdet päiväunet.

Vierailija
34/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kokeile siirtää kirjojen lukeminen ja iltasatu (ihan pitkä satu) sinne sänkyyn. Silloin rauhoittuu siinä kuuntelemaan, eikä ala riehua. Samalla sitten silittelee. Omaan sänkyyn voi myös siirtää. Usein vuoden ikäinen on siihen valmis ja unet saattavat helpottua kaikilla.

Vierailija
35/35 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan nukuttanut lasta. Siis niin, että yrittäisin pakottaa hänet makaamaan sängyssä ja nukahtamaan "käskystä". Ahdistavaa. Meillä mennään vaan makuuhuoneeseen ja alan itse lukemaan omaa kirjaa. Lapsi saattaa joskus peuhata sängyssä pitkäänkin, joskus taas alkaa heti nukkumaan. Ei stressiä asiasta, kun tuo on molemmille mukava hetki rauhoittua.