Nukutus pelottaa (selkäleikkaus) :(
Olen menossa ensikuussa selkäleikkaukseen järjettömien selkäkipujen, (joudun ottamaan lähes joka päivä kipulääkettä tai niinä päivinä kun en ota, nukun koko päivän ja joudun hakemaan saikkua.)
Selkäleikkaushan tosiaan tehdään nukutuksessa, ja mua pelottaa se ihan vietävästi 😥 mua ei ole tosiaan koskaan ennen nukutettu, ja mielessä pyörivät ajatukset : mitä jos en enää herääkkään, mitä jos olenkin allerginen jollekkin, mitä jos, mitä jos, mitä jos.
Kokemuksia onnistuneesta nukutuksesta? Luulen että onnistuneiden nukutuskertomuksien lukeminen voisi auttaa minua rohkaistumaan ja pääsemään eteenpäin tästä pelosta.
Kommentit (70)
Kiropraktikko auttaa selkäongelmissa, mitään leikkausta ja nukutusta ei ehkä tarvita ollenkaan.
Jos kuitenkin menet leikkaukseen se nukutus on koko hommassa se helpoin osa. Ei tarvitse pelätä, hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Masentaa tämä nukutuksen pelko. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Pitääkö sinun joka ketjuun tulla pilkkaamaan?
Kaikkia varmasti nukutus ja leikkaukseen meno jännittää ja ap tähän jännitykseen vertaistukea pyysi nukutuksen kokeneilta.
Jos et halua asialliseen ja myötäelävään keskusteluun osallistua, ole ystävällinen ja häivy.
Vierailija kirjoitti:
Nukutus on ihan perusjuttu, ei siis hätää. Leikkauksessa on anestiasiahoitaja joka koko ajan tarkkailee tilannetta. Saat sellaisen "suukapulan" (en tiedä oikeaa nimeä) jos jotakin tapahtuu niin happi saadaan kulkemaan. Olet lukuisten hoitajien ja lääkärin ympäröimä koko toimenpiteen. Itse nukutukseen vaipuminen käy nopeasti ja vaivattomasti. Sitten on black out jonka jälkeet heräät heräämössä, sieläkin hoitaja heti käden ulottuvilla.
Anestesian komplikaatiota voi toki tapahtua, mutta monesti ne, jotka esitellään lööpeissä, on jotain halpamaiden kauneusleikkauksia, joissa ei ole hoidettu em. asioista oikealla tavalla. Suomessa ei sellaista tilannetta tule vastaan. Sinua tarkkaillaan siellä KOKO AJAN. :)
Jos olet todella ahdistunut, niin voit pyytää esilääkitystä ennen leikkausta. Olosi on sitten rento siellä leikkaussalissa. Anestesia on potilaan kannalta siinä mielessä helppo, että kunhan sinne leikkaussaliin pystyt menemään niin se black out tulee nopeasti ja sitten ahdistus katoaa sen mukana ja heräätkin seuraavaksi heräämöstä :D
Komplikaatioita tapahtuu ihan joka maassa,mutta joissain enempi.
Kun sinut nukutetaan, olet sairaalassa lukuisten ammattilaisten ympäröimänä. Jos joku jostain äärimmäisen epätodennäköisestä syystä menisi nukutuksessa vikaan, apu olisi sillä sekunnilla saatavilla. Sinua tarkkaillaan jatkuvasti nukutuksen aikana, ja asiaan puututaan heti, jos jotain poikkeavaa ilmenee. Mutta varmastikaan ei ilmene! Ole ihan huoletta.
Itse olen ollut kerran nukutuksessa, ja siihen liittyi kaksi epämiellyttävää asiaa: Nukutuksen jälkeen alkoi palella kovasti, mutta sain lämpöpeiton, joka hoiti asian, ja juuri ennen nukutusta nenäni kutisi voimakkaasti ilmeisesti nukutusaineesta johtuen. :D
Minut on nukutettu neljä tai viisi kertaa, hyvin on mennyt, toki on ne päivät mennyt vähän uneliaana.
Hyviä kokemuksia, pelkäsin itsekin herään kesken leikkauksen tai en herää, mutta hyvin meni kaikki, sammu heti kun sai nukutusaineen ja heräsi vähitellen, en tiiä oliko sit laitto herätysainetta vai nukutusaineen teho loppu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on nukutettu kolme kertaa leikkauksen vuoksi ja vikalla kerralla ei tahtonut suonta löytyä kanyylia varten. Hermostuksissaan hoitaja sanoi, että oli ollut ongelmia edelliselläkin kerralla nukutuksessa hengityksen kanssa. Olipa siinä turvallinen olo.
Siellä heräämössä havahduin siihen, että sanoin, että en minä enää nuku. Ties mitä houraillut sitä ennen.
Mielestäni sekä nukutus että kovat särkylääkkeet vaikuttavat muistia heikentävästi.
Mulla laski happisaturaatio nukutuksen aikana 88.
No minulla on pudonnut alemmas vaikka en ole ollut nukutettuna. Ihan hereillä ollessa, kello mittaa koko ajan ja ilmoittaa kun alle 90 tippuu.
Nukutus on arkinen toimenpide leikkauksessa. Ei siinä ole hätää.
Enemmän mua askarruttaisi leikkaus.
Mikä leikkaus se on? Onko sulle selitetty sen tarve niin että ymmärrät sen ja haluat mennä siihen?
Millaiset riskit siinä on, mikä on paranemisennuste ja toipumisaika?
Samoin sain toetää tänää että mulla on ens keväänä skolioosi takia selkä leikkaus ja pelkään että siinä menee joku pieeen tai että kuolen kesken nukutuksen tai jotain ja tää stressaa ja pelottaa mua niin paljon etten saa unta varmaan viikkoon
En oo koskaan nukkunut niin hyvin kuin ne kerrat nukutuksessa.. kun on aina univaikeuksia niin oikein odotin viimeksi että pääsen nukutukseen...