Mitä joululahjaksi vanhemmille jotka eivät arvosta mitään?
Vanhempani (50-60v) elävät ylemmän keskiluokan kulissimaista unelmaa. Eli rahaa on ostaa mitä tarvitsee, kaikkea siis löytyy.
Tässä vuosien aikana olen kokeillut kalliita lahjoja, halpoja lahjoja, itsetehtyjä lahjoja. On ollut korua, ravintolaan lahjakorttia, itsetehtyjä kuvakalentereita (leikkaa liimaa, ei mitään ifolorin tilattavia juttuja).
Olen myös ostanut sellaista mitä vanhempani ovat toivoneet. Sielä ne kaikki pölyttyy ja puolet asuu kaatopaikalla.
Esim. Ostin äidilleni kauan haaveilevansa joogatiilet. Sielä ne ovat olleet nyt 2.5 vuotta keräämässä pölyä avaamattomina vaatehuoneen lattialla.
Isäni puolestaan arvostaa vain laatua, plussaa jos se on todella kallista. Eli tällaisen 23-vuotiaan opiskelijan budjetilla ei ihan osteta mitään satojen eurojen kelloja tai rakentamiseen työkaluja.
Isälläni on myös alkoholismi jota kukaan ei halua myöntää joten mitään juotavaa ei voi ostaa.
Tiivistys:
- vanhemmillani on jo kaikkea. Heillä on kalliit harrastukset joten minulla ei ole varaa ostaa mitään niihin liittyen
- toiveenakin pyydetyt lahjat odottaa vuosien jälkeen avaamattomina paketeissa
- isälläni alkoholismi joten ei mitään juotavaa
- ai niin, äidilläni syömishäiriö joten suklaa yms on myös kyseenalaista
- itse tehdyt lahjat ei kiinnosta vanhempiani
Elikkäs mitä tulee mieleen?
Meillä joulu on aina ollut tosi suuri hetki. Ehkä se on se kun perhe tuntuu kerran vuodessa alkuillasta tavalliselta ennenkuin isä kännää ja kaikki on koossa (näin terapeuttini sanoi). Joten sitä pidetään myös meidän perheessä törkeänä jos ei osta mitään
Kommentit (33)
Oletko missään vaiheessa yrittänyt jutella tästä asiasta vanhempiesi kanssa? Sekä siitä, millaisen rahamäärän pystyt lahjaan laittamaan, että siitä, mitä aiempien vuosien toivelahjoille on tapahtunut? Joka tapauksessa selvää on, että opiskelijan ei tule alkaa säästää sitä varten, että ostaisi kalliin lahjan hyvätuloisille vanhemmilleen. Sellainen on aivan nurinkurista.
Minä veisin joku kasvi sinne, esim joulutähti. Ei haittaa vaikka menis roskikseen joulun jälkeen. Ja en todellakaan ostaisi erillistä ruukkua.
Pörrösukat marketista ja jouluinen arpa (joku halpa). Käärit siihen paketointipöydän paperiin, oli kuosi mikä hyvänsä.
Millaisia lahjoja sinä saat heiltä? Onko panostettu rahaa ja/tai miettimisaikaa?
Minä satsaisin tärkeimpään asiaan: siihen hetkeen kun kaikki ovat koolla ja perhejuhlan tuntua. Pukeutuisin huolitellusti, veisin leikkokukkia ja kauniisti käärityt paketit. Yrittäisin olla hyvällä tuulella.
Ostaisin kirjoja, koska ne ovat itselleni tärkeitä ja haluan tukea kulttuuria. Kirjan voi antaa eteenpäin ja siitä saa näyttävän paketin. Myös hinnan pystyy sovittamaan kukkaronsa mukaan.
Omat vanhempani ovat jo poissa ja tuntuu haikealta.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat jo poissa ja tuntuu haikealta.
Otan osaa menetykseksi. Kuitenkin se, että sinä haikailet omien, ilmeisen kivojen, vanhempiesi perään ei muuta sitä, että aloittajan vanhemmat ovat kusipäitä.
Vuohi Afrikkaan olisi heille varmasti paras.
Vierailija kirjoitti:
Pörrösukat marketista ja jouluinen arpa (joku halpa). Käärit siihen paketointipöydän paperiin, oli kuosi mikä hyvänsä.
Millaisia lahjoja sinä saat heiltä? Onko panostettu rahaa ja/tai miettimisaikaa?
Ap: jotain ajattelematonta krääsä josta näkyy ettei ole ajateltu mistä voisin tykätä, mitä harrastan tai mitä esim tykkään kuunnella. Ainoat onnistuneet lahjat ovat olleet ne joihin olen keksinyt sanoa selkeästi esim. Tokmannin lämpöpeitto
Nuo ovat kyllä aika iäkkäitä jo eli joku semmonen seniorilaatikko. Eli pahvilaatikko, jonne sisälle vaikka sudokulehti, kettukarkkeja, fazerin parhaita, puikot ja pari kerää villalankaa ja sen tapaista.
Lopeta itsesi kiusaaminen asialla.
Tulet aina pettymään heidän reaktioistaan. Vie tosiaan joku joulukukka, ei muuta.
Yritä kasvaa irti heistä emotionaalisesti jos ovat noin ajattelemattomia.
Älä anna yhtään mitään. Älä onnittele, älä pidä yhteyttä. Juhlikoon keskenään erinomaisuuttaan.