Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon oikeasti tulee käytettyä esikolta säästettyjä vaatteita toisella lapsella?

08.11.2006 |

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun täällä varmasti on paljon teitäkin, joilla on jo useampi lapsi. Meillä vasta odotellaan toista, mutta tunnollisesti olen säästänyt lähes kaikki poikani vaatteet tälle toiselle. Olen aika paljon ostellut suht neutraaleja vaatteita, mutta yllättävän moni niistäkin on jotenkin poikamainen tai aika vaikeasti yhdistettävissä mihinkään tytön vaatteeseen. Tilanne on tietysti toinen, jos syntyvä lapsi on poika - silloin kierrätys toimii hyvin (vaikkakin eri vuodenaikaan syntyminen vaikuttaa tähänkin).

Käyköhän tässä niin, että nuo monet monet laatikolliset isoveljen vaatteita jäävät helposti varavaatteiksi? Oletteko itse arvioineet oikein sen, mitä todella tulee käytettyä vai säästäneet turhaan?

mietiskelee tiukkis

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ajatellut että kierrätys toimii hyvin mutta yllätys yllätys ei toimikaan.Osittain se johtuu siitä että toinen syntynyt helmikuussa ja toinen toukokuussa ja vaikka ero on pieni niin riittävä kuitenkin.Kaikki koot menevät juuri ristiin esim. kengissä ja ulkovaatteissa.Toinen syy kierrätyksen vähyyteen on se, että maku on kolmessakin vuodessa muuttunut sen verran että ostan mielelläni uutta vaatetta.Yhtäkkiä ne esikoisen " paremmatkin" vaatteet näyttävät jotenkin kulahtaneilta ja vaikka niitä käytetään niin uusia on kiva ostaa.Seurauksena on se, että molempien kaapit täyttyvät vaatteista:)

Ehkä myöhemmin kierrätän vaatteita enemmän kun nuoremmankin kasvu hidastuu ja koot käyvät paremmin yksiin.

Itse en usko että olisin kierrättänyt vaatteita juuri lainkaan jos tulokas olisikin ollut tyttö:D

Vierailija
2/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten meille syntyi tyttö ja pojan vanhat vaatteet joutuivat melkein kaikki myyntiin. Ihan ne pienimmät (50-62) olivat osat tosi neutraaleita, mutta sen jälkeen olivat niin poikamaisia, etten niitä tytöllä halua käyttää. Jo ihan siksikin, että pojalla olen käyttänyt niin paljon sinistä, etten halua sitä enää tytöllä käyttää. Tykkään itse kamalasti vaaleanpunaisesta ja suurin osa tyttömme vaatteista onkin sitten niitä. Sitten oli vielä sekin, että poika syntyi kesän alussa, joten hänen pienimmät vaatteet on kesävaatteita. Tyttö syntyi taas talvella, joten harva pojan pieni vaate oli sopiva silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekalla ja tokalla 1,5 v. ikäeroa ja toka kulki pääosin siskon vanhoissa vaatteissa. Nyt tokalla ja kolmannella 3 v. ikäeroa, eli vanhat vaatteet on jo 4-5 v. vanhoja, ja niitä ei ihan pienien (50-56 cm) vaatteiden jälkeen ole tullut enää käytettyä. Olen lahjoittanut suurimman osan pois ja muutamat kappaleet säästänyt lapsille muistoksi.

Vierailija
4/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla ja tokalla on ikäeroa vuosi ja risat.Eka on poika,toka tyttö.Eipä tullut kierrätettyä mitään....oli ihanaa ostaa tyttöjen vaatteita pojan jälkeen :).Jos toka olisi ollut poika,niin tottakai olisin kierrättänyt vaatteita.Varsinkin kun molemmat ovat syntyneet talvella.Tokalla ja kolmannella on ikäeroa 4,5v,kolmas on poika.Esikoisen vaatteet olen myynyt,joten kuopukselle olen ostanut kaiken uutena.

Vierailija
5/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatu, sekä tytön että pojan. Niistä tuli käytettyä ne kaikkein parhaimmat, samaa sukupuolta olevat vaatteet + käytännölliset neutraalit. Ja esim. ulkoiluun liittyvät siniset käytti tyttömme kyllä mielihyvin. Nyt näistä kolmannen/neljän sukupolven vaatteista on osa sit vielä periytynyt toiselle tyttärellemme...

Esikoiselle uutena saadut/ostetut vaatteet olen kaikki tunnollisesti säästänyt ja kun molemmat on tyttöjä, olen lähes kaikkea käyttänyt toisellakin, ikäeroa tuli 3v. Tytöt ovat syntyneet samaan vuodenaikaan, mutta ovat ihan eri kaliiperisia, kuopus esikkoa isompi, joten ihan kaikkea ei voi käyttää tai sit vain välillä unohdan niitä ottaa käyttöön, kun esikko niitä eri vuodenaikaan käytti. Mutta sanoisin että noin 80% esikon vaatteista on käynyt ja tullut käytettyä kuopuksellakin. Toki eri vaatteita osittain käyttää päivittäin eli ei kaikki sovi molemmille samalla tavalla, ja toisaalta johonkin sitä vain mieli mieltyy ja niitä käyttää useammin. Ulkovaatteet ja kallimmat vermeet tulee käytettyä paremmin, halpiskama tuppaa kulumaan puhki jo yhdellä lapsella. Mutta kyllä kannattaa säästää, itse olen luovuttanut eteen päin paljon hyväkuntoisia kahdella lapsella pitämiäni ja tiedän että ovat menneet kierrokselle jo parillakin lapsella...

Vierailija
6/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että musta on ihana kun lapsilla on ' vanhoja' vaatteita eli eivät ole juuri kaupasta ostettuja samoja mitä kaikilla muillakin on päällään tarhassa tai kerhossa tai kaupassa. Mutta tässä on monta makua! ;-))

Vierailija
7/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kuopus on saanut uusiakin, koska on erikokoinen ja syntynyt eri vuodenaikaan.

Vierailija
8/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta keskimmäisellä ja kuopuksella on 1 v 7 kk ikäeroa, ja kun molemmat ovat poikia, samoja vaatteita on käyttänyt myös kuopus.

Tosin on kuopus saanut uusiakin vaatteita, ihan mieltymysteni mukaan, ja siitäkin syystä, että keskimmäinen on kesällä syntynyt ja kuopus talvella, eri vuodenaikojen vaatteet eivät " täsmää" kokojensa puolesta.

Neljättä toivotaan, ja paljon on vaatteita tallella, ja uusiakin jo hankittuna, ja hankin lisääkin, kunhan + saadaan testiin ensin ;)

(lapset 16 v, 4 v ja 2,5 v)

Vierailija
9/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat 1,5 vuoden ikäerolla (nyt 3 v ja 1,5 v), esikoinen poika ja kuopus tyttö. Minäkin olin ostavinani esikoiselle tosi sukupuolineutraaleja vaatteita ja ajattelin, että ne sopivat sitten hyvin kakkoselle, tuli tyttö tai poika. Vaan niinpä siinä kävi, että kun tyttö syntyi, hurahti tämä mamma täysin vaaleanpunaiseen, ja esikoisen vaatteista vain murto-osa on päätynyt kuopuksen käyttöön. Ihan vauva-aikana käytettiin kyllä samoja vaatteita molemmilla, - itseasiassa osaa ko. vaatteista olen käyttänyt jo minä itse, samoin sisarukseni - mutta vähän isompana ovat vaatteet jo selvästi eriytyneet. Meillä käytetään tytöllä paljon mekkoja, joten siinäkin mielessä on vaatevarastoa pitänyt uudistaa.

Koot esikoiselta kuopukselle periytyvissä vaatteissa menevät kyllä meillä melko hyvin kohdalleen, vaikka lapset ovatkin syntyneet toinen syksyllä ja toinen keväällä, sillä tyttö on selvästi veljeään pienempi ja tulee oikeastaan tasan 2 vuotta jäljessä vaatekoossa.

Puolustuksekseni vaatteiden uusimisessa mainittakoon kuitenkin, että olen kuopuksen syntymän jälkeen oppinut hyödyntämään kirpputorit, ja iso osa tytön vaatteista onkin käytettynä ostettuja. Omatuntoni ei sallisi ostaa uutena kaikkea, mikä jo periaatteessa on kertaalleen olemassa, varsinkin kun opiskelijabudjetilla eletään.. Tytöille onneksi löytyy kirpputoreilta todella hyväkuntoisia vaatteita (ainakin vielä alle 100-senttisiä), toisin kuin noille vähän isommille pojille.. :)

Vierailija
10/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi tyttöä, joilla ikäeroa 1v9kk. Nyt ovat reilu 3v ja 1v4kk. Eipä ole muoti tai omat mieltymykset paljon muuttuneet tässä vajaan parin vuoden aikana, joten kaikki sellaiset vaatteet, joita paljon käytin esikoisella, ovat myös käytössä kuopuksella. Toki esikoisellakin oli jonkin verran vaatteita joista en niin pitänyt, joten ne olen suosiolla jättänyt laatikonpohjalle ja ostanut jotain muuta mukavaa tilalle :o)

Kun on kaksi tyttöä pienellä ikäerolla, ostelen esikoiselle melko surutta uusia vaatteita ja kenkiä. Jos eivät vaikka sovi kuin pari kuukautta päälle, ei hätää, aina on pikkusisko!

Vierailija
11/18 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on 2v1kk ikäeroa, ovat siis syntyneet samaan vuodenaikaan ja onneksi on ollut tosi paljon vaatteita, jotka ovat sopineet molemmille.

Vaikka esikoisella, tytöllä siis, on paljon hyvin tyttömäisiä vaatteita, meillä on kuitenkin ollut paljon vaatteita, jotka ovat käyneet myös pikkuveljelle. Punaisia vaatteita olen käyttänyt pojalla paljon.

Onneksi myös kalliimpia juttuja, kuten kenkiä, talvi- ja sadevaatteita ja unipusseja on ollut vielä pienemmän käytettäväksi:-)

Mutta pikkuhiljaa alkaa huomata että sopivia tytöltä pieneksi jääneitä vaatteita alkaa olla aika vähän, nyt kun lapset ovat 2,5- ja 4,5-vuotiaita :-(

Vierailija
12/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asseriina:

Meillä lapset ovat 1,5 vuoden ikäerolla (nyt 3 v ja 1,5 v), esikoinen poika ja kuopus tyttö. Minäkin olin ostavinani esikoiselle tosi sukupuolineutraaleja vaatteita ja ajattelin, että ne sopivat sitten hyvin kakkoselle, tuli tyttö tai poika. Vaan niinpä siinä kävi, että kun tyttö syntyi, hurahti tämä mamma täysin vaaleanpunaiseen, ja esikoisen vaatteista vain murto-osa on päätynyt kuopuksen käyttöön. Ihan vauva-aikana käytettiin kyllä samoja vaatteita molemmilla,

Puolustuksekseni vaatteiden uusimisessa mainittakoon kuitenkin, että olen kuopuksen syntymän jälkeen oppinut hyödyntämään kirpputorit, ja iso osa tytön vaatteista onkin käytettynä ostettuja. Omatuntoni ei sallisi ostaa uutena kaikkea, mikä jo periaatteessa on kertaalleen olemassa, varsinkin kun opiskelijabudjetilla eletään.. Tytöille onneksi löytyy kirpputoreilta todella hyväkuntoisia vaatteita (ainakin vielä alle 100-senttisiä), toisin kuin noille vähän isommille pojille.. :)

Näin juuri. Tytön synnyttyä lähti melkein kaikki pojan vaatteet kiertoon ja mitä vanhemmaksi poika kasvaa niin sen vähemmän mitään kiertoon tulee. Jos olisi tullut toinen poika niin varmasti olisin käyttänyt esikoisen vaatteita hänellä.

Kirppareilta tosiaan tekee löytöjä pikkutytöille, mutta isommille pojille ei kyllä löydä enää mitään muuta kuin collegeita. Vähän harmi.

Vierailija
13/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että meillä, kuten monella muullakin, osa vaatteista ja varsinkin ulkovaatteista päätyy käyttöön joka tapauksessa tulokkaan sukupuolesta riippumatta. Tosin lapsen rakenne ja kasvukin vaikuttavat, varsinkin kun meillä lapset syntyvät eri vuodenaikoihin. Liian paljon olen varmaan kuitenkin säilönyt, kun niitä kaikkein kulahtaneimpia ei kuitenkaan tule käytettyä.

Eilen juuri katselin 80-86cm vaatteita ja vähän lajittelin sen mukaan, mitä käyttäisin tytölläkin ja mitä sitten vain, jos vauva on poika kuten veljensä. Yksivärinen sininen fleecehaalari on varmasti ihan nätti tytölläkin (sen vaaleanpunaisen paidan kanssa :-)), mutta luulen, että jos meille pojan jälkeen syntyy tyttö, niin tämä mamma kyllä myös ampaisee kirppareille ja joulun jälkeen aleen hankkimaan sellaisia tyttöjen juttuja, mitä pojalle ei ole voinut pukea. Jotenkin nautin lasten pukemisesta nätisti, enkä siksi halua laittaa vauvallekaan päälle ihan mitä vaan. Toki jo olemassaolevat unihaalarit ja monet vaatteet varmasti tulevat jollain lailla käyttöön, mutta ns. siistimpiä vaatteita kyläreissuille tulee varmasti hankittua, oli vauva sitten kumpi vain.

Kummallisesti roosan yms. sävyt ovat alkaneet miellyttää silmää, kun niitä ei pääse ostamaan. Toki pidän edelleenkin ns. neutraaleista lastenvaatteista, minusta joka vaatekappaleesta ei tarvitsisi niin alleviivaten näkyä, että kyseessä on juuri tyttö/poika. Jännästi toisia ihmisiä häiritsee, jos lapsella on vaikka oranssi paita ja vihreät housut, jotka eivät siis välittömästi viestitä sukupuolta. No nyt menee jo ohi aiheen :-)

ap

Vierailija
14/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat syntyneet lokakuussa ja tämä toinen nyt toukokuussa. Eli paljon vaatetta on jäänyt käyttämättä ihan johtuen siitä, että oplivat paksuja talveksi ostettuja, siksi on paljon pitänyt ostaa. Kesävaatteet ja nyt paljon 74cm vaatetta, kun esikoinen käytti 74cm kesällä, eli ei ollut pitkähih.bodyja, kollareita jne.

Talvipuku piti ostaa isompi, mutta olen huomannut että nyt olen käyttänyt enemmän niitä vaatteita jooita ei esikoisella tullut käytettyä. Ovat ehkä enemmän tämän kakkosen tyylisiä =)

Vierailija
15/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran ollaan käytetty isosiskolta perittyjä vaatteita pikkuveikalla. 50-62 cm vaatteita käytettiin aika paljonkin, sellaisia jotka olivat väreiltään neutraaleja. Nyt poika on 10 kk ja käytössä on muutama isosiskon vanha vaate: sukkahousuja (yksivärisiä, ei vaaleanpunaisia tietenkään), muutama body (esim. puna-valkoraidallisia), joitain sukkia, yöpukuja, kenkiä, pipoja, hanskoja...suurin osa vaatteista on kuitenkin ihan " omia" .

Tykkään käyttää pojalla muutakin kuin sinistä, ja vastaavasti tytöllä tykkäsin käyttää (ja tykkään edelleen) muitakin kuin vaaleanpunaisia vaatteita. Tosin tytön vaatteet ovat nyt jo niin tyttömäisiä väreistä huolimatta (prinsessan kuvaa, glitteriä...) että niistä ei jää pikkuveikalle mitään.

Esim. yöpukuja olen ostanut isommalle lapselle siinä mielessä, että niitä voisi käyttää sitten seuraavallakin. Tyttö kun rakastaa barbien ja ponien lisäksi esim. Tomi Traktoria ja Puuha Peteä.... enkä näe mitään syytä olla ostamatta tytölle Puuha Pete-pyjamaa jos hän kerran sellaisen haluaa, sopiipa sitten pikkuveljellekin :) Muutama tytön vanha talvihaalari on myös sellainen, mikä käy pojalle ihan hyvin vaikka pihapukuna (tyyliin alaosa tummansinistä ja yläosa punainen, ilman mitään kukkia tms tyttöjuttuja). Mutta pääasiassa molemmille ostetaan ihan oman sukupuolen vaatteita.

Kun sain tietää odottavani poikaa, myin kaikki tytön vanhat tyttömäiset vaatteet kirpputorilla pois, ja säästin vain sukupuolineutraalit vaatteet. Ja esim. punaiset Kuomat ja kirkkaanpunaiset kurahousut olen antanut eteenpäin, vaikka niitä pojillakin näkee käytettävän, en vain usko että tulee käytettyä omalla pojallani.

Läheisessä leikkipuistossa käy sisaruspari, jossa tyttö muutaman vuoden poikaa vanhempi. Pojalla oli kesällä usein esim. keltaiset trikooshortsit jossa punaisia kukkia, ja päässä vaaleanpunainen paljettikoristeltu lippalakki. SIIHEN minä vedän kyllä rajan, vaikka tykkään pojalla esim. punaista käyttääkin :D

Vierailija
16/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tulee muksuille lähes tasan 3v ikäeroa, esikoinen tyttö. mutta koska hänen " piti" olla ultran perustella poika, on meillä tosi paljon ruskeita ja sinisä vauvan vaatteita, mutta toki lähinnä valkoista. ja niitä tyttömäisiäkin ehti ihan hyvin kertyä.

mutta-mutta, olemmeko me ainoita, jotka on pistänyt vaatteita sitä mukaan kieroon, kun on jäänyt pieneksi? ystäväpiiriimme on viimeisen 2 vuoden aikana syntynyt 4 muksua, 2 tyttöä ja 2poikaa ja vaatteet on mennyt sitä mukaan jakoon sille, kelle parhaiten sopii. Tämä koskee siis koko porukkaa eli vaattet kiertää kunnolla. Jokainen mutsi on toki myös innokas shoppaamaan , joten määrät vaan kasvaa. Joten tiedän, että kun vauvamme syntyy, odottaa mua ISO läjä ihania lastenvaatteita, osa omia vanhoja, mutta pääosa jo muiden pieniä. Varsinkin alle 1 v:n vaatteet jää niin vähälle kulutukselle, että ovat kuin uusia. Vähän jopa harmitta, ettei tarvitse mitään hankkai ;)

Vierailija
17/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, koska esikoiselta oli jäänyt todella hienoja ja " kuin uusia" vaatteita. Ainoa, mitä ostimme oli bodyja ja sukkia, koska bodyt ei oltu pahemmin säästetty nuoremmalle, jos tuli tahra, niin sai mennä. :-) Sukissa myöskään en ollut säästänyt, jos oli pientäkään pesunukkaa tai haalistumaa, niin olin laittanut uffin lootaan.

Mutta ensimmäinen vuosi meni tosi vähillä hankinnoilla.

Sittemmin on kyllä tullut ostettua paljon uutta myös nuoremmalle ja esikoisen säästetyistä vaatteista on tullut enemmän kakkos/varavaatteita. Isommissa koossa myös huomaa, että kyllä ne vaatteet kuluu enemmän kuin vauvana, vaikkakin vaatteita on paljon, etteivät aina ole käytössä/pesussa, mutta silti.

Vierailija
18/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet, joten Armas joutuu varmaan syömään halvempaa sisäfilettä ja huonompaa viiniä, jos niin onnellisesti vielä sattuisi käymään. Vanhoilla päivillä. ;-)