Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiltä loppuu raha, ja ensimmäisenä pk-seudulla

Vierailija
26.11.2022 |

Jos puolen miljoonan lainan marginaali oli 0,6, jäi korkoja kuukausitasolla maksettavaksi 250 euroa ja vuodessa 3000 euroa. Nyt vastaavat luvut ovat 3,5 prosentin korkokululla laskettuna 1458€ ja 17 500€. Rahaa pitää siis olla nettona joka kuukausi pelkkään korkokuluun yli 1200 euroa enemmän kuin alle vuosi sitten! Tämän päälle tulee vielä energian, ruoan ja muut inflaation aiheuttamat kulukasvut.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/5550691#kommentit

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole velkaa.

Vierailija
22/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut joskus 4% korkoa, ja elin lapsena ajan kun markka devalvoitiin ja kaikki muuttui yhdessä yössä ja veti spiraalina alas nopeasti. 

Ne jotka on sen 500 000 lainan ottaneet, tienaa varmasti yli keskitason ja palkat nousee myös. Nyt on alkanut kuulumaan +10% yrityskohtaisia korotuksia koko henkilöstölle (pomot sitten erikseen...), ei tätä epätasapainoa kestä kuin hetken, palkat nousee, ostovoima palautuu, asunnon hinnat alkaa nousemaan (jos ensin palautuu ennen koronaa tasolle). 

Kannattaa myös huomata että pankkien tileille saa taas korkoa nollakorkojen sijaan, esim Danskessa oli 1,6% 12kk määräaikaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu on koko Suomen talouselämän veturi. Ne jotka täällä ostelee puolen miljonan euron asuntoja ei todellakaan ole niitä kenellä on huolen häivää.

Vierailija
24/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, kas taas selvän näkijä katsonut kirstallipaloon  ja tietää kaiken!

Vierailija
25/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut joskus 4% korkoa, ja elin lapsena ajan kun markka devalvoitiin ja kaikki muuttui yhdessä yössä ja veti spiraalina alas nopeasti. 

Ne jotka on sen 500 000 lainan ottaneet, tienaa varmasti yli keskitason ja palkat nousee myös. Nyt on alkanut kuulumaan +10% yrityskohtaisia korotuksia koko henkilöstölle (pomot sitten erikseen...), ei tätä epätasapainoa kestä kuin hetken, palkat nousee, ostovoima palautuu, asunnon hinnat alkaa nousemaan (jos ensin palautuu ennen koronaa tasolle). 

Kannattaa myös huomata että pankkien tileille saa taas korkoa nollakorkojen sijaan, esim Danskessa oli 1,6% 12kk määräaikaiselle.

Siis reaalikorko reilusti pakkasella. Jos antaa omat rahansa epälikvidiin kohteeseen noilla ehdoilla niin täysi typerys saa olla.

Vierailija
26/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveajattelua. Palkat ei tule juurikaan nousemaan mutta hyödykkeiden hinnat sen sijaan tempovat 10% vuosittain ylöspäin. Asuntojen hinnat tulee laskemaan 20% ainakin. Eikä ne siitä raketoi ylös jos korot ei mene nolliin

Vierailija
27/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole noussut yhtään, pitenee sen sijaan kyllä

Eikö tämä enää ole käytäntö yleensä? Taisi ennen olla vakio systeemi, paitsi Arava lainoissa joku ihme järjestely.

Vierailija
28/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole noussut yhtään, pitenee sen sijaan kyllä

nimenomaan siis NOUSI korot sinulla. maksamasi kuukausiERÄ saattoi pysyä ennallaan, mutta siitä ERÄSTÄ suurempi osa menee KORKOIHIN ja pienempi osa LYHENNYKSEEN. eli korkokulusi kasvoi ja varsinkin maksamasi kokonaiskorot tulevat kasvamaan vielä reiluummin kuin niillä joilla se kuukausiERÄ kasvaa.

Vierailija
29/29 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kriisin jälkeen ei ole suomen hyvinvoinnista mitään jäljellä. Merkkejä on jo ilmassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi