Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutus pelottaa (selkäleikkaus) :(

Vierailija
27.11.2022 |

Olen menossa ensikuussa selkäleikkaukseen järjettömien selkäkipujen, (joudun ottamaan lähes joka päivä kipulääkettä tai niinä päivinä kun en ota, nukun koko päivän ja joudun hakemaan saikkua.)

Selkäleikkaushan tosiaan tehdään nukutuksessa, ja mua pelottaa se ihan vietävästi 😥 mua ei ole tosiaan koskaan ennen nukutettu, ja mielessä pyörivät ajatukset : mitä jos en enää herääkkään, mitä jos olenkin allerginen jollekkin, mitä jos, mitä jos, mitä jos.

Kokemuksia onnistuneesta nukutuksesta? Luulen että onnistuneiden nukutuskertomuksien lukeminen voisi auttaa minua rohkaistumaan ja pääsemään eteenpäin tästä pelosta.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nukutusta ole pakko ottaa. Hieman buranaa ennen leikkausta, hyvin sujuu.

Vierailija
42/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lonkkaleikkauksessa selkäydinpuudutuksella ja on nukutettukin 3 kertaa muun takia. Kaikki onnistuivat. Nukutustakaan ei tarvitse pelätä,se on turvallista. Ovat ammattitaitoiset lääkärit työssä. Jos et sitä kestäisi,eivät läääkärit ottaisi sinua leikattavaksi.Ja se vielä,että kaikki on Taivaallisen Isän kädessä, ei minkään sattuman tai onnen. Päivämme ovat mää368rätyt jo ennen syntymäämme. Mene vain rohkealla mielellä sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina on riskejä

https://yle.fi/a/3-9519903

Vierailija
44/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutusta enemmän pelkäisin itse leikkausta ja minulle nukutukset ovat kerta toisensa jälkeen kamalia kokemuksia. Nykyään menee vähän paremmin, kun ymmärtävät laittaa kunnon pahoinvointilääkkeet menemään silloin, kun en vielä ole hereillä, mutta ei ole kerta eikä kaksi, kun olen herännyt siihen, että keho pyrkii istumaan, kun oksennus on jo tulossa. Siinä onkin sitten kiva olla oksennuksessa ja kivussa, kun on noussut salamana pystyyn, ettei tukehdu oksuun.

Vierailija
45/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu että kirurgia on kehittynyt näin pitkälle. Nukutus on nopea juttu. Minut on nukutettu kolme kertaa. Toivon että leikkauksesi sujuu hyvin ja selkäsi paranee.

Vierailija
46/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikkaus pelottaa, niin ei ole riittävän kipeä. Itse olen toivonut joka kerta niin paljon muutosta tilanteeseen, ettei pelko ole tuntunut.

Viimeksi olin selkäydinleikkauksessa, joka kesti viisi tuntia. Katsoin nukutushetkellä leikkaussaliin kelloa ja herättyäni taas katsoin heräämön kelloa viiden ja puolen tunnin päästä. Mitään ongelmia nukutuksessa ei ollut tälläkään kertaa, ja leikkauksellakin saatiin pelastettua onneksi osa kävelyvystä.

Vierailija
47/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lonkkaleikkauksessa selkäydinpuudutuksella ja on nukutettukin 3 kertaa muun takia. Kaikki onnistuivat. Nukutustakaan ei tarvitse pelätä,se on turvallista. Ovat ammattitaitoiset lääkärit työssä. Jos et sitä kestäisi,eivät läääkärit ottaisi sinua leikattavaksi.Ja se vielä,että kaikki on Taivaallisen Isän kädessä, ei minkään sattuman tai onnen. Päivämme ovat määrätyt jo ennen syntymäämme. Mene vain rohkealla mielellä sinne.

Vierailija
48/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lonkkaleikkauksessa selkäydinpuudutuksella ja on nukutettukin 3 kertaa muun takia. Kaikki onnistuivat. Nukutustakaan ei tarvitse pelätä,se on turvallista. Ovat ammattitaitoiset lääkärit työssä. Jos et sitä kestäisi,eivät läääkärit ottaisi sinua leikattavaksi.Ja se vielä,että kaikki on Taivaallisen Isän kädessä, ei minkään sattuman tai onnen. Päivämme ovat määrätyt jo ennen syntymäämme. Mene vain rohkealla mielellä sinne.

Vierailija
49/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
50/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nukutus tehdään niin nopeasti ja hyvin, että et ehdi kissaa sanoa, kun nukut jo. Ei siinä ole mitään pelkäämistä.

Vierailija
51/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on nukutettu kolme kertaa leikkauksen vuoksi ja vikalla kerralla ei tahtonut suonta löytyä kanyylia varten. Hermostuksissaan hoitaja sanoi, että oli ollut ongelmia edelliselläkin kerralla nukutuksessa hengityksen kanssa. Olipa siinä turvallinen olo.

Siellä heräämössä havahduin siihen, että sanoin, että en minä enää nuku. Ties mitä houraillut sitä ennen.

Mielestäni sekä nukutus että kovat särkylääkkeet vaikuttavat muistia heikentävästi.

Vierailija
52/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissahan on korkein kuolemanriski.

JA SE HEL......VETIN SANA ON ENSI KUUSSA!!!!!!!!

Vierailija
53/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olin keskiviikkona leikkauksessa jossa minut nukutettiin. 

Totta kait sitä pelkäsin etukäteen, ihan normaalia ja tervettä on pelätäkkin eihän se ihan jokapäiväinen asia ole.

Kaikki meni hyvin kumminkin.

Vierailija
54/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on nukutettu kolme kertaa leikkauksen vuoksi ja vikalla kerralla ei tahtonut suonta löytyä kanyylia varten. Hermostuksissaan hoitaja sanoi, että oli ollut ongelmia edelliselläkin kerralla nukutuksessa hengityksen kanssa. Olipa siinä turvallinen olo.

Siellä heräämössä havahduin siihen, että sanoin, että en minä enää nuku. Ties mitä houraillut sitä ennen.

Mielestäni sekä nukutus että kovat särkylääkkeet vaikuttavat muistia heikentävästi.

Mulla laski happisaturaatio nukutuksen aikana 88.

Vierailija
55/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus on ihan perusjuttu, ei siis hätää. Leikkauksessa on anestiasiahoitaja joka koko ajan tarkkailee tilannetta. Saat sellaisen "suukapulan" (en tiedä oikeaa nimeä) jos jotakin tapahtuu niin happi saadaan kulkemaan. Olet lukuisten hoitajien ja lääkärin ympäröimä koko toimenpiteen. Itse nukutukseen vaipuminen käy nopeasti ja vaivattomasti. Sitten on black out jonka jälkeet heräät heräämössä, sieläkin hoitaja heti käden ulottuvilla.

Anestesian komplikaatiota voi toki tapahtua, mutta monesti ne, jotka esitellään lööpeissä, on jotain halpamaiden kauneusleikkauksia, joissa ei ole hoidettu em. asioista oikealla tavalla. Suomessa ei sellaista tilannetta tule vastaan. Sinua tarkkaillaan siellä KOKO AJAN. :)

Jos olet todella ahdistunut, niin voit pyytää esilääkitystä ennen leikkausta. Olosi on sitten rento siellä leikkaussalissa. Anestesia on potilaan kannalta siinä mielessä helppo, että kunhan sinne leikkaussaliin pystyt menemään niin se black out tulee nopeasti ja sitten ahdistus katoaa sen mukana ja heräätkin seuraavaksi heräämöstä :D

Vierailija
56/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunta leikkaussalissa on omien kokemuksieni mukaan todella ystävällistä ja oli rauhoittavaa nukahtaa, kun viimeiseksi kuulin ystävällisen toivotuksen kauniita unia:)

Itsekin pelkäsin leikkausta ja nukutusta, mutta kaikki meni hienosti ja hengissä selvittiin. Kaikki menee varmasti hyvin myös sinun kohdallasi, älä pelkää. Ja sairaalassa saa rauhoittavia ja särkylääkettä kipuun, kyllä sinusta pidetään siellä huolta:)

Vierailija
57/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa tämä nukutuksen pelko. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Vierailija
58/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen tulee sellainen polttava tunne missä kanyyli silloin kun nukutus aine alkaa virrata kehoon , älä pelästy tätä, kestää korkeintaan neljä sekuntia niin olet unessa . Olet hyvissä ammattilaisen käsissä . Minut nukutettiin viimeksi syyskuussa ja hyvin meni .

Vierailija
59/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentaa tämä nukutuksen pelko. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Häivy trolli. Sinä et ole oikea ap.

Vierailija
60/70 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nukutusta ole pakko ottaa. Hieman buranaa ennen leikkausta, hyvin sujuu.

Saattaisit nopeasti haluta kun kirurgi lähestyy sinua skalpelliveitsi kädessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän