Jos et kuulu kirkkoon mihin sinut haudataan?
Te joilla omaiset kuolleet eivätkä kuuluneet kirkkoon . Mistä he sai viimeisen leposijan ?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on vähän tietoa. Tuhkansirottelupaikaksi käy yleinen sirottelupaikka tai muukin jos sille on haettu lupa. Kun uurnaa menee hakemaan, niin siitä tehdään paperi, jossa ilmoitetaan sirottelupaikka.
Uurnan voi myös haudata. Ei ole pakko sirotella. Äitini uurna kaivetaan maahan. Hautajaiset kohta ja kaikki jo sovittu.
Siis uurna haudataan viralliseen hautausmaahan? Tottakai noin saa tehdä, sehän on varmaan se tavallisin tapa. Sirottelu on vähemmän tavallista.
Sen sijaan ette saa haudata äitisi uurnaa vaikkapa kotipihallenne tai mökin pihalle. Silloin tulee samalla perustaneeksi yksityisen hautausmaan ja se on laissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut hautausmaista? Evankelisluterilainen kirkko ylläpitää hautausmaita, joihin lain mukaisesti jokainen suomalainen haudataan, ellei vainaja ole halunnut, että tuhkat ripotellaan jonnekin muualle.
Jos ei kuulu kirkkoon niin ei kyllä kirkon hautausmaalle silloin haudata.
Arkkuhautaukselle hautausmaa on käytännössä ainoa paikka minne Suomessa voi ihmisen haudata. Tuhkat saa halutessaan sirotella muuallekin hyväksyttyyn paikkaan. Luterilaisilla hautausmailla näkee paljon myös muslimien, juutalaisten ja ortodoksien hautoja sekä tietysti vailla uskonnollisia tunnuksia olevia hautakiviä. Tunnuksettomat luultavasti juuri ateistien hautoja.
Suomessa voi hakea hautapaikkalupaa, periaatteessa minne tahansa hautaamiseen sopivaan paikkaan. Omalle maalleen.
Lupa on erittäin vaikea saada. Yksityisiä hautausmaita ei Suomessa saa perustaa kuin aivan poikkeussyistä.
Ja ihan tiedoksi, hautapaikkaa ei 20 vuoden jälkeen kaiveta auki ja " jäänteitä litistetä" jos haluat jatkaa paikan maksamista. Itse maksoin juuri 20 vuotta lisää äitini haudasta ettei siihen haudata muita päälle. Ja maksan vielä kolmannenkin 20 vuotta jos hengissä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on vähän tietoa. Tuhkansirottelupaikaksi käy yleinen sirottelupaikka tai muukin jos sille on haettu lupa. Kun uurnaa menee hakemaan, niin siitä tehdään paperi, jossa ilmoitetaan sirottelupaikka.
Uurnan voi myös haudata. Ei ole pakko sirotella. Äitini uurna kaivetaan maahan. Hautajaiset kohta ja kaikki jo sovittu.
Siis uurna haudataan viralliseen hautausmaahan? Tottakai noin saa tehdä, sehän on varmaan se tavallisin tapa. Sirottelu on vähemmän tavallista.
Sen sijaan ette saa haudata äitisi uurnaa vaikkapa kotipihallenne tai mökin pihalle. Silloin tulee samalla perustaneeksi yksityisen hautausmaan ja se on laissa kielletty.
Kylkyl. Vaan kaikkea ei ole pakko kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Perikunta voi ripotella tuhkani mihin ikinä haluavat.
Lain mukaan eipä voi.
Ripotellaan mereen, koska olen sen hautaustestamentissa ilmaissut. Siinä on myös siunauskielto. Pappi ei saa siinata vainajaa, jos vainaja on sitä vastustanut, joten omaiseni eivät voi kävellä kiellon yli, vaikka hurahtaisivat uskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perikunta voi ripotella tuhkani mihin ikinä haluavat.
Lain mukaan eipä voi.
Käytännössä kuitenkin voi.
Vierailija kirjoitti:
Ripotellaan mereen, koska olen sen hautaustestamentissa ilmaissut. Siinä on myös siunauskielto. Pappi ei saa siinata vainajaa, jos vainaja on sitä vastustanut, joten omaiseni eivät voi kävellä kiellon yli, vaikka hurahtaisivat uskoon.
Missäs sun hautaustestamenttia säilytetään? Oletko varma, että omaisesi noudattavat sitä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42733 kirjoitti:
Mut voi viskata katuojaan tai kaatopaikalle.
Heh heh paitsi ei voi.
Voi mutta ei saisi. Mikään ei käytännössä estä esimerkiksi tuhkien ripottelua väärään paikkaan. Kiinnijäämisen riski lienee kovin matala ja rangaistukset olemattomia.
Minusta paljon tärkeämpi kysymys on, että minne henkisielusi menee kuoleman jälkeen.
Olen jo sanonut itsestäni, että tuhkataan ja ripotellaan vaikka kompostiin eikä mitään muistolaattoja tai muuta sukulaisten hoidettavaa minnekään. Kun olen poissa, olen poissa. Ja kun ei ole omia lapsia, en halua vaivata muuta sukua millään hautavelvollisuuksilla.
Jos saan lottovoiton, ostan jostain hehtaarin, istutan sinne pitkäikäisen puun ja teen siitä perheen hautausmaa. Tuhkilla voi lannoittaa puuta, vaikkapa tammea.
muuten menee tunnustuksettomaan lehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo sanonut itsestäni, että tuhkataan ja ripotellaan vaikka kompostiin eikä mitään muistolaattoja tai muuta sukulaisten hoidettavaa minnekään. Kun olen poissa, olen poissa. Ja kun ei ole omia lapsia, en halua vaivata muuta sukua millään hautavelvollisuuksilla.
Tämähän se on. Vaikka vainajalla on lapsia monta, niin ei ne välttämättä vie kesäkukkia haudalle.
Olen nähnyt monia kukattomia hautoja täällä.
Minulla on 6 sisarusta, joista 4 ei ole koskaan hommannut kukkia vanhempieni haudalle. Ei heitä vaan kiinnosta.
Se tuhkaus ja tuhkien ripottelu on hyvä tapa, ja tulee suosituksi koko ajan enemmän.
Niin minun ja puolison tuhkat ripotellaan maastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat voi säilyttää uurnassa vaikka kirjahyllyllä.
Suomen laki sanoo, että vainajan tuhkat pitää haudata tai sirotella hyväksyttyyn paikkaan vuoden sisällä tuhkauksesta.
Mistä ne sitä saa tietää?
Saat uurnan kuittausta vastaan mutta sitä ennen sinun pitää ilmoittaa hyväksytty paikka, minne sirottelet tuhkan. Tarvittaessa metsähallituksen lupa.
Yleiselle tuhkansirottelupaikalle.
Sitten kun menehdyn niin minun ruhon voi heittää vaikka mereen kalojen ruuaksi. Kirkkoon en kuulu koska kirkkoon kuuluminen maksaa, en halua elättää verovaroin porvareita eli kirkon henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut hautausmaista? Evankelisluterilainen kirkko ylläpitää hautausmaita, joihin lain mukaisesti jokainen suomalainen haudataan, ellei vainaja ole halunnut, että tuhkat ripotellaan jonnekin muualle.
Jos ei kuulu kirkkoon niin ei kyllä kirkon hautausmaalle silloin haudata.
Kyllä haudataan.Tosin minut tuhkataan ja tuhkan saa ripotella mihin sitten haluavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sitä vahdi. Yksi tuttu mies on tuhkana kotikoivun juurella
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tiedoksi, hautapaikkaa ei 20 vuoden jälkeen kaiveta auki ja " jäänteitä litistetä" jos haluat jatkaa paikan maksamista. Itse maksoin juuri 20 vuotta lisää äitini haudasta ettei siihen haudata muita päälle. Ja maksan vielä kolmannenkin 20 vuotta jos hengissä olen.
Eikö 40 v riitä ?
Heh heh paitsi ei voi.