Ihmisiltä loppuu raha, ja ensimmäisenä pk-seudulla
Jos puolen miljoonan lainan marginaali oli 0,6, jäi korkoja kuukausitasolla maksettavaksi 250 euroa ja vuodessa 3000 euroa. Nyt vastaavat luvut ovat 3,5 prosentin korkokululla laskettuna 1458€ ja 17 500€. Rahaa pitää siis olla nettona joka kuukausi pelkkään korkokuluun yli 1200 euroa enemmän kuin alle vuosi sitten! Tämän päälle tulee vielä energian, ruoan ja muut inflaation aiheuttamat kulukasvut.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/5550691#kommentit
Kommentit (29)
Olen maksanut joskus 4% korkoa, ja elin lapsena ajan kun markka devalvoitiin ja kaikki muuttui yhdessä yössä ja veti spiraalina alas nopeasti.
Ne jotka on sen 500 000 lainan ottaneet, tienaa varmasti yli keskitason ja palkat nousee myös. Nyt on alkanut kuulumaan +10% yrityskohtaisia korotuksia koko henkilöstölle (pomot sitten erikseen...), ei tätä epätasapainoa kestä kuin hetken, palkat nousee, ostovoima palautuu, asunnon hinnat alkaa nousemaan (jos ensin palautuu ennen koronaa tasolle).
Kannattaa myös huomata että pankkien tileille saa taas korkoa nollakorkojen sijaan, esim Danskessa oli 1,6% 12kk määräaikaiselle.
Pääkaupunkiseutu on koko Suomen talouselämän veturi. Ne jotka täällä ostelee puolen miljonan euron asuntoja ei todellakaan ole niitä kenellä on huolen häivää.
Kas, kas taas selvän näkijä katsonut kirstallipaloon ja tietää kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut joskus 4% korkoa, ja elin lapsena ajan kun markka devalvoitiin ja kaikki muuttui yhdessä yössä ja veti spiraalina alas nopeasti.
Ne jotka on sen 500 000 lainan ottaneet, tienaa varmasti yli keskitason ja palkat nousee myös. Nyt on alkanut kuulumaan +10% yrityskohtaisia korotuksia koko henkilöstölle (pomot sitten erikseen...), ei tätä epätasapainoa kestä kuin hetken, palkat nousee, ostovoima palautuu, asunnon hinnat alkaa nousemaan (jos ensin palautuu ennen koronaa tasolle).
Kannattaa myös huomata että pankkien tileille saa taas korkoa nollakorkojen sijaan, esim Danskessa oli 1,6% 12kk määräaikaiselle.
Siis reaalikorko reilusti pakkasella. Jos antaa omat rahansa epälikvidiin kohteeseen noilla ehdoilla niin täysi typerys saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Toiveajattelua. Palkat ei tule juurikaan nousemaan mutta hyödykkeiden hinnat sen sijaan tempovat 10% vuosittain ylöspäin. Asuntojen hinnat tulee laskemaan 20% ainakin. Eikä ne siitä raketoi ylös jos korot ei mene nolliin
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole noussut yhtään, pitenee sen sijaan kyllä
Eikö tämä enää ole käytäntö yleensä? Taisi ennen olla vakio systeemi, paitsi Arava lainoissa joku ihme järjestely.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole noussut yhtään, pitenee sen sijaan kyllä
nimenomaan siis NOUSI korot sinulla. maksamasi kuukausiERÄ saattoi pysyä ennallaan, mutta siitä ERÄSTÄ suurempi osa menee KORKOIHIN ja pienempi osa LYHENNYKSEEN. eli korkokulusi kasvoi ja varsinkin maksamasi kokonaiskorot tulevat kasvamaan vielä reiluummin kuin niillä joilla se kuukausiERÄ kasvaa.
Tämän kriisin jälkeen ei ole suomen hyvinvoinnista mitään jäljellä. Merkkejä on jo ilmassa
Mulla ei ole velkaa.