Onko mielestänne silloin turha vaatia muilta empattisuutta itseään kohtaan, jos ei itsekään osaa samaistua muiden asemaan ja ajattelee vain itseään?
Meneekö se niin, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"?
Kommentit (6)
On. Maailma ei vain pyöri yhden ihmisen ehdoilla ja ympärillä.
Riippu mistä puhutaan ja tarkoitetaan. Jos oot köyhä työtön ja yh. Multa saat sympatiat. Mutta jos juot tohon päälle saat helpommin sossusta rahaa kuin selväpäinen siististi pukeutunut. Sitten, jos haluat katkolle niin maksetaan 3000 -5000 hoitokulut yhteiskunnan pikkiin ja maksarilla tietenkin. Raittiita elämän arvoja noudattavat joutuvat odottamaan rahaa silmälaseihin 2 viikkoa siltikin voi jäädä maksettavaa 50 ylikin samoin kuin pikkulapsi perheissä pesukoneen hankinta. Ei löydy heru sympatioita tuolle ihmisryhmälle ei nyt eikä koskaan.
Mitä käyttäytymiseen tulee niin huonosti käyttäytyy yli 50 ihmiset ei löydy heillekkään sympatioita missään asioissa. Vierestä seurasin, kun eräälle sanottiin mene töihin niin mihin hän sen lapsen laittaa siivouskoppiin vai? Hänellä oli siis 7 kuukauden ikänen lapsi.
Kyllä. Olen aina ihmettellyt, kun pyrkyrit ihmettelevät yrittäjävihaa! Kuka hyväksikäyttäjistä pitää - ei kukaan!
empatian vaatiminen ei ole kenekään perustoikeus, mutta kyllä sitä saa toivoa toisilta, oli sitten itse empaattinen tai ei.
Olen tavannut ihmisiä, jotka kuvailevat itseään kilteiksi, empaattisiksi, herkiksi ja välittäviksi. Surevat sitä, kuinka maailma on paha paikka, ihmiset itsekkäitä ja kuinka he joutuvat aina tallotuiksi ja ohitetuiksi. Kuinka heiltä riittää aina empatiaa muille mutta eivät juuri koskaan saa sitä takaisin toisilta.
Kun heihin on paremmin tutustunut, on selvinnyt nopeasti, että he näkevät itsensä eri valossa kuin muut heidät näkevät. Kilttien, empaattisten, herkkien ja välittävien sijaan vastassa on ollut uhriutuvia, sääliviä, itsekeskeisiä ja toisten asioihin pyytämättä sekaantuvia ihmisiä. Itse he eivät näitä piirteitään tiedosta vaan ovat vilpittömästi sitä mieltä, että he ovat hyviä ihmisiä ja kaikki muut itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä. Osalla tähän minäkuvan vääristyneisyyteen vaikuttanee persoonallisuushäiriö, toisilla on selvä traumatausta. Yhtä kaikki taustoista riippumatta on vaikea osoittaa empatiaa ja myötätuntoa sellaiselle ihmiselle, joka itse vie kaiken tilan ja energian käyttäytymisellään ja voi ajaa toisen henkisesti todella ahtaalle. Aidosti kiltit, empaattiset jne. eivät näitä ominaisuuksiaan yleensä korosta ja joutuvat usein itse näiden "valekilttien" kohteeksi.
Lyhyesti: sille, jos ihminen ei saa empatiaa muilta vaikka sitä kovasti vaatii ja janoaa, on ikävä kyllä yleensä olemassa jokin syy.
On. Rasittavia ihmisiä tuollaiset. Ovat itseään täynnä ja kuvittelevat, että kaikki pyörii vain heidän ympärillään.