Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylimääräiset lapsilisät

Vierailija
24.11.2022 |

Katso tästä, miten isot tuplalapsilisät omalle tilillesi kilahtavat joku on saamassa yli 4000 euroa
Osa lapsiperheistä saa joulukuussa varsinaisia jättilisiä.

Ei ole reilua, miten lapsettomat on huomioitu?

Jos seuraa keskustelupalstojen ajankohtaista puhetta ylimääräisestä lapsilisästä joulukuulle, kommentointi on suurin piirtein yllä olevan mukaista. Osa riemuitsee, osa vastustaa.

Keskustelu on ymmärrettävää. Kertaluonteisesti maksettava ylimääräinen lapsilisä on poikkeuksellinen juttu.
Ei ole reilua, miten lapsettomat on huomioitu?

Jos seuraa keskustelupalstojen ajankohtaista puhetta ylimääräisestä lapsilisästä joulukuulle, kommentointi on suurin piirtein yllä olevan mukaista. Osa riemuitsee, osa vastustaa.

Keskustelu on ymmärrettävää. Kertaluonteisesti maksettava ylimääräinen lapsilisä on poikkeuksellinen juttu.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks tuttu totes, että vois ne rikkaat, jotka eivät muutenkaan tarvi lapsilisää, lahjoittaa tämän ylimääräisen hyväntekeväisyyteen. Mutta juuri se porukka ei lahjoita mitään.

Minä lahjoitan sen lapseni opiskelurahastoon. Hän ei 17v lapsilisän jälkeen tule saamaan edes pienen pientä opintotukea ennen kuin muuttaa omilleen.

Ei sitä saakaan kuin rutiköyhien yksinhuoltajien lapset. Aivan naurettavat tulorajat.

Mua huvitti, kun sain sitä nuorena. Täysin hakematta tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että saan rahaa, koska äitini on niin pienituloinen.

Olin itse saanut juuri lahjaksi lapsena saamani asunto-osakkeen vuokratulot omaan käyttööni, 2500mk kuukaudessa.

Mutta yhteiskunta halusi varmistaa ilman hakemuksia, etten varmasti jää ilman rahaa. Eli lapsen (pääoma)tuloja se tuki ei katsonut lainkaan.

Vierailija
22/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepulaista paniikkipolitiikkaa kun puolue on syöksykierteessä niin mennään valtion kukkarolle ja aletaan maksaa isännille emännille tukiaisia kun ovat jaksaneet paneskella ilman kondomia minkä tukiaisten täyttämiseltä ehtivät.

Sitten saarikko haukkuu vasemmistoa holtittomasta  härskisti velanotosta johon kuuluu huolettomuus siitä miten ne velat maksetaan takaisin ja rahoitetaan. Sitä ei yhtään surra kepulaisten toimesta, että maa/metsätalous-tukiin menee järjettömät summat rahaa ja sotesta on rakennettu sellainen turvenuijien rahoitusmaatti ettei mitään rajaa. Nyt sitten estävät rikkaiden maastapoistumisveron toimeenpanon, ilmeisesti kepulaiset jo valmistautuvat siirtelemään itseään ja varojaan ulkomaille. Kepu pettää aina on ihan syystä  sanontana kaivertunut kansan takaraivoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät on tarkoitettu lasten tarvikkeisiin ym.Ei siis lapsen tilille. Tulot pitäisi ottaa huomioon kun sitäjaellaan. Tulisi säästöä kun köyhemmät vaan saisi sitä.

Vierailija
24/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks tuttu totes, että vois ne rikkaat, jotka eivät muutenkaan tarvi lapsilisää, lahjoittaa tämän ylimääräisen hyväntekeväisyyteen. Mutta juuri se porukka ei lahjoita mitään.

yleensä nämä lahjoitusten perään penaajat saavat itse rutkasti tulosiirtoja + näitä avustuksia. Eli ihan reilua että se nyt maksetaan kaikille. Ja toivottavasti menee lapselle/lapsille eikä äiskän uuteen tatskaan/ripsihuoltoon/lasin täytteeksi. t, ei omia lapsia.

Vierailija
25/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lahjoitan sen lapseni opiskelurahastoon. Hän ei 17v lapsilisän jälkeen tule saamaan edes pienen pientä opintotukea ennen kuin muuttaa omilleen.

Ei sitä saakaan kuin rutiköyhien yksinhuoltajien lapset. Aivan naurettavat tulorajat.

Mua huvitti, kun sain sitä nuorena. Täysin hakematta tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että saan rahaa, koska äitini on niin pienituloinen.

Olin itse saanut juuri lahjaksi lapsena saamani asunto-osakkeen vuokratulot omaan käyttööni, 2500mk kuukaudessa.

Mutta yhteiskunta halusi varmistaa ilman hakemuksia, etten varmasti jää ilman rahaa. Eli lapsen (pääoma)tuloja se tuki ei katsonut lainkaan.

Ei sitä hakematta jaella, keksi parempi.

Vierailija
26/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raja on rapiat 41000€/v. Musta ihan hyvä raja.

Itse asiassa se raja on 64000€

Jep, enpä usko noilla täyttyvän.

Vierailija
27/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ENNEN KUIN MUUTTAA OMILLEEN..

yli 41 100 -> ei opintotukea

Vierailija
28/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat mankuu osaansa. Teidän ei tarvitse asua isommassa asunnossa, ostaa ruoasta ja vaatteista lähtien lääkkeisiin muuta kuin itsellenne, huolehtia vain itsestänne. Häpeäisitte itsekkäät!

Häpeäisit itse! Vapaaehtoisesti hankitaan lapsia.

Kaikki lapsiperheet eivät automaattisesti ole köyhiä, toki löytyy myös köyhiä lapsiperheitä.

On vähän vaikeata hyväksyä että tämä tuplalapsilisä maksetaan kaikille lapsiperheille, jopa ministereillekin.

Saman aikaan on eläkeläisiä, sairaseläkeläisiä jotka joutuvat valitsemaan jos ostaa tarvitsemansa lääkkeet tai tatvitsemansa ruuan. Sähkölaskuista puhumattakaan.

Myös matalapalkkaiset sinkut/ parit elävät köyhyydessä näinä aikoina.

Pieni ekstra raha olisi kaikille köihille ollut enemmän kun oikein. Nyt ekstran saavat myös lukuisat rikkaat lapsiperheet. Minusta tämä on mautonta ja totaalisen väärin.

T.eri

Vierailija
29/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten etävanhemmat on huomioitu?

Ei tule lapsilisiä tuplana, ei tule ollenkaan. Lapset kuitenkin puolet ajasta. Haistakaa viisikko p*ska!

Vierailija
30/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat mankuu osaansa. Teidän ei tarvitse asua isommassa asunnossa, ostaa ruoasta ja vaatteista lähtien lääkkeisiin muuta kuin itsellenne, huolehtia vain itsestänne. Häpeäisitte itsekkäät!

Kaikki lapsiperheet eivät automaattisesti ole köyhiä, toki löytyy myös köyhiä lapsiperheitä.

On vähän vaikeata hyväksyä että tämä tuplalapsilisä maksetaan kaikille lapsiperheille, jopa ministereillekin.

Saman aikaan on eläkeläisiä, sairaseläkeläisiä jotka joutuvat valitsemaan jos ostaa tarvitsemansa lääkkeet tai tatvitsemansa ruuan. Sähkölaskuista puhumattakaan.

Pieni ekstra raha olisi kaikille köihille ollut enemmän kun oikein. Nyt ekstran saavat myös lukuisat rikkaat lapsiperheet. Minusta tämä on mautonta ja totaalisen väärin.

T.eri

Ei makseta! Etävanhempi maksaa itse kaiken ja joutuu valitsemaan ostaako tarvitsemansa lääkkeet vai lapsille ruokaa. Sähkölaskusta puhumattakaan.

Etävanhemmat lapsineen elävät köyhyydessä kaikkina aikoina.

Vierailija
31/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eri

Eläkkeisiin on tulossa huima prosentuaalinen nousu, 7 %. Mutta olen samaa mieltä kanssasi. Eläkeläisille voisi antaa ylimääräisen 50 tai jopa 100 euroa, mutta sitten vastaavasti unohdetaan tuo 7 % korotus eläkkeisiin. Eikö?

Vierailija
32/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eri

Ei makseta! Etävanhempi maksaa itse kaiken ja joutuu valitsemaan ostaako tarvitsemansa lääkkeet vai lapsille ruokaa. Sähkölaskusta puhumattakaan.

Tiedän sen. Tämäkin on väärin!

Kaikkea hyvää!

Vierailija
33/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä ylimääräinen lapsilisä hassulta tuntuu. Ja sitten ensi vuoden alussa moni iäkäs henkilö joutuu ostamaan reseptilääkkeitä ilman Kelan myöntämää korvausta siihen asti, kunnes 50 euron omavastuu täyttyy. Henkilölle, jolla on pieni eläke, tämä summa 50 euroa voi olla tuntuva.. Jotenkin nurinkurista.

Yhteenkään lapsille tarkoitettuun keräykseen en näiden ylimääräisten lapsilisien vuoksi tänä vuonna osallistu.

Muuten hyvä mutta se omavastuu on 500 euroa.

Vierailija
34/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ENNEN KUIN MUUTTAA OMILLEEN..

yli 41 100 -> ei opintotukea

Jos olet 17-vuotias ja asut vanhempasi luona

Vanhempien tulot, e/vVaikutus opintotukeen

41 100 tai allekorotettu opintoraha, opintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina

41 101 44 069perusmääräinen opintoraha ja opintolaina

44 070 64 399alennettu opintoraha ja opintolaina

64 400 tai yliei opintotukea

Vierailija
35/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se todella itsekästä ettemme kahdeksan vuoden yrityksen jälkeenkään onnistuneet saamaan lapsia. Häpeän kovasti.

Vierailija
36/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä suomalaista kateutta. Miksi toi saa jos mäkään en saa. Täysin riippumatta siitä tarvitseeko vai ei halutaan samaa, mitä naapurikin saa.

Vierailija
37/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä suomalaista kateutta. Miksi toi saa jos mäkään en saa. Täysin riippumatta siitä tarvitseeko vai ei halutaan samaa, mitä naapurikin saa.

Mielestäni nyt ei ole kyse siitä.

Nyt on kyse siitä että ylimääräistä rahaa maksetaan myös sellaisille jotka sitä ei tarvitse.

T. Velallinen sairaseläkeläinen 50+, joka joutuu kohta valitsemaan jos ostan tarvitsemani lääkkeet, tai välttämättömän ruuan.

Vierailija
38/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eri

Etävanhemmat ja oheishuoltajat tosiaan unohdettiin tässä täysin. Lapsilisän tuplaamisen sijaan olisi pitänyt kohdistaa tuki sen perusteella, onko henkilöllä huollettavia ( ja lisäksi asettaa tuloraja lisätuen saannin ehdoksi). Näin tuki olisi kohdistunut tasapuolisesti niille ihmisille, joille tulee kuluja lapsista, ja joihin hinnannostot ym. iskevät pahiten. Joku 80e-100e per huollettava olisi ollut hyvä summa, ja varmaan mennyt aika yhteen nyt maksettavan lapsilisän kanssa.

Joka paikassa on jo vuosia jankattu perheiden monimuotoisuudesta, mutta käytännössä sitä ei huomioida mitenkään, biologiset lähivanhemmat on niitä, joiden oletetaan olevan aina ja ikuisesti niitä, jotka vain kantavat vastuun, ja joita tukemalla apu valuu 100% varmasti lapsille. Usein vaan näin ei ole.

Toivottavasti esim. lasusta huomioitaisiin tänä vuonna asiakaslasten tilannetta vähän tarkemmin, ja jouluapuja kohdistettaisiin muillekin kun sille lähivanhemmalle. Meillä oli yhdellä lapsella asiakkuus jokunen vuosi sitten, ja minulle (äidille) tarjottiin useampaakin eri lahjamahdollisuutta ja lahjakortteja joulun alla, lasten isälle ei mitään. Tuntui todella oudolta, sillä mä olin ihan ok-palkkaisessa työssä silloin, ja exä taas oli työttömänä... Useampana vuotena olen kuullut, että eräs tuttuni saa useamman niitä 70e jouluapu-lahjakortteja, ja samaan aikaan lasten toinen, yhtä pienituloinen (etä)vanhempi ei ole saanut mitään (tunnen siis kummatkin). Ei, vaikka lapset pääsääntöisesti viettävät joulut hänen luonaan (ja hän kantaa muutenkin isosti taloudellista vastuuta lapsistaan lähin omien ongelmien vuoksi). Nyt sitten muiden apujen lisäksi lähi saa lapsilisätkin tuplana. Tasan ei mene nallekarkit, ei.

Hyvä että yhteiskunta tukee tällaisella extralla, mutta kyllä tätäkin olisi pitänyt tarkemmin miettiä. Nyt rahaa valuu niille, jotka eivät sitä tarvitse/se ei kohdistu oikein.

Vierailija
39/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eri

Eläkkeisiin on tulossa huima prosentuaalinen nousu, 7 %. Mutta olen samaa mieltä kanssasi. Eläkeläisille voisi antaa ylimääräisen 50 tai jopa 100 euroa, mutta sitten vastaavasti unohdetaan tuo 7 % korotus eläkkeisiin. Eikö?

Tiesitkö että eläkkeistä maksetaan myös enemmän veroa kun mitä maksetaan palkoista?

Vierailija
40/48 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tulee tämä demareiden vaalimainos meille tulevaisuudessa, kun valtion velkaa maksellaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi